4 969 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Garanti vid utfört jobb?
Min sambo och jag har haft en entreprenör (egen firma) som gjort avloppet till vår fastighet som vi köpte i somras. Vi har lagt ner en tank för allt avlopp enligt det tillstånd vi fick från kommunen, till tanken har en del av det gamla avloppet kopplats samt att vårt nya badrum är inkopplat med helt nya rör. Anläggningen är ännu inte i drift då det återstår lite grand att göra innan vi kan flytta in.
Tyvärr tecknade vi inte något avtal innan jobbet gjordes, det glömdes bort i all hast. Tyvärr säger jag för att det nu är problem med att dagvatten tränger in i systemet någonstans mellan huset och tanken och fyller upp tanken på nolltid. Entreprenören har varit där och fixat två olika problem men det läcker fortfarande in. Jag litar fullständigt på entreprenören i det här fallet och han kommer alldeles säkert ställa upp tills det fungerar som det ska och alla läckor är tätade. Men på något sätt, eftersom det är 3:e gången, så vill jag nu få det skriftligt på något sätt. Ett avtal är ju lite sent förstås. Men vad bör jag göra? Skicka något skriftligt till entreprenören?
Tyvärr tecknade vi inte något avtal innan jobbet gjordes, det glömdes bort i all hast. Tyvärr säger jag för att det nu är problem med att dagvatten tränger in i systemet någonstans mellan huset och tanken och fyller upp tanken på nolltid. Entreprenören har varit där och fixat två olika problem men det läcker fortfarande in. Jag litar fullständigt på entreprenören i det här fallet och han kommer alldeles säkert ställa upp tills det fungerar som det ska och alla läckor är tätade. Men på något sätt, eftersom det är 3:e gången, så vill jag nu få det skriftligt på något sätt. Ett avtal är ju lite sent förstås. Men vad bör jag göra? Skicka något skriftligt till entreprenören?
Ja, faktura har vi och räcker det med konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen (vilka jag inte är så insatt i) så känner jag mig rätt lugn. Jag läste lite om att bevisbördan om var felet finns ligger på oss så länge inget avtal är skrivet. Jag är mest intresserad av om kostnaderna täcks av entreprenören ifall det visar sig att han måste ta dit grävaren igen för att kunna felsöka och täta.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Såvitt jag förstår så är det under garantitiden på 1 eller 2 år (beorende på vilken av lagarna som är tillämplig) entrepenören som har bevisbördan. På din beskrivning låter det som att felet ev. skulle kunna finnas på det gamla avloppet som är inkopplat, om så skulle vara fallet kanske garantiansvaret hamnar lite i gråzonen. Jag menar om det visar sig läcka in i ett gammalt rör som inte påverkats av entrepenaden.
Varför byttes inte alla rör när man ändå hade en grävare där? Och hur gamla rör talar vi om?
/Kent
/Kent
Klicka här för att svara
