E etompau skrev:
De nya klipparna från Gardena har kommit upp på deras hemsida.

Tydligen två modeller; smart Sileno Free utan begränsningskable och behov av referensstation samt smart Sileno Max som använder begränsningskabel.

Båda klipparmodellerna har dubbla knivdiskar, där den bakersta ska fixa bättre kantklippning. Klipparna kan extrautrustas med en radarmodul för bättre detektering av fasta föremål.

"free-modellen" tycks starta runt 21 000 kr
Vad tror ni om den nya slinglösa modellen? Så klart svårt att sia om innan den släppts men med er erfarenhet av olika modeller här på forumet..

V viking22 skrev:
Vad tror ni om den nya slinglösa modellen? Så klart svårt att sia om innan den släppts men med er erfarenhet av olika modeller här på forumet..
Spontant tror jag inte gardena/Hq släpper något som inte är rejält testat och utvärderat.

Sedan när det blir volym på kundinstallationerna lär det säkert uppstå diverse unika problem/störningar som inte har fångats upp under testperioden

• Gilla
JohnBergq och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Spontant tror jag inte gardena/Hq släpper något som inte är rejält testat och utvärderat.

Sedan när det blir volym på kundinstallationerna lär det säkert uppstå diverse unika problem/störningar som inte har fångats upp under testperioden
Bra input! Jag lockas ibland av "uppstickarna" på marknaden. Lägre pris och en del roliga funktioner.
Men sen blir man förvånad när en modell utgår som släpptes förra året eller att klipparna bara finns på webben att beställa... 🤔

Gardena svarar mig att man i dagsläget inte vet om den klarar flera zoner. Det man vet är att det inte kommer gå att ändra klippriktningar. Vilket jag tänker ökar risken för slitagemönster i grämattan?🤔

Är inne på att köpa mig en sileno free! Är trött på begränsningskabeln. Frågan är hur bra det fungerar. Två saker som jag inte fattat.

Klipper dom i slumpmässigt mönster eller mer metodiskt? Vill helst inte att den ska vara ute o surra på mattan jämt så bättre om den är effektiv för min del.

Vad är egentligen skillnaden mellan dom olika modellerna? Dom som kan klippa större yta brukar ju antingen ha bredare klippbredd eller större battteri/ längre drifttid men på gardenas sida är det samma på alla? Verkar konstigt.

Fick ett snabbt svar från Gardena om modellerna. Det skiljer bara i mjukvaran hur länge dom får klippa per dag. Känns rätt fult men för min del spelar det inte så stor roll då vår gräsmatta bara är 500 kvm.

”Alla Sileno Smart Free är samma modell - det är endast software som avgör hur länge den kan klippa/dag.”

• Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:
Är inne på att köpa mig en sileno free! Är trött på begränsningskabeln. Frågan är hur bra det fungerar. Två saker som jag inte fattat.

Klipper dom i slumpmässigt mönster eller mer metodiskt? Vill helst inte att den ska vara ute o surra på mattan jämt så bättre om den är effektiv för min del.

Vad är egentligen skillnaden mellan dom olika modellerna? Dom som kan klippa större yta brukar ju antingen ha bredare klippbredd eller större battteri/ längre drifttid men på gardenas sida är det samma på alla? Verkar konstigt.
De (free-modellerna) är helt nya för året, tror ingen betalande privatkund har köpt/kört med dom. Tids nog kommer kommentarer och erfarenhet.

Har ej sett att de har möjlighet till metodisk klippning. Hq vill sannolikt ha denna funktion för de dyrare Automower-maskinerna.

Klippkapaciteten styrs av en timer i mjukvaran som sätter en gräns för klipptid/dygn.

• Gilla
Pappizzz
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:

Så här svarade Gardena mig:
Vår nya slinglösa robot Sileno Free kommer att erbjuda möjlighet att sätta upp flera zoner där du kan välja klippfrekvens samt också stänga av zoner permanent eller tillfälligt. Viktigt att tänka på är dock att allt utgår ifrån att du skapar en total arbetsyta vid installation genom att "radiostyra" roboten (Bluetooth uppkoppling till telefonen) runt hela den tänkta arbetsytan för att skapa den virtuella begränsningsslingan. Roboten måste alltså kunna "rulla" runt hela ditt tänkta arbetsområde.

När detta väl är gjort så kan du skapa zoner där roboten ska klippa och inte klippa. Det är alltså inte möjligt att skapa separata zoner i installationsprocessen som du sedan kan skapa transportsträckor emellan.
Viktigt att tänka på är att om du så att säga skapar en passage vid själva installationen så måste passagen vara minst 1 meter. Om du har en passage med husvägg och kanske en häck på var sin sida av en passage så måste passagen vara minst 4 meter bred.

Vår robot kommer 2025 levereras med en mjukvara för slumpmässig klippning. Detta är något som Husqvarna Group ser, ger det bästa och finaste klippresultatet och den innebär att gräset hela tiden klipps i olika riktningar.

V viking22 skrev:
Så här svarade Gardena mig:
Vår nya slinglösa robot Sileno Free kommer att erbjuda möjlighet att sätta upp flera zoner där du kan välja klippfrekvens samt också stänga av zoner permanent eller tillfälligt. Viktigt att tänka på är dock att allt utgår ifrån att du skapar en total arbetsyta vid installation genom att "radiostyra" roboten (Bluetooth uppkoppling till telefonen) runt hela den tänkta arbetsytan för att skapa den virtuella begränsningsslingan. Roboten måste alltså kunna "rulla" runt hela ditt tänkta arbetsområde.

