Hej,
Dags för mig att snart skicka in bygglovsansökan för mitt nya garage på 13x7m (yttermått) & tänkte kolla om någon har några smarta idéer på placering av fönster som kan få huset ännu snyggare.
Tanken är att få till ett luftigare garage på tomten så det flyter ihop med huset på att bättre sätt, även om man i Sverige oftast inte gillar att ha så mycket glas på ett garage. Bygget blir murat med vit putsad fasad och svarta fönster så måste ta lite höjd för hur mycket glas man kan ha men samtidigt ha plats att bära bärlinan för takstolarna.
Tanken med huset är följande.
- Platta på mark
- Yttermått: 13x7m
- Väggliv 3m
- Uppvärmning luft/luft
- Väggar (Finja Exact) isolerade lekablock med vitputs in/utsida
- Tak: Sadetak 14gr med tegel
- 2st portar (1x 3x2,25m, 1x 5x2,25m)
- Glaspartier enligt skiss, Nordiska fönster svarta med spröjs.
Dags för mig att snart skicka in bygglovsansökan för mitt nya garage på 13x7m (yttermått) & tänkte kolla om någon har några smarta idéer på placering av fönster som kan få huset ännu snyggare.
Tanken är att få till ett luftigare garage på tomten så det flyter ihop med huset på att bättre sätt, även om man i Sverige oftast inte gillar att ha så mycket glas på ett garage. Bygget blir murat med vit putsad fasad och svarta fönster så måste ta lite höjd för hur mycket glas man kan ha men samtidigt ha plats att bära bärlinan för takstolarna.
Tanken med huset är följande.
- Platta på mark
- Yttermått: 13x7m
- Väggliv 3m
- Uppvärmning luft/luft
- Väggar (Finja Exact) isolerade lekablock med vitputs in/utsida
- Tak: Sadetak 14gr med tegel
- 2st portar (1x 3x2,25m, 1x 5x2,25m)
- Glaspartier enligt skiss, Nordiska fönster svarta med spröjs.
Redigerat:
RoTe skrev:
Jag har tillräckligt med ytor anser jag framför bilarna i detta fall med 13m för hyllor oxh garage inredning samt 5m på högra kortsidan.
Skall ha in fiskebåten, två vattenskotrar och bilarna på vintern
Har stor egen tomt och inte direkt avskräckt för ev insyn. Viktiga för mig är att skapa harmoni med huset då garaget blir rätt stort.T ToreJ01 skrev:
Har idag stora glaspartier på huset så vill binda ihop allt.
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Liten uppdatering.
Bygglovet blev klart på tio dagar, tack Kommunen
, pgr av prickad mark och begränsningar på detaljplanen så fick jag justera ner totala m2 till 80m2 från de initialt sökta 91m2 men blir bra ändå.
Detaljplanen är lite dumt skriven "Sammanlagds byggnadsarea får inte uppta mer än 250, dock må där byggnadsnämnden finns det det lämpligt, medges större byggnadsarea", och här tyckte man att max 300m2 var lämpligt.
I helgen togs första steget och beställde både fönster från Skandinavis fönster samt spendera 5timmar med att staka ut allt i trädgården, tack vare fibergrävningen så saknar vi vissa tomt markeringar vilket gjorde jobbet lite extra drygt.
Nu väntar vi bara på att bygglovet skall vinna laga kraft och sedan drar jag igång med grävning & gjutning av plattan. Kommer köpa in; murningen & puts utvändigt samt takstolar/tak/tegel/ sedan jag gör resten själv
Bygglovet blev klart på tio dagar, tack Kommunen
Detaljplanen är lite dumt skriven "Sammanlagds byggnadsarea får inte uppta mer än 250, dock må där byggnadsnämnden finns det det lämpligt, medges större byggnadsarea", och här tyckte man att max 300m2 var lämpligt.
I helgen togs första steget och beställde både fönster från Skandinavis fönster samt spendera 5timmar med att staka ut allt i trädgården, tack vare fibergrävningen så saknar vi vissa tomt markeringar vilket gjorde jobbet lite extra drygt.
Nu väntar vi bara på att bygglovet skall vinna laga kraft och sedan drar jag igång med grävning & gjutning av plattan. Kommer köpa in; murningen & puts utvändigt samt takstolar/tak/tegel/ sedan jag gör resten själv
I veckan så blev det dags att dra igång bygget; dagvatten, el och dränering åkte ner i backen innan det var dags att gräva ur för själva garaget. Nu återstår bara ett lager 4-8 sen är det dags för att bygga formen på 11,6x6,9m.
Gick åt lite material:
3lass 8-16 makadam, ca 55ton
1lass 1-90
1lass 4-8 makadam
27,200kr i grus/sten inkl transporter på ca 2mil från gropen.
Dränering, dagvattenledningar, markskivor (25st),kabelrör, märkfärg, avloppsdelar, avloppsrännor, brunn
Ca 22.00kr totalt
Beställde komplett grundpaket 80m2, med 300mm kant element, 200mm isolering, förstärkningsjärn för portar, distanser , armering osv från Hedins inkl leverans 36.800kr
Plockar på för 80m2 och då återstår betongen/ gjutningen. Kanske hyr in gjutarna för att sätta formen också, lite tajt med tid pgr av jobbet.
Bonus är avgrävd fiber också som inte gick där den skulle och det saknades pejlings tråd.
Gick åt lite material:
3lass 8-16 makadam, ca 55ton
1lass 1-90
1lass 4-8 makadam
27,200kr i grus/sten inkl transporter på ca 2mil från gropen.
Dränering, dagvattenledningar, markskivor (25st),kabelrör, märkfärg, avloppsdelar, avloppsrännor, brunn
Ca 22.00kr totalt
Beställde komplett grundpaket 80m2, med 300mm kant element, 200mm isolering, förstärkningsjärn för portar, distanser , armering osv från Hedins inkl leverans 36.800kr
Plockar på för 80m2 och då återstår betongen/ gjutningen. Kanske hyr in gjutarna för att sätta formen också, lite tajt med tid pgr av jobbet.
Bonus är avgrävd fiber också som inte gick där den skulle och det saknades pejlings tråd.
Första stenarna satta, räknar med 3-4 dagar för murning inkl gjutning av balkar över garagedörrar.