Hej!

Har ett riktigt gammalt garage som ska rivas inom några år men försöker hålla liv i det så mycket som möjligt tills vi är bättre stadda vid kassa. Det uppfyller våra låga krav förutom på en punkt. När det blir minusgrader stannar ofta porten på väg upp. Det är inga problem när den ska ner. Motorn är en GAMMAL Liftmaster/Chamberlain (ska försöka hitta modellbeteckning senare när barnen lagt sig). Baksidan är lite svår att inspektera då den sitter väldigt nära en balk som motorn är fastmonterad i.

Jag har gjort följande:
1. Sett så att alla hjul som går i skenorna rör sig.
2. Kollat så att fjädrarna är hela.
3. Känt efter och tittat i skenorna efter is/skräp
4. Försökt hitta något sorts reglage för att öka kraften med vilken porten dras upp men hittar endast två reglage på sidan där man justerar hur långt porten ska färdas upp resp ner.

Jag överväger att skruva av metallkåpan på motorn för att ev finna något dolt reglage för att justera öppningskraften. Är det någon som har något tips i ämnet så mottages detta tacksamt! Jag är väldigt ohändig och okunning kring det mesta som har med byggnation och motorer att göra.

Sitter det fjädrar som balanserar porten så är det säkert läge å spänna dom lite. (y)

Hej!
Tack för svar!

Nu har jag fått nya fjädrar till garageporten och det funkar fint trots många minusgrader :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.