Kanske det? đŸ€”

BirgitS BirgitS skrev:
Kirsch har Àven 135 graders böj till sina takskenor om det passar bÀttre.
[lÀnk]
[lÀnk]
🙏
Tack för lÀnk. DÄ Kirsch tillverkat en böj i annat mÄtt kan man tÀnka sig att den Àr vÀldigt anvÀndbar i fall som mitt.

AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
Filmens sista del Ă€r den första delen hos mig. Ser nu att stĂ„ngen dĂ€r Ă€r monterad en ”bra bit” frĂ„n fönstret?
Bifogar nÄgra skÀrmdumpar frÄn videon. Vad tror ni? Kanske p g a att vinkeln blir fel annars? Ser att andra mÀrken har böjar pÄ högre tal Àn 90. Kanske ett mÄste dÄ byta tillverkare?
Det hjÀlper inte att montera skenan lÀngre frÄn vÀggen, vinkeln blir lika fel om du anvÀnder ett 90-hörn. Köp hem ett hörn med större vinkel, och se om det passar.

Om du inte hittar hörn som matchar vinkeln: Behöver hela skenan hÀnga ihop? Skall du ha gardiner som tÀcker hela fönsterpartiet, men dÀr all gardin hÀnger ytterst till vÀnster och höger? Eller kan du tÀnka dig ha flera gardinlÀngder, och att nÄgon lÀngd hÀnger nÄgonstans kring mitten, sÄ att du kan skippa hörn och klara dig med bara raka skenor?

Vi har gardinskenor bÄde i villan och i attefallshuset. I villan har vi specialbestÀllda, dÀr man kan fÄ vilken vinkel man vill (företag som kommer ut och mÀter, levererar och monterar). Vi KAN alltsÄ dra gardinerna fram och tillbaks lÀngs hela fönsterpartiet (6 fönster formar en halvcirkel) men gör ju aldrig det. GardinlÀngdorna hÀnger helt till vÀnster, helt till höger, och i mitten. De 2 lÀngderna i mitten dras Ät varsitt hÄll. Vi hade alltsÄ kunnat skippa hörn, och bara lÄtit skenorna sluta sÄ nÀra varandra att inte syntes att hörn saknades.

I attefallshuset har vi 2 stora fönsterpartier med ett 90 graders hörn mellan. Vidga skenor frÄn IKEA. HÀr kunde vi ju valt att dra ut skenorna till hörnet och ha ett Vidga 90 graders hörn. Men gardinerna kommer antingen hÀnga till vÀnster för bÄda fönsterpartien eller framför varsitt fönster, sÄ hörn behövs inte.

Redigerat:
JĂ€ttetack för ditt svar! FörstĂ„r. Ser tyvĂ€rr inte bilderna. Skulle vara kul att se đŸ€“

AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
JĂ€ttetack för ditt svar! FörstĂ„r. Ser tyvĂ€rr inte bilderna. Skulle vara kul att se đŸ€“
Det Àr nog för att jag inte lade upp nÄgra bilder. :-) Men kan skicka bilder till dig i pm.

Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.