När detta väl är gjort så kan du skapa zoner där roboten ska klippa och inte klippa. Det är alltså inte möjligt att skapa separata zoner i installationsprocessen som du sedan kan skapa transportsträckor emellan.
Viktigt att tänka på är att om du så att säga skapar en passage vid själva installationen så måste passagen vara minst 1 meter. Om du har en passage med husvägg och kanske en häck på var sin sida av en passage så måste passagen vara minst 4 meter bred.

Vår robot kommer 2025 levereras med en mjukvara för slumpmässig klippning. Detta är något som Husqvarna Group ser, ger det bästa och finaste klippresultatet och den innebär att gräset hela tiden klipps i olika riktningar.
Fick också svar att den kör slumpmässigt likt de med kabel. Trist tycker jag. Även om man slipper mönster i gräsmattan så blir det väldigt ineffektivt och det tar en jädra tid innan den täckt hela mattan. Många som kör metodiskt kan ju variera mönstret också. Nä får nog sälja min data till kineserna och köpa en kinesisk robot istället tyvärr. Dreame har ju en med 3D lidar så man slipper ev strul med sattelittäckning också. Den känns mest tilltalande för mig. Även om jag helst undviker kinesiskt.

• Gilla
viking22
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:
Fick också svar att den kör slumpmässigt likt de med kabel. Trist tycker jag. Även om man slipper mönster i gräsmattan så blir det väldigt ineffektivt och det tar en jädra tid innan den täckt hela mattan. Många som kör metodiskt kan ju variera mönstret också. Nä får nog sälja min data till kineserna och köpa en kinesisk robot istället tyvärr. Dreame har ju en med 3D lidar så man slipper ev strul med sattelittäckning också. Den känns mest tilltalande för mig. Även om jag helst undviker kinesiskt.
Har också funderat på en Dreame 2 men jag vill gärna ha en lokal butik att vända mig till om grejorna krånglar. Funderar även på en Husqvarna slingfri. Ett märke som har funnits länge på marknaden, inte billigast men en butik 10 minuter från hemmet.. Har valbart klippmönster.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Här kommer en till som funderar på att byta ut Automower 420 mot en Gardena Sileno Free 1200.
Vår "Batman" har varit i stort sett problemfri sedan vi köpte den 2017. Det börjar dock bli dags för byte av batteriet samt hjulmotorerna så det är några tusenlappar som måste investeras under våren om den ska vara kvar. När jag dessutom såg det blå blinkandet i laddstationen förra veckan blev suget efter en slinglös klippare ännu större.

• Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
delux delux skrev:
Här kommer en till som funderar på att byta ut Automower 420 mot en Gardena Sileno Free 1200.
Vår "Batman" har varit i stort sett problemfri sedan vi köpte den 2017. Det börjar dock bli dags för byte av batteriet samt hjulmotorerna så det är några tusenlappar som måste investeras under våren om den ska vara kvar. När jag dessutom såg det blå blinkandet i laddstationen förra veckan blev suget efter en slinglös klippare ännu större.
8 år en en ganska kort tid för en sådan här robot. Det finns rep.satser för växellådorna om det är de som är problemet.

E etompau skrev:
8 år en en ganska kort tid för en sådan här robot. Det finns rep.satser för växellådorna om det är de som är problemet.
Ja det är kostnaden för renovering kontra en helt ny maskin som jag går och funderar på. Jag har tagit ur hjulmotorerna och försökt öppna upp dem, men trots rätt bits på mejseln lyckades jag förstöra skruvskallen.
Jag antar att nya motorer är mitt val då.

delux delux skrev:
Ja det är kostnaden för renovering kontra en helt ny maskin som jag går och funderar på. Jag har tagit ur hjulmotorerna och försökt öppna upp dem, men trots rätt bits på mejseln lyckades jag förstöra skruvskallen.
Jag antar att nya motorer är mitt val då.
OK, är skruvskallarna slut så kan det nog bli knepigt att få ordning på detta. Det krävs bra och korrekt verktyg för att lossa skruvarna, annars är risken att skallen slits och blir obrukbar.
Kolla på Gordons hemsida, han har bilder/instruktioner och nya egentillverkade grejor till växellådorna.

https://www.klipparservice.se/

Edit. Tänk på att det finns ett andrahandsvärde i en defekt klippare. Kåpa, kretskort, laddstation, motorer och laddstation kan säljas som reservdelar.

Redigerat:
  • Gilla
delux
  • Laddar…
Min Sileno Smart Plus har blivit utplacerad efter vintern. Men när den startar så backar den ut ut laddstationen och kör 10 centimeter därefter stannar den och meddelar "Lyft". Detta går inte att få bort. Kan lyftsensorn gå sönder över vintern när klipparen står still?
Jag är skitbesviken på min klippare. inte ett enda jävla år utan att någonting är paj. Jag har bytt kretskort i både klippare och laddstation, hjul, knivtallrik och slingan har jag slutat räkna alla gånger jag behövt laga för att den inte tål växtlighet.
Någon som vet vad man kan göra med lyftsensorn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.