Jag hjälper en polare att få igång hans klippare. Den gick några veckor när han tog ut den sedan lade den av. Jag mäter avbrott i slingan, hittar två sträckor med rutten kabel enligt bild och skarvar i ny. Fortfarande avbrott. Jag inser då att det troligen är ruttet på fler ställen, så det blir byte av hela slingan om några dagar.
Men vad kan ha hänt? Isoleringen är alldeles spröd och kardelerna har tok-ärgat. Inte hela vägen, bitvis är kabeln helt ok, mjuk och fin isolering.
Det är Gardenas originalkabel, lagd för 7-8 år sedan.
Nya kabeln blir Grimsholm förtent kopparkabel, 10 års garanti. Är den ok?
Jag har bara erfarenhet av Husqvarnas kabel, lagd för ca 15 år sedan. Där letar man reda på var avbrottet är, skarvar i ny kabel och sedan fungerar det. Inget ärgat eller spröd isolering. tidvis har den även legat ovan jord utan problem.

/Höghus

En gammal, delvis korroderad kabel ligger på ett tygunderlag. Kabeln har synliga skador och missfärgningar.

engs
Den original HQ-kabel som följde med den 330/430X jag köpte såg likadan ut som din polares efter ett gäng år, fick dra om allt också. Tror de haft någon usel batch, då HQ äger Gardena är det kanske samma.

Vår blir likadan lite överallt, HQ installerad för 9år sedan.
Plasten spricker och sedan ärgar aluminiumkardelerna.
Sjukt störigt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Vår blir likadan lite överallt, HQ installerad för 9år sedan.
Plasten spricker och sedan ärgar aluminiumkardelerna.
Sjukt störigt.
Är det verkligen aluminiumledare? Det skulle iofs förklara ärgningen.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Intressant!
Den här köpte polaren.
[länk]
Kopparkärna i den, det låter bättre än aluminium.
HQ gamla kabel var nog Cu, betydande skillnad i livslängd mot nyare. Och förmodligen dyrare.

/Höghus
Vet inte om man får problem med att metallerna är olika ädla med.
Men man kan tycka att de kronornas skillnad kunde HQ kostat på sig om de nu är ett premiummärke.

Standardkabeln från HQ är skit. För några år sedan gjorde jag korrosionsprov på olika klipparkablar i mitt hemmalabb. HQ-standardkabeln som följer med maskinen har en ledare av aluminium och koppar. Denna kombination skriker "korrosion".
Mitt råd: köp bara premiumkabel, ex Grimsholms, med förtennt kopparledare.

En suddig vy av en ljusbrytning genom en genomskinlig cylinder med ett ljusblått sken i bakgrunden, tagen i ett laboratorium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HQ-kabel i labbet.

Mitt konspiratoriska jag säger att lanseringen av aluminiumkabel kom samtidigt som HQ började utvecklingen av gps-maskiner. Win-win, bättre marginal som betalar utvecklingen, och folk börjar hata slingor i trädgården...

/Höghus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.