3 728 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Gardena Aquazoom - sprider inte långt
Köpte en Aquazoom L i hopp om att kunna vattna hela gräsmattan utan att behöva flytta spidaren.
Nu visar det sig att den sprutar vatten 5m åt vardera håll, dvs 10m totalt mot 21m som specifikationen visar.
Jag har en 2m slang som är kopplad till en slangvinda på 20m. Här klarar den alltså 5m. Kopplar jag spridaren direkt till slangen på 2m så når jag 6m.
Båda slangar är 1/2". Kan det vara detta som är problemet? Någon som har liknande erfarenheter?
Det ser med ögonmått ut att vara bra drag i kranen, jag kan fylla en 10 litershink på 20 sek om nu detta säger något.
Nu visar det sig att den sprutar vatten 5m åt vardera håll, dvs 10m totalt mot 21m som specifikationen visar.
Jag har en 2m slang som är kopplad till en slangvinda på 20m. Här klarar den alltså 5m. Kopplar jag spridaren direkt till slangen på 2m så når jag 6m.
Båda slangar är 1/2". Kan det vara detta som är problemet? Någon som har liknande erfarenheter?
Det ser med ögonmått ut att vara bra drag i kranen, jag kan fylla en 10 litershink på 20 sek om nu detta säger något.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Förmodligen som du är inne på en massa tryckfall invändigt till utkastaren samt utkastaren i sig plus slang.
Vill du ha mer kräm så kolla rördragningen invändigt dimension och längd.
När jag renoverade så drog jag PEX 32 direkt från inkommande efter mätaren till där jag tänkte ha bevattningsuttag. Dock så blev det brunn stället. Men jag har testat flödet på kommunala vid min dragning. Det är enorm skillnad mot garagets "vanliga" villadragning.
Vill du ha mer kräm så kolla rördragningen invändigt dimension och längd.
När jag renoverade så drog jag PEX 32 direkt från inkommande efter mätaren till där jag tänkte ha bevattningsuttag. Dock så blev det brunn stället. Men jag har testat flödet på kommunala vid min dragning. Det är enorm skillnad mot garagets "vanliga" villadragning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Det gäller att du har tillräckligt tryck i systemet med.
Jag har sämre tryck i det kommunala vattnet än vårt eget trädgårdsvatten och då får jag inte heller mer än kanske 15m kastat med en aquazoom.
Jag har sämre tryck i det kommunala vattnet än vårt eget trädgårdsvatten och då får jag inte heller mer än kanske 15m kastat med en aquazoom.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Vad säger tabellen?
Att gå upp till 3/4" lär inte hjälpa dig om du bara når 6m med 2m slang.
Jag får vettigt drag med minst 10m 1/2" slang.
Antar tyvärr att ditt grundtryck är för klent, alternativt att vattenutkastaren börjar kärva.
Att gå upp till 3/4" lär inte hjälpa dig om du bara når 6m med 2m slang.
Jag får vettigt drag med minst 10m 1/2" slang.
Antar tyvärr att ditt grundtryck är för klent, alternativt att vattenutkastaren börjar kärva.
Nej, jag tror heller inte att slangbyte kommer hjälpa. I så fall marginellt.
Så här skrev dom på supporten:
Vid 2 bars tryck Sprider den Max: 14 meter bredd 14 meter långt
och vid 4 bar sprider den Max 17 meter bredd 21 meter långt.
Så här skrev dom på supporten:
Vid 2 bars tryck Sprider den Max: 14 meter bredd 14 meter långt
och vid 4 bar sprider den Max 17 meter bredd 21 meter långt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Då låter det som att du har riktigt klent med tryck.
Men med de siffrorna låter det som att jag bara får ut 2bar ur vår vattenanläggning
Tyvärr har alla manometrar jag har gått sönder
Annars hade jag mätt så vi kan jämföra.
Men med de siffrorna låter det som att jag bara får ut 2bar ur vår vattenanläggning
Tyvärr har alla manometrar jag har gått sönder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden