Jag har en vägg i källaren med garderober. Nu skulle jag vilja sätta skjutdörrar för att tjäna lite plats för möblering. Bredden på rummet är ca 350 cm och takhöjden 220 cm. Jag tänkte att Ikea skulle ha något, men de verkar bara ha dörrar man fäster på garderoberna. Jag vill ha skenor i tak och golv. Var hittar jag det billigt och bra tror ni? Sen undrar jag hur det funkar med en sån här lång sträcka. Jag har nu 7 dörrar. Skall man ändå bara ha två "tracks" som dörrarna gå på, eller skall varje dörrpar vara låsta till sin garderob så att säga?

Det finns billiga skenor på jula som man fäster i taket och hänger en dörr på.

Med så lång sträcka skulle jag sätta ”två skenor” (behövs nog fyra, för de är ca 2m styck, men satta på två rader alltså) och sen 3-4 dörrar fördelade på de två spåren.

BirgitS
Har en garderobsvägg på 2,8 m som har 4 dörrar på två spår. Det fungerar bra för man kan öppna helt på alla stället, dvs. det finns inget ställe som jämnt är dolt bakom en dörr som det blir med två dörrar på två spår. Dörrarna är inte heller tunga när de inte är så breda. Men hade det funnit mer plats på djupet hade vi nog valt 3 dörrar på 3 spår. Vi har Elfa-dörrar men jag har sett andra föreslå skjutdörrar från Skånska byggvaror för de som vill ha billiga dörrar.

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.