10 267 läst ·
30 svar
10k läst
30 svar
Garantier vid nybyggt hus?
Varför starta en tråd där man vill informera om att de är surt att något kostar pengar?S S2tompa skrev:Ännu ett svar som inte tillför någonting alls till det aktuella ämnet! Självklart vet jag att saker kostar. Jag har ju betalat för det innan. Detta handlar mer om att jag tycker det är surt att behöva betala flera tusen för något som bör hålla i årtionden.
Jag har vart i kontakt med hustillverkaren och tyvärr, för min del, verkar det inte finnas någon garanti där ifrån men ska kontakta försäkringsbolag också.
Tack för alla svar och input hittills!
tar för givet att det var en elektriker på plats?S S2tompa skrev:Jag säger inte att han har fel! Svaret tillförde liksom ingenting till tråden bara, därav onödigt!
Kanske var det fel av mig att gå direkt till elektrikern men oavsett så verkar det som att i mitt fall hade det inte spelat någon roll då det gått för lång tid. Jag kommer att kontakta elektrikern och diskutera fakturan ändå då jag fortfarande känner att det inte är rätt men lyckas han övertyga mig om att det är som det ska vara så betalar jag utan problem. Att det skulle ta flera timmar med administration köper jag inte. Är i ett liknande yrke själv, dock inte elektriker såklart och tacksamt nog inte mot privatpersoner.
Men ca 1 timme för administration låter inte farligt men säg att du får ner det 20%, är det värt att slåss för ca: 100kr? (600*0,2)
Att delar av den fasta elinstallationen går sönder efter bara 5 år är sjukt, oavsett vem som ska betala för det eller inte. Att det inte täcks av garanti innebär ju att man anser att det är ok och vad man som kund kan förvänta sig .
man har ju skrivit på ett kontrakt och betalt utifrån det och då får man ju den garantin.A ajn82 skrev:
Man kunde ju krävt livstidsgaranti klart med men då han ju offerten varit något helt annat.
varför då?A AlxT skrev:
Dom har ju avtalat om en sak och TS har betalt för det, varför ska hen TS få något annat?
förklara gärna vad mer TS kan förvänta sig av entreprenören och vilken service man ska förvänta sig av elfirman som TS aldrig ens har haft ett avtal med?
Vår elektriker tröttnade på tjafs om timmar hit eller dit. Han debiterar därför i halvdagar, dvs 4 eller 8 timmar. Jobbar han sju timmar för en kund hinner han ju inte göra något annat jobb sista timmen på dagen. Kan vara något liknande här.S S2tompa skrev:Jag säger inte att han har fel! Svaret tillförde liksom ingenting till tråden bara, därav onödigt!
Kanske var det fel av mig att gå direkt till elektrikern men oavsett så verkar det som att i mitt fall hade det inte spelat någon roll då det gått för lång tid. Jag kommer att kontakta elektrikern och diskutera fakturan ändå då jag fortfarande känner att det inte är rätt men lyckas han övertyga mig om att det är som det ska vara så betalar jag utan problem. Att det skulle ta flera timmar med administration köper jag inte. Är i ett liknande yrke själv, dock inte elektriker såklart och tacksamt nog inte mot privatpersoner.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Timmarna är inte så mycket att orda om. Men att 6h blir 7000, låter lite grovt. Eller var det en jättedyr dimmer?
40 min är väl inte en timme? ToR blir det 1 tim 20 min. Dvs kvar är då 4tim 40 min. Man kan väl inte avrunda varje enkel resväg till jämn timme? Men man kan möjligen avrunda dagens jobb. Annars kan man ju avrunda bort minst 3 st 29-minutare per dag. 1 för varje resväg och en för arbetspasset. Eller varför inte en för förmiddagens arbetspass och en för eftermiddagens arbetspass så blir det 4 st 29-minutareA Afterquake skrev:Inget svar gällande garantiärendet, men mer en kommentar gällande att du tyckte fakturan var för hög.
6h arbetstid låter väl inte konstigt alls om han var där mellan 9-12 och har 40 min enkel väg.
40 min dörr till dörr är ju en timme i faktisk tid. Sen ska saker inköpas, registreras och faktureras. En timme administrativ tid låter inte orimligt.
Problemet med små projekt är väl egentligen att den administrativa tiden och restid blir en väldigt stor del, då de inte bryr sig om huruvida hantverkaren var på plats 8h eller 3h.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Tror att många firmor tar betalt per påbörjad 30minutersperiod för restid. Det är inte bara tiden bakom ratten som gäller.