Tror du missförståd det jag skrev. Jag har svårt att se fördelarna med gas jämfört med el.
Gas är lika bekvämt som el och har jämförbara kostnader per kWh. Men el är troligen billigare i installation och kräver mindre underhåll.
Ved och pellets är billigare är gas och el per kWh, men kräver högre investering än el och innebär manuellt arbete (påfyllning, huggning, städning, mm)-
Gas är lika bekvämt som el och har jämförbara kostnader per kWh. Men el är troligen billigare i installation och kräver mindre underhåll.
Ved och pellets är billigare är gas och el per kWh, men kräver högre investering än el och innebär manuellt arbete (påfyllning, huggning, städning, mm)-
Det är ju ingen som vet. Läser man webben lite selektivt så är ju olja och gas snart slut. Och samtidigt så faller priserna på solceller snabbt.nimhed skrev:
El har dessutom fördelen av låg investeringskostnad. Lägger du 5000:- på en elpatron är det ingen katastrof om elpriset sticker iväg om några år. Värre om du köpt en gaspanna för 50000:- samtidigt som Putin stänger kranen.
Vad jag vet förekommer mest fossil klimatskadlig gas, biogas verkar knappt räcka till bilar och bussar. "Naturgas" är bara lite bättre än naturolja eller naturkol, som gör att klimatet kan skena utan återvändo så vi alla dör.peternicklas skrev:
Klicka här för att svara