Byggahus.se
Hej! Jag har lite problem med installation av klipparen. Så fort jag försöker starta den visas signalfel.
Laddstationen lyser grönt när guidekabel är inkopplad ihop med antingen den vänstra eller den högra begränsningskabeln (laddstationen verkar vara nöjd med begränsningskablarna).
Den vänstra kabeln är ca 140m till ihopkoppling med guidekabel. Därefter går den vidare ca 30m till huset (total kabellängd på begränsningskabel ca 170m. I manual står att 300m är ok). Guidekabel är ca 35 m.

Felsökning hittills:
- Gjort en mindre testslinga för att se om klipparen fungerar, vilket den gör (transformator och lågspänningskabel verkar vara ok).
- Kollat resistens mellan vänstra och högra begränsningskabel: 3,8 ohm. Mellan guide och h: 1,7 ohm. Mellan guide och v: 3,8 ohm.
- Jag har felsökt kablarna för att hitta eventuella kabelbrott (hittade inga).
- Jag har testat att "ta bort" ön (se bild 2): fungerade ej.
- Jag har testat att lägga ut en ny guideslinga: fungerade ej.
- Jag har testat att byta ut v. begränsningskabel mot en 200 m lång kabel: fungerade ej.
- Jag har testat att byta bort v. begränsningskabel mot en 20 m lång kabel: fungerar (se bild 3).

Kan det vara så att vänstra begränsningskabel är för lång i relation den den högra? Eller att klipparen inte klarar av för lång kabel även fast den skall klara av 300 m enligt manual? Kan det finnas något annat fel i min installation?

Har ni några andra tips eller förslag som jag kan testa.

Tack på förhand!
 
  • Handritad skiss av en guidekabel och begränsningskabelinstallation för en robotgräsklippare runt ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en gräsklippares begränsningskabel och guidekabel runt ett hus med laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av testslöjd för robotgräsklippare med fungerande laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har lagt ner en massa tid på felsökning, det hedrar dig. Det ska normalt inte behövas.

För lång kabel, nej det anser jag inte vara problemet.

Ett långskott, har sett några fall där kabelanslutningarna till begränsningskablarna inne i laddaren har blivit förväxlade vid montering, dvs ledningarna från kretskortet ut till anslutningsstiften. Kan du ev. försöka kolla laddaren om du försiktigt kan öppna den och se om det ev. skulle vara detta fel?
Kablarna ska ha tydlig märkning hur det ska anslutas mot kontakterna.
 
E etompau skrev:
Du har lagt ner en massa tid på felsökning, det hedrar dig. Det ska normalt inte behövas.

För lång kabel, nej det anser jag inte vara problemet.

Ett långskott, har sett några fall där kabelanslutningarna till begränsningskablarna inne i laddaren har blivit förväxlade vid montering, dvs ledningarna från kretskortet ut till anslutningsstiften. Kan du ev. försöka kolla laddaren om du försiktigt kan öppna den och se om det ev. skulle vara detta fel?
Kablarna ska ha tydlig märkning hur det ska anslutas mot kontakterna.
E etompau skrev:
Du har lagt ner en massa tid på felsökning, det hedrar dig. Det ska normalt inte behövas.

För lång kabel, nej det anser jag inte vara problemet.

Ett långskott, har sett några fall där kabelanslutningarna till begränsningskablarna inne i laddaren har blivit förväxlade vid montering, dvs ledningarna från kretskortet ut till anslutningsstiften. Kan du ev. försöka kolla laddaren om du försiktigt kan öppna den och se om det ev. skulle vara detta fel?
Kablarna ska ha tydlig märkning hur det ska anslutas mot kontakterna.
Tack för svar!
Är det inte lite konstigt att den fungerar med en kortare slinga men inte med en längre?

Jag försökte se anslutningarna men gick bet på hur man tar sig vidare från bild 2...
 
