jag har ilve 90 cm och mina p11 räcker nästan ett år.
Har mina tuber stående i ett oisolerat skåp ute och jag har haft två tjuvstopp i vinter (som tallmilan skriver om högre upp) Men jag gick bara ut och ruskade lite på flaskan som kom det igång igen. Inte särskilt vetenskapligt men det funkade. Men då har det ju vara rysligt kallt hela jävla vintern.
Har mina tuber stående i ett oisolerat skåp ute och jag har haft två tjuvstopp i vinter (som tallmilan skriver om högre upp) Men jag gick bara ut och ruskade lite på flaskan som kom det igång igen. Inte särskilt vetenskapligt men det funkade. Men då har det ju vara rysligt kallt hela jävla vintern.
Fast vi fick inte tjuvstopp utan det luktade fotogen när vi eldade, bytte flaska och då var det OK, åkte utomlands på eftermiddagen samma dag och pratade med folk som har använt gasol hela livet (till skillnad från oss svenskar) och de sa att det var p.g.a. kyla gjort att det kommit flytande gasol i ända upp i röret. Kan inte riktigt förstå hur det skulle ha skett ?
Nej, flytande gasol kan inte ta sig ut i röret oavsett hur kallt det är. För att få ut flytande gasol måste gasolflaskan antingen vara uppochner, eller vara försedd med ett dykrör ner till botten. Mina gasolflaskor till varmluftsballongen har dykrör, för den brännaren kräver hög effekt ;-). Till spisen kör jag vanlig P11 som räcker i ungefär ett kvartal, men då matar jag även en stor gasolgrill från samma flaska. Och jag grillar flitigt, även mitt i vintern. Ballongen drar 25 kg gasol i timmen.....tallmilan skrev:Fast vi fick inte tjuvstopp utan det luktade fotogen när vi eldade, bytte flaska och då var det OK, åkte utomlands på eftermiddagen samma dag och pratade med folk som har använt gasol hela livet (till skillnad från oss svenskar) och de sa att det var p.g.a. kyla gjort att det kommit flytande gasol i ända upp i röret. Kan inte riktigt förstå hur det skulle ha skett ?
Fotogenlukten måste ha berott på något annat, kan dock inte förklara.
Hej,
vi har kört en Ilve 90cm med 5 brännare i snart 3 år nu. Dessförinnan hade vi en Siemens gasspis, 90cm under ca 2 år. Sammantaget kan man nog säga att det går mellan 1-3st P11
r på ett år. Med andra ord handlar det om hur mycket mat man lagar där hemma. Under långkoksperioderna och andra matintensiva tider så ligger man nästan på 3 tuber per år men jag skulle tro att det är svårt att göra slut på mer än så för en vanlig familj på 4-5 personer...
Nu blir det en Falcon spis för övrigt, är trött på Ilvens ojämna ugnstermostater...
/J
vi har kört en Ilve 90cm med 5 brännare i snart 3 år nu. Dessförinnan hade vi en Siemens gasspis, 90cm under ca 2 år. Sammantaget kan man nog säga att det går mellan 1-3st P11
Nu blir det en Falcon spis för övrigt, är trött på Ilvens ojämna ugnstermostater...
/J
Nej, el-ugnarna håller inte jämn temperatur. Min mor, som också kört Ilve några år har samma problem... Nu pratar vi försvisso om finlir här men vid långkok och långsam tillagning i ugn så märks det tydligt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Det var intressant. Har en LMP-800 ugn och har faktiskt inte märkt något. Du menar att temperaturen vandrar upp och ner?johanjohansson skrev:
Frugan brukar fylla ugnen med 3 plåtar för bullbak och köra varmluft och dessa blir jämna och fina.
Hej,
Vi fick vår NP-120-FRMP på plats idag och gasmontören kommer nästa vecka så det låter spännande att se ifall det är din erfarenhet som kommer att infinna sig i våra ugnar Gunverth eller din JohanJohansson....
...men jag har faktiskt inte hört det får de övriga i vår bekantskapskrets som kört Ilve multiugnar de senaste åren.
Däremot har vi två som bytt ut sina Falcon mot Ilve och som är mycket nöjda efter bytet.
Men det är väl som vanligt... baken är - delad!
Mvh
TMC
Vi fick vår NP-120-FRMP på plats idag och gasmontören kommer nästa vecka så det låter spännande att se ifall det är din erfarenhet som kommer att infinna sig i våra ugnar Gunverth eller din JohanJohansson....
...men jag har faktiskt inte hört det får de övriga i vår bekantskapskrets som kört Ilve multiugnar de senaste åren.
Däremot har vi två som bytt ut sina Falcon mot Ilve och som är mycket nöjda efter bytet.
Men det är väl som vanligt... baken är - delad!
Mvh
TMC
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Detta får man förvara i hemmet utan tillstånd för den som är intresserad.
Man måste sätta upp en skylt att det finns gas flaskor på dörren eller annat lämpligt ställe.
http://www.lulea.se/download/18.6ebed23a109d954a359800014490/bensin_gasol_i_hemmet.pdf
Viktigt att tänka på när man anväder gasol är att flaskorna ALDRIG får ligga ner under transport eller vid förvaring för säkerhets ventilen fungerar inte då som den ska vid tex brand.
Självklart täthets provar man vid varje byte av tub.
Man måste sätta upp en skylt att det finns gas flaskor på dörren eller annat lämpligt ställe.
http://www.lulea.se/download/18.6ebed23a109d954a359800014490/bensin_gasol_i_hemmet.pdf
Viktigt att tänka på när man anväder gasol är att flaskorna ALDRIG får ligga ner under transport eller vid förvaring för säkerhets ventilen fungerar inte då som den ska vid tex brand.
Självklart täthets provar man vid varje byte av tub.