13 800 läst ·
31 svar
14k läst
31 svar
Gardinstånger väggventiler
Att få stången hamna utanför donen ser jag inte som nåt problem. Det jag undrar är om det finns några fästen som stången kan vila på som kan få stången att hamna över donen? Så stången ska gå över donen och framför underkant på taklisten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Konsolerna nere till vänster skruvas fast på väggen så högt man önskar sedan placeras stången i guppen, ingen raketvetenskap direkt.
Konsolerna är teleskopiska så stången kan komma utanför ventilen
Protte
Konsolerna är teleskopiska så stången kan komma utanför ventilen
Protte
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
De BirgitS länkade kommer fungera utmärkt. Finns motsvarande lite här och där.
Jag förstår egentligen inte vad problemet är?
Jag förstår egentligen inte vad problemet är?
Det där stämmer inte med intentionen med de här donen. Det finns en liten springa nedtill där det exakt n uhos oss (-2 grader) silar väldigt lite friskluft medan absolut största blåset sker upp mot tak och åt sidorna.
”Spridningsbilden är noggrant utvecklad för att passa till golvvärmesytem, ventilen släpper luften uppåt och år sidorna. Inblandningen av rumsluft är mycket effektiv, redan någon deci- meter från donet har starkt nedkyld luft fått behaglig temperatur.”
”Spridningsbilden är noggrant utvecklad för att passa till golvvärmesytem, ventilen släpper luften uppåt och år sidorna. Inblandningen av rumsluft är mycket effektiv, redan någon deci- meter från donet har starkt nedkyld luft fått behaglig temperatur.”
BirgitS skrev:
Ni behöver också tänka på hur gardinerna hänger i förhållande till ventilerna så att ni inte blockerar luftströmmen som är tänkt att gå från ventilerna snett neråt till ventilationsspringan under dörren. Om luftströmmen tvingas gå en annan väg så kan det bli dålig luft och kondenserings- och fuktproblem på fönsterbågarna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Utmärktnikasp skrev:
Det där stämmer inte med intentionen med de här donen. Det finns en liten springa nedtill där det exakt n uhos oss (-2 grader) silar väldigt lite friskluft medan absolut största blåset sker upp mot tak och åt sidorna.
”Spridningsbilden är noggrant utvecklad för att passa till golvvärmesytem, ventilen släpper luften uppåt och år sidorna. Inblandningen av rumsluft är mycket effektiv, redan någon deci- meter från donet har starkt nedkyld luft fått behaglig temperatur.”
Det jag skrev hänger ihop med att jag trodde det skulle vara gardiner som var helt täta upptill mot taket så att man inte skulle se ventilerna, typ
fast uppe vid taket, men så var det ju inte tänkt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kan man få veta vad svaret var på andra sidan?
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Var ju väääääldigt lätt att hitta, är det en produkt eller på forumet eller var?
Lika lätt som att hitta dig, västra götaland är stort.
Protte
Lika lätt som att hitta dig, västra götaland är stort.
Protte
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Ett forum bygger ju på att man delar med sig av sin kunskap. Det kan ju komma andra som vill veta samma sak som du.
Om det är en bostadsrätt är det normalt föreningen som är ansvarig för ventilationen och att lägenheterna uppfyller ventilationskraven i OVK, så då bör man prata med styrelsen om vad de ställer för krav. Men som nikasp skrev i inlägg 23 är de mycket bra konstruerade.
Om det är en bostadsrätt är det normalt föreningen som är ansvarig för ventilationen och att lägenheterna uppfyller ventilationskraven i OVK, så då bör man prata med styrelsen om vad de ställer för krav. Men som nikasp skrev i inlägg 23 är de mycket bra konstruerade.

