Hej! Min sambo och jag har varit och tittat på ett litet bostadshus med ett litet hus på tomten ca 8-10kvm. När vi gick in i det märkte vi att det på ena sidan verkar som att det sjunkigt ner i marken, då ena sidan är määrkbart lägre och hela "huset" lutar däråt. Det ser ut som ett gammalt hemmabygge och är inte säker på hur det är uppbyggt tyvärr, hann inte fråga mäklaren heller. Tror att det är någon form av plintar under (men det var dessutom mörkt så såg inte bra..). Vad tror ni, finns det något sätt att rädda det så det blir rakt. Eller är det bara att bygga nytt? förstår att det är svårt att säga på bara denna info.

Detta är tyvärr enda nära bilden som finns på det i annonsen.. och där ser det väldigt bra ut.

• Litet rött hus på plintar med vit veranda och en lutning som indikerar sättning i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att lyfta med ett par domkrafter och palla under på plintar som sjunkit.
Är du säker på att det ens är plintar? Inte ovanligt med lecablock direkt på gräsmatta till friggebodar.
Får man inte in domkraften vid sidan av plinten så får man gräva ett hål och ställa ner den i

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Det går att lyfta med ett par domkrafter och palla under på plintar som sjunkit.
Är du säker på att det ens är plintar? Inte ovanligt med lecablock direkt på gräsmatta till friggebodar.
Får man inte in domkraften vid sidan av plinten så får man gräva ett hål och ställa ner den i
Jag har gjort det själv med en 15m2 friggebod, tog en dag för två personer.
Fyra år senare så hade hälften sjunkit igen så vi gjorde ordning ordentligt underlag på ett annat ställe och lyfte dit huset till nya grunden. En sån kranbil som lyfter byggbodar lyfter det huset lätt om de kan köra nära.

P petererlandsson1194 skrev:
Jag har gjort det själv med en 15m2 friggebod, tog en dag för två personer.
Fyra år senare så hade hälften sjunkit igen så vi gjorde ordning ordentligt underlag på ett annat ställe och lyfte dit huset till nya grunden. En sån kranbil som lyfter byggbodar lyfter det huset lätt om de kan köra nära.
åh tack för svaren! jag är inte säker på något, det var så mörkt när vi tittade. men ska kolla igenom någon gång efter nyår så får kolla bättre då!

Okej tack, hmm, frågan vad som är värt att göra då. eftersom det redan finns el indraget i stugan skulle jag vilja göra om det till en plats jag kan ha kontor isåfall (om vi ens köper huset) så vill ha det stabilt! men tack för svar, ska tänka på det och försöka ta reda på vad som går att göra specifikt där.

god jul!

Ser ut som en trevlig stuga. Jag lyfte precis häromdan. Det tog ett tag innan jag fattade hur man skulle göra. Men det gick fint på egen hand och tog en timme lite drygt. Stugan hade satt sig i det blöta gräset. Min står på betongblock bara. under med en domkraft. Veva upp. Palla under med nå plankstumpar i rätt bredd och ner igen. Kolla av med vattenpass runt syllringen. Jag har tummen mitt i handen men det gick ändå. :)

Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Ser ut som en trevlig stuga. Jag lyfte precis häromdan. Det tog ett tag innan jag fattade hur man skulle göra. Men det gick fint på egen hand och tog en timme lite drygt. Stugan hade satt sig i det blöta gräset. Min står på betongblock bara. under med en domkraft. Veva upp. Palla under med nå plankstumpar i rätt bredd och ner igen. Kolla av med vattenpass runt syllringen. Jag har tummen mitt i handen men det gick ändå. :)
Ungefär så vi gjorde fast vi fick gå två varv runt då det skulle upp ca 20cm
Var tvungen att gräva hål för domkrafterna också så det tog sin lilla tid

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Hej
Jag har fått samma problem med våran friggebod. Vilken typ av domkraft använde du? behövs det en stor på hjul eller fungerar det ev med två mindre tror du?

C Cassandra skrev:
Hej
Jag har fått samma problem med våran friggebod. Vilken typ av domkraft använde du? behövs det en stor på hjul eller fungerar det ev med två mindre tror du?
Oj, ingen aning. Jag använde min biltemadomkraft typ en sån här:

https://www.biltema.se/bil---mc/ver...stning/domkrafter/domkraft-1500-kg-2000038517

Det funkade fint. Men var tvungen att ställa den på ett hårt underlag. Kommer inte ihåg om jag använde plankor eller nån skiva av nått slag men annars sjönk den bara ner i leran… var tvungen att gräva undan för att få rätt höjd så i efterhand hade det ju varit smidigare med en lyftkudde eller en low profile lift.

Oj, ingen aning. Jag använde min biltemadomkraft typ en sån här:

[länk]

Det funkade fint. Men var tvungen att ställa den på ett hårt underlag. Kommer inte ihåg om jag använde plankor eller nån skiva av nått slag men annars sjönk den bara ner i leran… var tvungen att gräva undan för att få rätt höjd så i efterhand hade det ju varit smidigare med en lyftkudde eller en low profile lift.
Tack för svar, tittade exakt på en sån domkraft, får prova och se om vi lyckas lösa de

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.