Hej, har en Provence gasolkamin. Jag skulle starta upp den i helgen men då visade det sig att det inte fungerade. Pilotlågan fungerar men när jag släpper tändvredet så går inte huvudbrännaren igång. Har gjort enligt instruktion att återställa tippskyddet, testat men en annan gasltub men inget hjälper. Någon som kan det här?

https://www.gasoltuben.se/product/gasolkamin-provence-mattsvart/
 
B biffen72 skrev:
Hej, har en Provence gasolkamin. Jag skulle starta upp den i helgen men då visade det sig att det inte fungerade. Pilotlågan fungerar men när jag släpper tändvredet så går inte huvudbrännaren igång. Har gjort enligt instruktion att återställa tippskyddet, testat men en annan gasltub men inget hjälper. Någon som kan det här?dg

[länk]
Hej,

Har exakt samma fel på min nu när jag skulle använda den efter sommaren.
Har du kommit på någon lösning?

Mvh
Rogga
 
Ok, tack så mycket för svar.

Mvh
Rogga
 
B biffen72 skrev:
Hej, har en Provence gasolkamin. Jag skulle starta upp den i helgen men då visade det sig att det inte fungerade. Pilotlågan fungerar men när jag släpper tändvredet så går inte huvudbrännaren igång. Har gjort enligt instruktion att återställa tippskyddet, testat men en annan gasltub men inget hjälper. Någon som kan det här?

[länk]
Hur löste du problemet.Samma fel här.🤷🏾
 
Hej, har samma problem dvs att jag får igång lågan då jag trycker ned vredet på låga 2. Sedan vrider jag till låga 3, det brinner i 20 sekunder sedan slocknar lågan. Står i ett välventilerat växthus. Några tankar?
 
Med att trycka ner, så öppnas det för gasolen att strömma förbi värmeventilen. Med släpp så kopplas den in och ska säkerställa att lågan brinner( ska stänga om lågan/värmen inte är korekt ) Den kan kärva eller vara defekt, så den stänger av gasolen.

EDIT är det värme för övrigt i växthuset, kan även vara att det vill frysa lite i ventilen om det är för kallt. Hur fungerar det om du skulle värma på själva värmereglaget/ventilen med en fläkt eller hårtork.
 
J jonaserik skrev:
Med att trycka ner, så öppnas det för gasolen att strömma förbi värmeventilen. Med släpp så kopplas den in och ska säkerställa att lågan brinner( ska stänga om lågan/värmen inte är korekt ) Den kan kärva eller vara defekt, så den stänger av gasolen.

EDIT är det värme för övrigt i växthuset, kan även vara att det vill frysa lite i ventilen om det är för kallt. Hur fungerar det om du skulle värma på själva värmereglaget/ventilen med en fläkt eller hårtork.
Tack, nu är det runt nollan men det var likadant i somras.
Jag tänkte byta regulator och gasoltub och testa. Finns det annars några enklare underhållspunkter man själv kan utföra? Lägger till bild med hur lågan brinner. Det brinner liksom under själva tändanordningen. Gaslåga som brinner under en tändanordning, delvis skymd av metallnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.