I min BRF har man anslutit sig till en garagesamfällighet, och nu skall man investera i laddstolpar. BRFen äger tomtmarken och fastigheten. Det finns garageplater motsvarande hälften av antalet lägenheter i BRFen.
Om jag uppfattar rätt så skall BRFen finansiera laddstolparna. Är det verkligen rätt och rättvist? Skall inte samfälligheten ha en egen ekonomi och bära sina kostnader och investeringar med intäkter hör garagehyra, samt ta lån om det behövs?
Jag har inte insyn i hur detta är avtalat. Det är svårt att få någon beskrivning från BRF styrelsen.

Som jag ser så kostar det bara pengar att vara med i en samfällighet, och vi som inte har garageplats (alrid haft på 20år) tvingas vara med och betala, med höjda månadsavgifter, osv.
I och med samfällighet kan vem som helst, icke boende, hyra plats i vårt garage och få allt detta utan att vara med och finansiera stolparna. Kanske även elen om det inte sätts in mätare.
 
Claes Sörmland
Det låter som att garaget med dess parkeringsplatser är inrättad som en gemensamhetsanläggning som förvaltas av en samfällighetsförening. Och att denna gemensamhetsanläggning belastar mark på BRFens fastighet samt att BRFens fastighet är en delägarfastighet, alltså att BRFen är medlem i samfällighetsföreningen.

Om det är så, har samfällighetsföreningen en helt egen ekonomi som i sin helhet finansierar gemensamhetsanläggningen garaget. Medel kan fås in genom avgifter av de som parkerar (om anläggningsbeslutet anger det) eller genom uttaxering enligt andelstal. I det senare fallet har BRFens fastighet vissa andelstal som anger hur stor del av uttaxeringen som ska betalas av BRFen.

Allt detta är reglerat i myndighetsbeslut från Lantmäteriet samt i lag (anläggningslagen/samfällighetslagen).
 
  • Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
Känns som en rätt komplicerad frågeställning. Det låter ju som garagen ifråga är under bostadsrättsföreningens ägarskap/kontroll och därmed underhållsansvar osv. Var kommer samfälligheten in i bilden? Låter ju som all parkeringsveksamhet ändå är under föreningens kontroll. Eller är det så att man ex. delar garaget med en annan bostadsrättsförening? Och därför "hyr ut" hela garaget till samfällighetsföreningen där även andra har andelar?

Men OM vi antar att gagaget med sina funktioner är bostadsrättsföreningens ansvar, men att man förhoppningsvis får täckning för dessa kostnader genom garageplatshyra. Så är det inte orimligt att investeringskostnaden för laddplatser finansieras via bostadsrättsföreningen. Förutsatt att garagehyran i slutänden täcker detta.

Men det finns väldigt många "om" i resonemanget. Man behöver bättre insikt i hur ansvarsfördelningen ser ut mellan samfälligheten och bostadsrättföreningen.

Hela frågan om laddplatser har varit rätt omstridd. Från början menade man att laddplatser skulle ses som en främmande verksamhet som inte får ingå i en bostadsrättsförenings verksamhet, eller en samfällighet. Ungefär som om föreningen slkulle vilja driva en besinmack. Sedan har det kommit förtydliganden från myndighetshåll att det är tillåtet att ha en sådan här verksamhet under samma "paraply" som p-platser och garage. Och nu är det som jag förstått det på väg att bli obligatoriskt, att man blir skyldig att tillhandahålla laddmöjlighet om man bedriver garage eller p-plats verksamhet.

Detta att man släpper in externa parter i garaget, vi får väl ändå förutsätta att dessa får betala en hyra som minst täcker kostnaderna? Annars är det dags att byta ut styrelsen snarast möjligt. När det gäller kostnadsfördelningen mellan bilägande bostadsrättsmedlemmar och icke bilägande, finns det lite olika skolor. I många föreningar har man en relativt låg hyra, mest för att säkra att garageplatser inte innehas av någon som inte nyttjar den. Och man ser på frågan ungefär som tvättstugan som alla får vara med och betala, även om man har egen tvättmaskin i badrummet. I andra driver man garaget med vinst, även från föreningens medlemmar. Bilägarna få på så sätt bidra mer än övriga till föreningens drift.

Båda sätten att resonera kan ses som giltiga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
H
Vem betalade för bygget av Garaget?
Vem får in hyran för garagplatserna?

Är det samma svar på dom frågorna så ska dom betala för laddstolparna eller så ska dom dela på kostnaderna som uppstår med att montera laddboxar med allt som det innebär med ny grövre elkabel och större säkrings tariff utöver själva montage och inköp av laddbox.

Svårt att tro en fristående BRF ska betala för något som man inte kan eller får utnyttja bara för att man råkar bo i närheten av ett garage som är samfälld som bara några är medlemmar i från TS BRF
 
  • Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
Det låter verkligen inte som om det är en samfällighet egentligen, utan något som BRF:en gör inom sig själv.

Det korta svaret är att en BRF får anlägga en laddanläggning, men det normala är att kostnaderna fördelas på de som hyr laddplats, inte på alla delägare i föreningen. Är det en stor investering bör det fattas stämmobeslut om den.

I det specifika fallet behövs det mer info för att reda ut vad som faktiskt sker eller skett.
 
  • Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
Men det finns olika modeller för hur kostnaden fördelas på "garagehyresgästerna". I vissa föreningar tar man in en engångssumma från medlemmar som vill ha laddplats som skall träcka investeringen. I mitt tycke en tveksam metod om de bara får hyra platserna. Eller så går står bostadsrättsföreningen för hela investeringen, som då fördelas ut på medlemmarna som vilken ubderhållsåtgärd som helst. MEN man sätter du hyran för p-platserna, eller påslaget på elpriset för laddning till en nivå som skall täcka investeringen med någon rimlig payoff tid.

Sedan finns det säkert föreningar där man bara tar kostnaden så den blir utslagen på alla medlemmar, men inte tar ut någon högre hyra för platserna "de är ju redan betalada".
 
  • Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
Om det nu är en samfällighet så är det väl normalt att fastighetsägarna betalar för investeringar som görs.
Är själva anläggningen som byggs parkeringar/laddplatser som bara räcker till en del av BRFs medlemmar (eller hela samfällighetens olika delägares intressenter?) är det rimligt att lägga hyresnivån så att det över tid beräknas bli mer eller mindre kostnadsneutralt för samfällighetens delägare ( och indirekt BRFs medlemmar) genom att investeringen med tiden återbetalas genom hyresavgifterna.

Det är oklart om det är samfälligheten som hyr ut parkeringarna direkt till BRFs medlemmar eller om BRF disponerar del(?) av den samfällda parkeringen och därefter är den som hyr ut platserna till sina medlemmar. Med andra ord vem är det som beslutar om hyresnivån och går hyrespengarna in i BRFs eller samfällighetens kassa. Oavsett detta går det att ordna upplägget så att det på sikt är menat att inte belasta BRF-medlemmar som inte hyr parkering, ifall det är den avsikt man har.
 
  • Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.