22 783 läst ·
46 svar
23k läst
46 svar
Gasspis
Sida 1 av 4
Hej.
Jag är i spisbytartagen och vill sätta in en 90cm gasspis.
Frågan är hur länge dubbelpacken av P11-gasflaskor räcker.
Ni som har gasspis, hur ofta måste ni byta flaskor?
Är det nån som funderat på att beställa en rejäl gastank från AGA att ställa på tomten och vet vad det kostar?
/Peterpin
Jag är i spisbytartagen och vill sätta in en 90cm gasspis.
Frågan är hur länge dubbelpacken av P11-gasflaskor räcker.
Ni som har gasspis, hur ofta måste ni byta flaskor?
Är det nån som funderat på att beställa en rejäl gastank från AGA att ställa på tomten och vet vad det kostar?
/Peterpin
Dubbelpack på P11 får man ha, en i drift och en i reserv, om man förvarar dom utomhus.
6 månader lät lite, men vad vet väl jag som ingen erfarenhet har
Är det ingen som använder en rejäl gastank, typ mindre farmartank?
6 månader lät lite, men vad vet väl jag som ingen erfarenhet har
Är det ingen som använder en rejäl gastank, typ mindre farmartank?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Om du hårdkör en 90-spis med gasbrännare på runt 13kW räcker en P19 åtminstone 3-4 månader. Du kan ju också hoppa upp på en P42, men dessa väger 80 kg fulltankade och får inte plats i bakluckan på en bil. P19 är den gyllene medelvägen. Sök tillstånd för tre eller fyra sådana flaskor, så kan du byta dem två och två.
Jag kör min Ilve-häll på 12,8kW mycket och byter en P19 vart 7:e månad.
Börja med att prata med en gasinstallatör för en sådan lär du behöva hur du än gör.
Jag kör min Ilve-häll på 12,8kW mycket och byter en P19 vart 7:e månad.
Börja med att prata med en gasinstallatör för en sådan lär du behöva hur du än gör.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det beror förstås mycket på hur mycket det används. Jag har lagat mat åt 40 personer på ett seglarläger. Där var det spis och två kylskåp som drevs med gasol. Även diskvattnet värmdes på spisen. En P11 räcker då max två dagar. När planeringen strulat så att man står utan gas är det en utmaning att laga den mängden mat på ett par fotogenkök.
Erik
Erik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Norrland = KylaPottan skrev:
Gasolen slutar ju att förgasas vid -40° om jag inte minns fel. Om du då har en flaska som kan transportera bort kylan (som uppstår i tuben när gasen förångas) bättre, får du högre gastryck vid samma temperatur. Gäller alltså när gastrycket inte kan hållas uppe p.g.a. kyla. Vid -40° i vätskefasen av gasen förångas ingenting alls oavsett flaska.
Kort och gott
- Ju större ytan att transportera bort kylan desto bättre. Större flaska är bättre.
- Plåtflaska är bättre än kompositflaska
- Kallare än -40°; ingenting funkar ändå.
Funkar bra så länge man inte får tuberna att frysa på grund av högt gasuttag, då har man plötsligt en isolerad frysbox och det kommer att ta lång tid innan tuberna är såpass varma att de ger någon gas igen.Hemmakatten skrev:
Provade att bygga ett isolerat skjul till gasoltuben till gasässjan och det var ingen höjdare.
Nu drar väl en gasässja ganska rejält med gas så det kanske inte är ett lika stort problem med en gasspis...
Men hur som helst så måste utrymmet för gastuberna vara ventilerat så då spelar det väl ingen större roll om man har isolering.
