Inte helt odiskuterat ämne, men vill ändå lyfta detta till ny diskussion... Vi ska byta värmekälla i huset (180 kvm enplans i södra sverige.) Idag har vi gaspanna. Att installera en ny sådan kostar ca 65000. Att installera värmepump om man utgår från de offerter jag fått, kostar mellan 92000 (luft-vatten) till 178000 (grundvattenpump), innan ROT-avdrag. Vad blir billigast i längden (förra året var energiförbrukningen ca 29000 kWh)? Räntekostnader blir det ju också eftersom bytet finansieras med lån. Har googlat och googlat och är obetydligt visare.