Detta är mina erfarenheter från tjänsten Garanterat Renoverat
som Villaägarna.se har i sitt tjänsteutbud.

Jag behöver hjälp med nedantående jobb.

Renovering hall och vardagsrum

Hall 10 kvm
Sätta tapet, dörrfoder,golvlist

Vardagsrum 20 kvm
Lägga golv, montera takpanel, renoveringsgips på väggar, sätta tapet,
foder runt fönster och dörrar ,golvlist och taklist.

Skickar in en förfrågan via villaägarna.se och får nedanstående svar/reaktion

Ganska omgående börjar mail trilla in från diverse företag som vill åta sig jobbet.

Därefter börjar telefonen ringa och flera personer som ringer vill gärna göra jobbet
och kan börja i princip nästa dag.
Jag berättar för dom att jag kommer att gå igenom mailen och därefter återkommer till dom.
Ändå ringer flera av personerna på nytt flera gånger och till slut svarar jag inte längre.

Därefter ringer jag upp ett av företagen och en kille kommer på besök och ger mig nedanstående offert.

Arbetstid 160 timmar ????
Arbetskostnad 60 000 innan rotavdrag
Enligt mitt tycke alltför mycket.
Jag som amatör borde göra jobbet
på mindre än halva tiden.

Jag kontaktade även en annan firma som hade svarat på offertförfrågan och han skulle dyka upp
på Lördag 12/3 förmiddag. Jag kan berätta för er att han har fortfarande inte synts till.

Skulle vara intressant att veta hur villaägarna .se väljer ut företag till denna tjänst?
Kommentar?

Jag äter upp min tumstock med ketchup om du klarar detta på halva tiden ;) Under 160 timmar bör gå att få offerter på. Men vill du ha ett proffsigt utfört jobb med kvalitet så kostar det tyvärr i detta skatteparadis...

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Här är min uträkning, har jag tagit i för lite så säg till

Riva ut gammalt golv 4

Lägga nytt golv 10

Montera gips på väggar vardagsrum 10

Montera Takpanel vardagsrum 12

Tapetsering inklusive spackling vardagsrum och hall 20

Montering golvlist vardagsrum 6

Montering taklist vardagsrum 6

Montering foder dörr och fönster vardagsrum 6

Montering foder dörr och fönster hall 6

Montering golvlist hall 4

Inköp av material 4

88 timmar: du slapp äta tumstocken

Jag tror iofs att du kan ha tagit i litre snålt för tapetseringen, underarbetet tar en del tid om det skall göras bra. För några år sedan anlitade jag målare för tapetsering av 3 rum, 30 kvm, 15kvm och 17kvm. De skulle även måla taken i de mindre rummen. Det på 17 kvm var ett nytt ospacklat gipstak, det på 15 kvm var vävspänt. I det stora rummet (30 kvm) vate det ny gips (hade spårat för ledningar i tretexskivan under).

Målarna spacklade, och gjorde allt relevant underarbete.

Jag valde att själv måla lister foder osv. av kostnadskäl.

Jag kan tycka att 60 000 låter lite mycket, men inte extremt för mycket.

En skillnad var att jag lät dem göra jobbet på löpande räkning. Enl. min teori så skall löpande alltid bli billigare om man man väljer hantverkare med goda referenser. De kommer dels inte att fuska med tidsredovisningen, de med goda referenser har dessutom så mycket att göra att de inte har ngn. anledning att försöka lägga onödigt mycket tid hos mig, medan de väntar på nästa uppdrag.

men på löpande kan man inte ta in hantverkare som vill komma typ imorgon, eller pm en vecka. Då har de inte tillräckligt mycket att göra.

Arbetet gick på ca 30 000 före Rot. Du har ett rum mindre, men du har även snickeriarbeten.

Jag fixar skrev:
Skulle vara intressant att veta hur villaägarna .se väljer ut företag till denna tjänst?
Kommentar?
Jag skulle tro att tjänsten inte sköts av Villaägarna utan av någon annan aktör som betalar en god slant för att få använda Villaägarnas namn.
Kontrollen av företagen som vill betala för förmedlingen består troligen i att man ser till att de har F-skatt samt inga betalningsanmärkningar. Inget mer avancerat än så. Någon bedömning av hantverkarnas skicklighet och prisvärdhet är nästan omöjlig att genomföra. Samma kontroller verkar göras av samtliga offertsajter; Offerta, BraByggare, Servicefinder och de andra.

Man bör nog kolla lite ändå om det företag man anlitar. Ett företag som svarade till mig var otroligt skumt när jag undersökte lite närmare. De hade målvakter som bolagsmän, betalade ingen skatt, hade bara svartjobbare som utförde arbetet och hade ingen bakgrund i byggbranschen.

Jag fixar skrev:
Kommentar?
Det står överallt på deras hemsida att dom använder sig av Brabyggare.se. Det går inte att missa! Villaägarna gör alltså inget som helst urval.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.