Jag hjälper en polare att få igång hans klippare. Den gick några veckor när han tog ut den sedan lade den av. Jag mäter avbrott i slingan, hittar två sträckor med rutten kabel enligt bild och skarvar i ny. Fortfarande avbrott. Jag inser då att det troligen är ruttet på fler ställen, så det blir byte av hela slingan om några dagar.
Men vad kan ha hänt? Isoleringen är alldeles spröd och kardelerna har tok-ärgat. Inte hela vägen, bitvis är kabeln helt ok, mjuk och fin isolering.
Det är Gardenas originalkabel, lagd för 7-8 år sedan.
Nya kabeln blir Grimsholm förtent kopparkabel, 10 års garanti. Är den ok?
Jag har bara erfarenhet av Husqvarnas kabel, lagd för ca 15 år sedan. Där letar man reda på var avbrottet är, skarvar i ny kabel och sedan fungerar det. Inget ärgat eller spröd isolering. tidvis har den även legat ovan jord utan problem.
/Höghus
Men vad kan ha hänt? Isoleringen är alldeles spröd och kardelerna har tok-ärgat. Inte hela vägen, bitvis är kabeln helt ok, mjuk och fin isolering.
Det är Gardenas originalkabel, lagd för 7-8 år sedan.
Nya kabeln blir Grimsholm förtent kopparkabel, 10 års garanti. Är den ok?
Jag har bara erfarenhet av Husqvarnas kabel, lagd för ca 15 år sedan. Där letar man reda på var avbrottet är, skarvar i ny kabel och sedan fungerar det. Inget ärgat eller spröd isolering. tidvis har den även legat ovan jord utan problem.
/Höghus
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Vår blir likadan lite överallt, HQ installerad för 9år sedan.
Plasten spricker och sedan ärgar aluminiumkardelerna.
Sjukt störigt.
Plasten spricker och sedan ärgar aluminiumkardelerna.
Sjukt störigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
En snabb googling säger att den är förtent koppar med aluminiumkärna.Höghus skrev:
Edit:
https://www.gplshop.se/sv/help-center/skillnader-pa-olika-typer-av-begransningskabel
Intressant!13th Marine skrev:
Den här köpte polaren.
https://www.grimsholm.com/produkter...signalkabel-premium-kopparkarna-100-m?ccid=SE
Kopparkärna i den, det låter bättre än aluminium.
HQ gamla kabel var nog Cu, betydande skillnad i livslängd mot nyare. Och förmodligen dyrare.
/Höghus
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Vet inte om man får problem med att metallerna är olika ädla med.Höghus skrev:
Men man kan tycka att de kronornas skillnad kunde HQ kostat på sig om de nu är ett premiummärke.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Standardkabeln från HQ är skit. För några år sedan gjorde jag korrosionsprov på olika klipparkablar i mitt hemmalabb. HQ-standardkabeln som följer med maskinen har en ledare av aluminium och koppar. Denna kombination skriker "korrosion".
Mitt råd: köp bara premiumkabel, ex Grimsholms, med förtennt kopparledare.
Mitt råd: köp bara premiumkabel, ex Grimsholms, med förtennt kopparledare.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Mitt konspiratoriska jag säger att lanseringen av aluminiumkabel kom samtidigt som HQ började utvecklingen av gps-maskiner. Win-win, bättre marginal som betalar utvecklingen, och folk börjar hata slingor i trädgården...
/Höghus
/Höghus
Klicka här för att svara