  • Öppen anslutningsdosa med elektriska kablar och komponenter synliga, som illustrerar en diskussion om byggproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med synliga ledningar och anslutningspunkter; röda och svarta kablar via klemmor och vita kablar lösa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag kan se så ser det rätt ut. Det är den interna antennen som jag har sett har kunnat läggas fel vid produktionen.

Är det helt nya prylar?

Ställ klipparen på gräsmattan och aktivera ett testläge i klippare:
Instruktioner för att komma åt Tools-menyn i en elektronisk enhet genom att hålla ner pilknapparna.

Avläs signalen från slingorna och jämför med angivna korrekta värde och vad du får på din maskin

Screenshot av instruktionsmanual om loop-menyn för en gräsklippares inställningar med tre avsnitt om A-loop, G/F och Quality.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Vad jag kan se så ser det rätt ut. Det är den interna antennen som jag har sett har kunnat läggas fel vid produktionen.

Är det helt nya prylar?

Ställ klipparen på gräsmattan och aktivera ett testläge i klippare:
[bild]

Avläs signalen från slingorna och jämför med angivna korrekta värde och vad du får på din maskin

[bild]

Jag köpte den i november förra året på Elgigantens outlet (spår av tidigare användning).

När jag testar med den längre slingan visar klipparen 0 i signalkvalitet, men med den kortare slingan (ca 30m) får den 100 i signalkvalitet.
 
joellaven joellaven skrev:
Jag köpte den i november förra året på Elgigantens outlet (spår av tidigare användning).

När jag testar med den längre slingan visar klipparen 0 i signalkvalitet, men med den kortare slingan (ca 30m) får den 100 i signalkvalitet.

OK, det inför en viss osäkerhetsfaktor omkring status på grejorna.

Testuppkopplingen med 30 m kabel, som du har skissat på, var placerar du klipparen någonstans?
Är det inom rektangeln eller utanför?

Testa att växla anslutningarna av beg.kablarna på laddstationen.
 
E etompau skrev:
OK, det inför en viss osäkerhetsfaktor omkring status på grejorna.

Testuppkopplingen med 30 m kabel, som du har skissat på, var placerar du klipparen någonstans?
Är det inom rektangeln eller utanför?

Testa att växla anslutningarna av beg.kablarna på laddstationen.
Ja rektangeln motsvarar laddstationen, och jag startar alltid klipparen i laddstationen.

När jag byter plats på begränsningskablarna med den korta kabeln får den felet "utanför arbetsområdet" (korsade kablar).

Fortfarande ingen slingsignal med den längre kabeln.

En märklig sak som inträffar när man har den långa kabeln och när det står "laddar" på displayen, och då startar är att den följer ut 20cm, vänder sig 90 grader till höger och sedan 180 grader till vänster. Därefter signalfel.
 
Redigerat:
joellaven joellaven skrev:
En märklig sak som inträffar när man har den långa kabeln och när det står "laddar" på displayen, och då startar är att den följer ut 20cm, vänder sig 90 grader till höger och sedan 180 grader till vänster. Därefter signalfel.
Det du nämner här, blir det likadant med både 140 m kabeln (vä beg.kabel) och 200 m kabeln ?

Har du någon högspänningskabel som passerar över eller i närheten av tomten ?

Finns det något i närheten av laddstationen som kan misstänkas störa ? Någon har nämnt att Gardena-trafon inte får ligga för nära tex.

Finns det något "råttbo" med bra-att-ha-kablar bakom laddstationen ?

Har inte provat själv, men andra använder en AM-radio för felsökning utefter slingan. Det vore intressant att höra hur den låter utefter den fungerande slingan jämfört med den som inte fungerar.
 
Hur gick det med ditt problem? Fick du någon rätsida på grejorna?
 
E etompau skrev:
Hur gick det med ditt problem? Fick du någon rätsida på grejorna?
Nej jag lämnade in den och inväntar svar. Återkopplar när jag vet mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.