Hej,
jag flyttar in i hus nu i Juni och där finns ett garage med en 2-3 år gammal Crawford takskjutport.
Jag vill automatisera den för att slippa gå ur bilen när jag kör in och ut ur garaget.

Då Crawfords originalprodukt kostar 4200 kr inkl moms eller 5000 inkl. montering så funderar jag på Biltemas eller Julas varianter.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt...ing/Verkstadsutrustning/Garageoppnare-443030/ 1500 kr

http://www.jula.se/garageportoppnare-700nm-377011 1800 kr

Är det någon som har erfarenhet av dessa och vill rekommendera eller avråda?

Mvh
Daniel

Ta en titt på liftmaster lm60 också. Säljs Accessa.

Själv köpte jag en crawford för 14 år sedan. Har alltid fungerat bra, går tyst och lugnt. Efter ett antal år köpte 3 grannar varsin av typ Biltema för 1500-2000. Grannens går långsamt är högljud och han är inne på tredje öppnare.
Så detta kanske är en typ av investering där kvalité lönar sig, även om en del pengar går för märket.

MathiasS skrev:
Ta en titt på liftmaster lm60 också. Säljs Accessa.
Tack, det verkar vara av fabrikat Chamberlain vilket är samma som den morsan och farsan har haft i 15 år. Den har ju funkat felfritt så vitt jag vet. Kanske får bli en sån. 2655 + frakt för kedjeversionen, rem 300 kr dyrare.

Chamberlain och liftmaster är produktgrupper i samma koncern. Har tillverkat öppnare så länge det har funnits garagedörrar ungefär.....

• Gilla
Drosen
  • Laddar…
206 euro för remdrivna versionen inklusive frakt på tyska ebay. Det är ju ett fynd! Tack för hjälpen MathiasS.

Accessa skulle jag inte vilja köpa ifrån. Gav inget bra intryck på telefon, de verkar inte vara vana att sälja, och speciellt inte till privatpersoner med tanke på hur otrevlig en av personerna jag fick prata med var.

Priset hos Accessa var 3395 + frakt för remvarianten. 2895 med kedja.

Redigerat:
Dåligt intryck har man inte råd att ge idag! 206 eur låter som ett riktigt bra pris! Bara att slå till.

Själv köpte jag en crawford för 14 år sedan
Jag håller med TLovskog. Crawford må vara lite dyrare men för den som vill ha kvalité för pengarna borde satsa på det märket.

elof12 skrev:
Jag håller med TLovskog. Crawford må vara lite dyrare men för den som vill ha kvalité för pengarna borde satsa på det märket.
Det trodde jag också, när jag häromåret byggde om garaget och skulle byta min över 10 år gamla motordrivna Crawfordport till en ny och bredare.

Jisses, vilken skit !
Snabb är den inte. Bedrövlig monteringsanvisning. Motorn med sin skena är ett smäck (har ändå största modellen). Har fått förse skenan med flera fästpunkter än i original, eftersom hela skenan kom i farlig gungning. Motorn skall egentligen också hänga enbart i skenan, men det hade inte hållit länge. Fjärrkontrollerna går på "slaskbandet" 433 MHz, likaså kodlåset.

Men det värsta har varit motorns hispiga momentavkänning, alltså att den skall stoppa om den märker att det börjar gå extra trögt. En inställning har fungerat bra ett par månader, sedan har den plötsligt fått för sig att det går för trögt och stannar med porten halvvägs stängd. Eller ännu värre - nästan öppnad. min ena bil är väldigt hög, och går inte porten upp ordentligt är det risk att taket skrapas. Här gäller det att inte börja köra in förrän man ser att porten verkligen gått upp klart och hela vägen.

Tror den klena mekaniska konstruktionen gör att det hela - trots mina extrafästen - svajar så motorn upplever någon momenttopp och stannar. Crawford hittar dock inga fel, men säger att det kan vara lite känsligt". Sedan ett år har jag dragit på momentet max (den stannar innan man krossas i alla fall) för att slippa justera om i tid och otid.

Jag säger inte att Jula/Biltemas är bättre. Men man får definitivt inte vad man betalar för (längre) hos Crawford. Gäller även porten.

• Gilla
Bure
  • Laddar…
Om någon vill köpa Julas modell så reas den ut nu för 995 kr. Jag avvaktar och kommer att beställa en Liftmaster LM60R från en firma på tyska eBay.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.