E etompau skrev:
Låter som du inte använder tillräckligt antal märlor. Kabeln får inte "hänga i luften" utan den ska tryckas ner dikt an mot marken och gräsytan. Ibland krävs det då kortare avstånd mellan märlorna.
Jag har ungefär 15-20 centimeter mellan märlorna. I instruktionerna sa han nått om runt 70 centimeter?

H85 H85 skrev:
Jag har ungefär 15-20 centimeter mellan märlorna. I instruktionerna sa han nått om runt 70 centimeter?
Ja 70 cm brukar anges i manualer osv. 15 cm låter som ett kort avstånd. Varför har du använt detta mått?
Är där något knepigt med gräset/marken där tråden har blivit avklippt?
Det är ju inte direkt "rocket science", ligger kabeln dikt an mot gräsytan så klipps den inte av.
Av någon anledning har kabeln inte legat på korrekt sätt där den nu blivit avklippt.

E etompau skrev:
Ja 70 cm brukar anges i manualer osv. 15 cm låter som ett kort avstånd. Varför har du använt detta mått?
Är där något knepigt med gräset/marken där tråden har blivit avklippt?
Det är ju inte direkt "rocket science", ligger kabeln dikt an mot gräsytan så klipps den inte av.
Av någon anledning har kabeln inte legat på korrekt sätt där den nu blivit avklippt.
Jag har försökt lägga in så många som möjligt för att minimera att den klipper av kabeln.
Ändå lyckas den komma åt dom delar där dom inte finns märlor och klippa av kabeln.
Pratade med Gardenas support som inte alls fattade vad jag säger utan sa att det är nog bäst om jag säljer min Sileno Life och köper en vanlig gräsklippare. Helt sjukt att ens säga så...

• Haha
Electro_ och 1 till
  • Laddar…
H85 H85 skrev:
Jag har försökt lägga in så många som möjligt för att minimera att den klipper av kabeln.
Ändå lyckas den komma åt dom delar där dom inte finns märlor och klippa av kabeln.
Pratade med Gardenas support som inte alls fattade vad jag säger utan sa att det är nog bäst om jag säljer min Sileno Life och köper en vanlig gräsklippare. Helt sjukt att ens säga så...
Ja det var ju en lustig kommentar. Nu vet vi andra inte hur samtalet har utspelat sig innan dessa ord yttrades.
Ta en bild på gräsmattan där du har haft problem med avklippt kabel. Kan kanske ge en ledtråd.

Annars är det ett ovanligt fel skulle jag säga. Klipps kabeln av så brukar man direkt se vad som har gjorts fel vid installationen och kan åtgärda därefter.

Förstår jag rätt att Sileno Life inte går att koppla till gateway om man äger en sådan innan? Utan man måste köpa Sileno Smart Life för att det ska lira?

H85 H85 skrev:
Kan det vara något med disken där knivarna sitter eller själva knivarna?
Det hela låter riktigt märkligt, klippte själv på 2an igår där kabeln inte ligger så bra utan att den lyckades klippa av trådarna (en snutt biyta)!

John

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Förstår jag rätt att Sileno Life inte går att koppla till gateway om man äger en sådan innan? Utan man måste köpa Sileno Smart Life för att det ska lira?
Stämmer, går nog att köpa till smartdelen och montera i efterhand men det är garanterat dyrare

Tack för svaret, försöker hitta en smart 1250 utan att bli ruinerad, såg att bygghemma haft för 1390 men dom är så klart slut.

Stängde av klipparen idag för att rengöra under. Gjorde då som det står i manualen, stopp därefter hålla inne powerknappen tills den stängdes av. Gjorde rent ställde tillbaka den i laddaren och startade upp den. Kollade i appen och ser då att klipparen står som inaktiverad.. Hur får jag den aktiverad igen? Har testat det vanliga, starta
om klipparen, dödat appen osv allt utan framgång.

• Skärmdump visar gräsklippare märkt som inaktiverad i trädgårdsapp med väderinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, det där har hänt mig också!
Dock började den klippa enligt schemat följande dag.
Gör som vanligt bara & tryck på start innan du stänger luckan så ordnar det sig säker, dock lite irriterande!

• Gilla
Electro_
  • Laddar…
Ah okej så du tänker att den kommer bli aktiverad sen när den väl går igång på sitt schema igen? För kollar man i klipparens display så ser allt som vanligt ut!

Precis!

• Gilla
Electro_
  • Laddar…
Undrar om inte appen lider av dåliga översättningar. Kanske ska du testa med att ändra språk (om möjligt) till ex. engelska och se vad som då anges.

Appen måste ju vara nåt av det sämsta som gjorts. I 9 fall av 10 så står det antingen att klipparen inte kan nås eller att den är inaktiverad. Om den inte kan nås och jag trycker att den ska återansluta så hamnar jag i läget att klipparen är inaktiverad(fast den inte är det). Sen nån gång ibland så stämmer appen, men känns helt meningslöst att använda den. Vet inte om jag fått nåt måndagsexemplar eller många har det så här? Har "routern" typ 10 meter från klipparen/stationen med fri sikt.

V Vortex skrev:
Appen måste ju vara nåt av det sämsta som gjorts. I 9 fall av 10 så står det antingen att klipparen inte kan nås eller att den är inaktiverad. Om den inte kan nås och jag trycker att den ska återansluta så hamnar jag i läget att klipparen är inaktiverad(fast den inte är det). Sen nån gång ibland så stämmer appen, men känns helt meningslöst att använda den. Vet inte om jag fått nåt måndagsexemplar eller många har det så här? Har "routern" typ 10 meter från klipparen/stationen med fri sikt.
Samma här, det enda jag använder den till är när jag vill dra igång klipparen utanför schemat. I övrigt fullständigt värdelös app :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.