Jodå det finns rörelsedetektorer utan ljussensor, men dom används t.ex i larm eller för att öppna dörrar och styra processer m.m.
I en rörelsedetektor för belysningsstyrning är det en inbyggd ljussensor, men den har bara den funktionen att aktivera detektorn vid mörker.
Ganska onödigt att tända lampor när det är ljust.
Ljusreläet är egentligen helt onödigt i det här exemplet om man väljer ett astrour, men jag ritade in det bara som ett exempel.

Jag bugar och bockar! Nu ska vi bara se ifall jag kan få tummen ur å skaffa grejerna och installera det :)

Tack allihop!

elmont skrev:
så här skulle jag koppla
Den förslagna kopplingen uppfyller väl inte trådskaparens önskemål enligt första inlägget??

Ljusreläet tänder och släcker lampan under inställd tid sedan växlar uret ( uret har som vanligt en växlande kontakt) och ger spänning till rörelsevakten som då sköter tändning och släckning av lampan. Var det inte det han ville ha??? så har jag uppfattat det i alla fall.

elmont skrev:
Ljusreläet tänder och släcker lampan under inställd tid sedan växlar uret ( uret har som vanligt en växlande kontakt) och ger spänning till rörelsevakten som då sköter tändning och släckning av lampan. Var det inte det han ville ha??? så har jag uppfattat det i alla fall.
Jo, men varför krångla till det med tidsstyrning?
Rörelsevakten är ändå bara aktiverad när det är mörkt oavsett vad klockan "säger"
Det heller ingen nackdel att ha rörelsevakten konstant spänningssatt, snarare en fördel, särkilt när det är kallt, då rörelsevakten ofta har en förhållandevis lång uppvärmningstid.

tidsstyrningen är till för att det är olika funktioner som ska fungera vid olika tider, bara för att få slut på meningslösa kommentarer om vad som är "bäst" vill jag tillägga att man kan lösa "problemet" på flera olika sätt och alla har sina för och nackdelar men i slutändan fullgör sin uppgift på önskat sätt.
Du kanske inte visste om att det i det här yrket finns många olika vägar till samma mål och oftast är lösningarna likvärdiga i både funktion och säkerhet. Så vad man väljer är mer en fråga om vad man helt subjektivt tycker blir bäst.

IS NM 360 från Steinel köpte jag för 440 kr. Den har 4 olika program man kan välja mellan. Dubbeltänder man lyser den i 4 timmar.

Kustbon skrev:
IS NM 360 från Steinel köpte jag för 440 kr. Den har 4 olika program man kan välja mellan. Dubbeltänder man lyser den i 4 timmar.
Ganska fiffig och mer avancerad än jag trodde, den där "Nattvakten".Verkar prisvärd.
Även om det inte går att få de funktioner som en kombination som med Astrour,rörelsevakt & omkopplare d^_^b

Lyfter tråden.
Har detta astrour i centralen http://www.elbutik.se/product.html/theben-tidur-selekta-170-top2

Nu vill jag koppla ihop det med en rörelsesensor som tänder utebelysningen på natten då astrouret slagit av (24-07).
Fungerar det att göra med detta astrour och hur blir kabeldragningen? Räcker det med fas och nolla mellan astrouret och sensorn?

Redigerat:
Det ser ut som om det sitter halvledare isf relä (bryter i nollgenomgången och kräver min ström ( 10mA eller 100 mA))

Det betyder att det är hur det är konstruerat som avgör om det fungerar med yttre rörelsevakt.

Protte

Det skulle då behövas ett extern relä som astrouret drar, t.ex
http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsrela-1no-230v-uc-6a?category_id=15687
http://www.elbutik.se/product.html/arbetsstromrela-2no2nc-24v-ac?category_id=1823

Ljusreläet kan kopplas in parallellt med detta på utgången, dvs
- Tändtråd från astrouret till styringången på arbetsströmsreläet.
- Fast fas till ingången på arbetsströmsreläet och ljusreläet.
- Tändtråd från ljusreläet till utgången på arbetsströmsreläet.
- Utgången på arbetsströmsreläet till lampan.

Här finns lite snarlika kopplingar, kanske t.o.m ngn som passar:
http://www.byggahus.se/forum/belysning/177368-night-mode-pa-spottar.html

Det är faktiskt ett mekaniskt relä i det astrouret (det styrs dock så exakt att slutning resp. brytning sker vid nollgenomgångarna), så teoretiskt bör det funka att parallellkoppla med sensorn.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Det är faktiskt ett mekaniskt relä i det astrouret (det styrs dock så exakt att slutning resp. brytning sker vid nollgenomgångarna), så teoretiskt bör det funka att parallellkoppla med sensorn.

Det var ju en ny lösning, har aldrig sett/hört om någon sådan lösning.
Slutnings och bryttiderna brukar ligga runt 10 ms för smårelän och en halvperiod är 10 ms.
Men det kanske fungerar.

protte

Om jag då fattat det rätt på Snaggletooths inlägg så räcker det alltså att dra en flexslang från astrouret (fas+nolla) till rörelsedetektorn.

Eller ett VP rör eller en EKK eller en EKLK
men framför allt så måste man ha en tändtråd tillbaka.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.