Har just fått hem ny tvättmaskin och torktumlare. Tanken var att fast ansluta tvätt och tork. Nu uppstod frågan om garantin fortfarande gäller för maskinerna om jag klipper stickpropparna? Vad tror ni? Det står ingenting i några papper.

Jag ska ringa och fråga tillverkaren på måndag, men det vore intressant att höra era åsikter.

Var ska maskinerna stå?
Badrum/tvättstuga?

Varför inte sätta ett vägguttag som fast anslutning och proppansluta maskinerna?

Protte

De ska sitta i badrummet, pelarmontage. Självklart går det att sätta ett vägguttag, men av någon anledning föredrar jag brytare :) Jag har ingen JFB ännu, men har tänkt sätta in det i samband med centralbyte.

Jag har i bakhuvudet någonstans att garantin inte gäller om man klipper stickproppen.

Ska du ha uttag i badrummet så måste du ha JFB på dem också. Klipper stickproppen gör man hela tiden då man byter maskiner men vill du vara säker så ring tillverkaren.

Oavsett hur du gör med maskinerna, sätt in JFB före centralbyte, skjut inte upp en sådan säkerhetshöjande sak.

Protte

Som jag har citerat här förr:

Elsäkerhetsverket skrev:
Det är inte tillrådligt att, utan medgivande från leverantören, genom till exempel kapning av sladd, fast ansluta en stickproppsförsedd CE-märkt produkt, eftersom den som gör detta då övertar tillverkarens produktansvar.

Produktansvar och garanti är två helt skilda saker.

Garantin borde gälla även om man klippt bort stickproppen,
om inte tillverkaren kan visa att man orsakat felet.

/Hasse

Rikard Ågren skrev:
...Självklart går det att sätta ett vägguttag, men av någon anledning föredrar jag brytare...

Jag har i bakhuvudet någonstans att garantin inte gäller om man klipper stickproppen.
Du kan ju ha brytare på vägguttaget. ;)

Jag har själv förberett för 3-fas fast anslutning, med 4-poliga infällda brytare på väggen. Naturligtvis är maskinerna enfas och då var det bara sätta dit ett uttag istället.

prototypen skrev:
Oavsett hur du gör med maskinerna, sätt in JFB före centralbyte, skjut inte upp en sådan säkerhetshöjande sak.

Protte
Centralen byts så fort badrummet är färdigt (om ca en vecka) En sak i taget :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.