731 263 läst ·
3 552 svar
731k läst
3,6k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Jag har ungefär 15-20 centimeter mellan märlorna. I instruktionerna sa han nått om runt 70 centimeter?E etompau skrev:
Ja 70 cm brukar anges i manualer osv. 15 cm låter som ett kort avstånd. Varför har du använt detta mått?H85 skrev:
Är där något knepigt med gräset/marken där tråden har blivit avklippt?
Det är ju inte direkt "rocket science", ligger kabeln dikt an mot gräsytan så klipps den inte av.
Av någon anledning har kabeln inte legat på korrekt sätt där den nu blivit avklippt.
Jag har försökt lägga in så många som möjligt för att minimera att den klipper av kabeln.E etompau skrev:Ja 70 cm brukar anges i manualer osv. 15 cm låter som ett kort avstånd. Varför har du använt detta mått?
Är där något knepigt med gräset/marken där tråden har blivit avklippt?
Det är ju inte direkt "rocket science", ligger kabeln dikt an mot gräsytan så klipps den inte av.
Av någon anledning har kabeln inte legat på korrekt sätt där den nu blivit avklippt.
Ändå lyckas den komma åt dom delar där dom inte finns märlor och klippa av kabeln.
Pratade med Gardenas support som inte alls fattade vad jag säger utan sa att det är nog bäst om jag säljer min Sileno Life och köper en vanlig gräsklippare. Helt sjukt att ens säga så...
Ja det var ju en lustig kommentar. Nu vet vi andra inte hur samtalet har utspelat sig innan dessa ord yttrades.H85 skrev:
Jag har försökt lägga in så många som möjligt för att minimera att den klipper av kabeln.
Ändå lyckas den komma åt dom delar där dom inte finns märlor och klippa av kabeln.
Pratade med Gardenas support som inte alls fattade vad jag säger utan sa att det är nog bäst om jag säljer min Sileno Life och köper en vanlig gräsklippare. Helt sjukt att ens säga så...
Ta en bild på gräsmattan där du har haft problem med avklippt kabel. Kan kanske ge en ledtråd.
Annars är det ett ovanligt fel skulle jag säga. Klipps kabeln av så brukar man direkt se vad som har gjorts fel vid installationen och kan åtgärda därefter.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Förstår jag rätt att Sileno Life inte går att koppla till gateway om man äger en sådan innan? Utan man måste köpa Sileno Smart Life för att det ska lira?
Kan det vara något med disken där knivarna sitter eller själva knivarna?H85 skrev:
Jag har försökt lägga in så många som möjligt för att minimera att den klipper av kabeln.
Ändå lyckas den komma åt dom delar där dom inte finns märlor och klippa av kabeln.
Pratade med Gardenas support som inte alls fattade vad jag säger utan sa att det är nog bäst om jag säljer min Sileno Life och köper en vanlig gräsklippare. Helt sjukt att ens säga så...
Det hela låter riktigt märkligt, klippte själv på 2an igår där kabeln inte ligger så bra utan att den lyckades klippa av trådarna (en snutt biyta)!
John
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Tack för svaret, försöker hitta en smart 1250 utan att bli ruinerad, såg att bygghemma haft för 1390 men dom är så klart slut.
Stängde av klipparen idag för att rengöra under. Gjorde då som det står i manualen, stopp därefter hålla inne powerknappen tills den stängdes av. Gjorde rent ställde tillbaka den i laddaren och startade upp den. Kollade i appen och ser då att klipparen står som inaktiverad.. Hur får jag den aktiverad igen? Har testat det vanliga, starta
om klipparen, dödat appen osv allt utan framgång.
om klipparen, dödat appen osv allt utan framgång.
Appen måste ju vara nåt av det sämsta som gjorts. I 9 fall av 10 så står det antingen att klipparen inte kan nås eller att den är inaktiverad. Om den inte kan nås och jag trycker att den ska återansluta så hamnar jag i läget att klipparen är inaktiverad(fast den inte är det). Sen nån gång ibland så stämmer appen, men känns helt meningslöst att använda den. Vet inte om jag fått nåt måndagsexemplar eller många har det så här? Har "routern" typ 10 meter från klipparen/stationen med fri sikt.
Samma här, det enda jag använder den till är när jag vill dra igång klipparen utanför schemat. I övrigt fullständigt värdelös appV Vortex skrev:Appen måste ju vara nåt av det sämsta som gjorts. I 9 fall av 10 så står det antingen att klipparen inte kan nås eller att den är inaktiverad. Om den inte kan nås och jag trycker att den ska återansluta så hamnar jag i läget att klipparen är inaktiverad(fast den inte är det). Sen nån gång ibland så stämmer appen, men känns helt meningslöst att använda den. Vet inte om jag fått nåt måndagsexemplar eller många har det så här? Har "routern" typ 10 meter från klipparen/stationen med fri sikt.

