Hej,

Köpt ett hus och det finns en droppslang nedgrävd som saknar adapter för påkoppling av vatten, se bild.

Nån som vet exakt vilken jag behöver köpa?

• Närbild, suddig förgrund, svart röd ringad slang, löv på mark, grenar, odefinierbart förortsområde eller trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för diameter på slangen?

Z z_bumbi skrev:
Vad har du för diameter på slangen?
Ca 13-14 mm innermått

Bump.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du behöver en koppling för PEM slang av lämplig diameter (ytterdiameter). Sen utanpå den kan du koppla in vad du behöver

Exempel
[bild]
[länk] förslag.htm

Du kan tex köpa en sådan här och montera på en stolpe:
[länk]

Och sen halvtumskoppling, tex med kran, och en slangadapter på det.
Tack för det. Då vet jag, bara att shoppa :)

M Mjolnir skrev:
Tack för det. Då vet jag, bara att shoppa :)
Insåg att det kanske var åt andra hållet - dvs droppslangen skall kopplas till det jag listade ?
Såg ut som en PEM som stack upp, men det kanske var själva droppslangen - då kan du köpa en vanlig adapted för gardenaslang 1/2-tumskoppling

En orange och svart vatten slangkoppling, förmodligen för trädgårdsslang, med märkeslogo.
Om du redan har stället att koppla in den dvs

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Insåg att det kanske var åt andra hållet - dvs droppslangen skall kopplas till det jag listade ?
Såg ut som en PEM som stack upp, men det kanske var själva droppslangen - då kan du köpa en vanlig adapted för gardenaslang 1/2-tumskoppling

[bild]
Om du redan har stället att koppla in den dvs
Jag har en slangvinda från gardena som är tänkt att användas för att dra fårn vattenutkastaren för påkoppling till slangen som är nedgrävd. Så det borde snarare röra sig om en vanlig 1/2-tumskoppling?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jesrel skrev:
Jag tror det är denna du ska använda
[länk]
Tackar

Köpte en tryckutjämnare som gardena själva rekommenderade men den går omöjligt in i droppslangens mynning, har tryckt in den stenhårt och även smörjt grejerna men nej. Försökt hitta lämplig övergångskoppling men inte hittat nåt. Gardena insisterar om att tryckutjämnaren ska funka men nej.

Är det bara att köpa ovan-jord droppslang och klippa den under jorden :thinking:? Eller kan nån tipsa om annan lösning?

M Mjolnir skrev:
Köpte en tryckutjämnare som gardena själva rekommenderade men den går omöjligt in i droppslangens mynning, har tryckt in den stenhårt och även smörjt grejerna men nej. Försökt hitta lämplig övergångskoppling men inte hittat nåt. Gardena insisterar om att tryckutjämnaren ska funka men nej.

Är det bara att köpa ovan-jord droppslang och klippa den under jorden :thinking:? Eller kan nån tipsa om annan lösning?
Hejsan, trist att höra, jag bara antog att den skulle funka på droppslangen men det verkar ju inte vara fallet. Har droppalang ovan jord samma dimension som droppslang under jord? Själv har jag en droppslang ovan jord och där funkar det perfekt.

Kan det vara en slang av äldre gardenamodell som du har nergrävd som hade andra dimensioner? Eller så kanske det inte ens är Gardena du har nergrävd?

• Älska
Mjolnir
  • Laddar…
J Jesrel skrev:
Hejsan, trist att höra, jag bara antog att den skulle funka på droppslangen men det verkar ju inte vara fallet. Har droppalang ovan jord samma dimension som droppslang under jord? Själv har jag en droppslang ovan jord och där funkar det perfekt.

Kan det vara en slang av äldre gardenamodell som du har nergrävd som hade andra dimensioner? Eller så kanske det inte ens är Gardena du har nergrävd?
Den är nedgrävd i alla fall sen om det är rätt sort är en annan femma

Men enklast är nog bara att köpa nytt det blir bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.