4 069 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Gasspis-emalj/rostfritt/glaskeram?
Hej på Er,
Här är en till som går i köksrenoveringens vånda - vi har bestämt oss för gas och frågan är vid val av gasspis - när man spiller vilket är enklast å göra rent - emalj, rostfritt elelr glaskeram?
Önskade att emalj fanns i annat än vitt och glaskeram och rostfritt har jag ingen aning om hur lätt rengöringen går till - korrosiva såset etc etc.
Andra tips vid val av spis emottages tacksamt - www.ggm.nu har jag kikat lite på.
Nån som testat Electrolux gasspis?
Taqck på förhand,
Ingrid
Här är en till som går i köksrenoveringens vånda - vi har bestämt oss för gas och frågan är vid val av gasspis - när man spiller vilket är enklast å göra rent - emalj, rostfritt elelr glaskeram?
Önskade att emalj fanns i annat än vitt och glaskeram och rostfritt har jag ingen aning om hur lätt rengöringen går till - korrosiva såset etc etc.
Andra tips vid val av spis emottages tacksamt - www.ggm.nu har jag kikat lite på.
Nån som testat Electrolux gasspis?
Taqck på förhand,
Ingrid
Vi har köpt Ilve gasspis och är jätte nöjda
Finns i många storlekar, färger och modeller.
Det är jätte lätt att rengöra.
Där brännarna är är en hel rostfritt platta runt.
http://www.aquapool.se/
sen väljer man Ilve
Där har man priser för alla modeller och tillbehör.
Här har du några exemel:

För inbyggnad

Den vi köpte 100cm med stekbord i mitten,
som går att ta bort och sätta ditt galler för långa kastruller.
Finns i många storlekar, färger och modeller.
Det är jätte lätt att rengöra.
Där brännarna är är en hel rostfritt platta runt.
http://www.aquapool.se/
sen väljer man Ilve
Där har man priser för alla modeller och tillbehör.
Här har du några exemel:

För inbyggnad

Den vi köpte 100cm med stekbord i mitten,
som går att ta bort och sätta ditt galler för långa kastruller.
Ohoj,
Tack för svar. Har varit och kikat hos leverantörer igen och kommit på att det viktigaste är nog att 'plattan' som alla brännarna finns i är plan vid rengöring så det blir nog glaskeram.
Tack för länken till Ilve -> en indiskret fråga - när man jämför deras spisar med t ex www.ggm.nu så kostar ju en Ilve minst tiotusen pengar till oftast mer. vad är det som motiverar att det gör det jämfört med t ex IGF eller AEG eller andra tillverkare? Jag kan tänka mig å lägga en bra peng på en bra spis men det måste lixom vara motiverat varför med.
Tack för Er input - det hjälper verkligen en förvirrad själ i köksdjungeln ( häll och inbyggnadsugn elelr hel spis eller...gas skall det va - det är säkert!)
Hälsningar ifrån Ingrid
Tack för svar. Har varit och kikat hos leverantörer igen och kommit på att det viktigaste är nog att 'plattan' som alla brännarna finns i är plan vid rengöring så det blir nog glaskeram.
Tack för länken till Ilve -> en indiskret fråga - när man jämför deras spisar med t ex www.ggm.nu så kostar ju en Ilve minst tiotusen pengar till oftast mer. vad är det som motiverar att det gör det jämfört med t ex IGF eller AEG eller andra tillverkare? Jag kan tänka mig å lägga en bra peng på en bra spis men det måste lixom vara motiverat varför med.
Tack för Er input - det hjälper verkligen en förvirrad själ i köksdjungeln ( häll och inbyggnadsugn elelr hel spis eller...gas skall det va - det är säkert!)
Hälsningar ifrån Ingrid
Jag kan inte svara på om det är värt tiotusen mer, då jag inte provat de andra.
Vår glashäll är lite OT, men jag kan jämföra den med andra glashällar, och den är RUSKIGT mycket snabbare.
Nästan som gas faktiskt, dock inte i avsvalningen...
Dessutom har ugnen pyrolys, och är snabb och exakt.
Därför kan jag rekommendera Ilve, trots priset.
Men vet som sagt inte om det är värt mellanskillnaden.
Vår glashäll är lite OT, men jag kan jämföra den med andra glashällar, och den är RUSKIGT mycket snabbare.
Nästan som gas faktiskt, dock inte i avsvalningen...
Dessutom har ugnen pyrolys, och är snabb och exakt.
Därför kan jag rekommendera Ilve, trots priset.
Men vet som sagt inte om det är värt mellanskillnaden.
I Ilve gasspisar ingår som standard Wokbrännare.
Jag har haft tidigare Gagenaus gashäll, det är det enda jag kan jämföra med.
Att vi valde bara gas på alla brännare var en självklarhet.
Stekplattan är jätte bra för att steka allt möjligt. Ägg, kött, japansk mat, etc.
När jag tittade på olika gasspisar valde jag Ilve för att man kunde välja fritt hur spisen skulle vara configurerad.
Nu har vi använt den sedan oktober förra året och ångrar inte att jag valde den.
Jag kan varmt rekommendera den.
Om du har möjlighet, åk till Täby och titta på de olika modellerna, säljaren är jätte trevlig.
Från början ville jag ha grill men han avråde mig för att det skulle bli jätte smutsigt i köket. Han rekommenderade istället stekplatta som man kunde ta bort för att ha långa kastruller. Om man vill koka eller steka en hel fisk.
Jag har haft tidigare Gagenaus gashäll, det är det enda jag kan jämföra med.
Att vi valde bara gas på alla brännare var en självklarhet.
Stekplattan är jätte bra för att steka allt möjligt. Ägg, kött, japansk mat, etc.
När jag tittade på olika gasspisar valde jag Ilve för att man kunde välja fritt hur spisen skulle vara configurerad.
Nu har vi använt den sedan oktober förra året och ångrar inte att jag valde den.
Jag kan varmt rekommendera den.
Om du har möjlighet, åk till Täby och titta på de olika modellerna, säljaren är jätte trevlig.
Från början ville jag ha grill men han avråde mig för att det skulle bli jätte smutsigt i köket. Han rekommenderade istället stekplatta som man kunde ta bort för att ha långa kastruller. Om man vill koka eller steka en hel fisk.
Jag är helt fascinerad! Efetr visit till GGM så har planerna vänt toalt
man får visst en gashäll och en inbyggnadsugn för bra mkt mindre pengur än en gasspis - sparar sjutusen uppåt och det är int efy skam med tanke på vad en gasinstallation kostar!
Plus jag upptäckte någe helkul -> flush fit! Man kan alltså få gashällen helt i samma 'bit' som t ex en rostfri arbetsbänk
OK jag hittade bara flushfit i nittiohällar
enda dumma med det men annars är ju tanken helt enormt tilltalande att fälla in gashä'llen i en rostfri arbetsbänk.
Hälsar Ingrid
Plus jag upptäckte någe helkul -> flush fit! Man kan alltså få gashällen helt i samma 'bit' som t ex en rostfri arbetsbänk
OK jag hittade bara flushfit i nittiohällar
Hälsar Ingrid
Klicka här för att svara