Hej

Vår garageport med motor och tillhörande fjärrkontroller behagade häromnatten öppna sig själv på vid gavel. Något överraskande när jag kom ut på morgonen. Nåväl porten gick att stänga med knapparna på motor.
reparatör kom dagen efter och inget uppenbart fel kunde hittas, endast lite mekaniska justeringar efter snart 20 år på plats.
Ok på natten efter händer precis samma sak igen. Fjärrkontrollerna var denna gång helt frånkopplade då batterierna togs bort.
Så frågorna blir:
Har någon råkat ut för samma sak?

Kan en brandvarnare (Sectoralarm) störa ut elektroniken så motorn till porten startar?
Sectoralarm säger självklart att det inte kan hända.

Kan någon kreativ person åka runt och testa vilka portar man kan ”lura”?

Motorfabriken är Hörmann och frekvens för fjärrkontrollerna ska vara 868 MHz.

Nu är åtgärd 230 införd (strömsladd utdragen)

Mycket fundersam blir man.

Dessa kontroller har rullande koder och är svårare att kopiera än vanliga 433mhz kontroller (går fortfarande men svårare). Så att någon skulle sitta och lura är nog inte jätte troligt. Jag hade liknande men det som hände var att klämskyddet gick aktivt när porten stängdes och den öppnade sig således igen (dock endast till hälften). Detta löste jag genom dra ihop fjädern.. låter dock inte som ditt problem men tänkte de kan vara bra att nämna. Har dock lagt en dörrsensor så jag får aviserat på telefonen när den öppnas och stängs för att slippa sova med en öppen garageport

Hur mycket annan utrustning har du, massor av det som säljs har 868 MHz som frekvenz, även grannens grejer kan påverka. Har hen satt upp något nytt ?

Kosyer Kosyer skrev:
Dessa kontroller har rullande koder och är svårare att kopiera än vanliga 433mhz kontroller (går fortfarande men svårare). Så att någon skulle sitta och lura är nog inte jätte troligt. Jag hade liknande men det som hände var att klämskyddet gick aktivt när porten stängdes och den öppnade sig således igen (dock endast till hälften). Detta löste jag genom dra ihop fjädern.. låter dock inte som ditt problem men tänkte de kan vara bra att nämna. Har dock lagt en dörrsensor så jag får aviserat på telefonen när den öppnas och stängs för att slippa sova med en öppen garageport
Klämmskyddet tittade servicekillen på och bedömde det som ok.

J jonaserik skrev:
Hur mycket annan utrustning har du, massor av det som säljs har 868 MHz som frekvenz, även grannens grejer kan påverka. Har hen satt upp något nytt ?
Enda som är nytt sedan några veckor är som sagt brandvarnaren. Det finns visserligen en väderstation som jag tror går på 868 bandet men den har suttit där i två år och dessutom på långt avstånd från garaget.

Det är långt från, detsamma hur långt är ett snöre. Klämskyddet har troligtvis en slutande kontakt i sig och bryter vid påverkan och porten går upp. Det är bra en säkerhet för klämning. Sen är det microbrytare som håller reda på portens läge. Om du kortsluter tamparna ( 2 st ) i skyddet eller på plint i motordelen och provar över en natt, se bara till att inte stå under när du provar, kan klämmas lite illa annars.

L lindsmik skrev:
Hej

Vår garageport med motor och tillhörande fjärrkontroller behagade häromnatten öppna sig själv på vid gavel. Något överraskande när jag kom ut på morgonen. Nåväl porten gick att stänga med knapparna på motor.
reparatör kom dagen efter och inget uppenbart fel kunde hittas, endast lite mekaniska justeringar efter snart 20 år på plats.
Ok på natten efter händer precis samma sak igen. Fjärrkontrollerna var denna gång helt frånkopplade då batterierna togs bort.
Så frågorna blir:
Har någon råkat ut för samma sak?

Kan en brandvarnare (Sectoralarm) störa ut elektroniken så motorn till porten startar?
Sectoralarm säger självklart att det inte kan hända.

Kan någon kreativ person åka runt och testa vilka portar man kan ”lura”?

Motorfabriken är Hörmann och frekvens för fjärrkontrollerna ska vara 868 MHz.

Nu är åtgärd 230 införd (strömsladd utdragen)

Mycket fundersam blir man.
Svarar mig själv och återkopplar hur lösningen blev.
Enkelt - en ny motor och problemet löst.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.