Har precis fyllt om tomten där garaget ska stå med 12 lastbilar sand. Grovplanerat ut detta.

Jag har nu en nivå som jag tror kommer bli lagom att ställa kantbalken på efter paddning.

Jag undrar om det är någon som gjuter utan dräneringslagret med mackadam? Tänkte när jag har så mycket sand plus ganska bra mark under sanden om det var dränerande nog. Har från 40cm i fram kant till ca 80cm i bakant med sand.

mvh

Mikael_L
Hej.
Varför fyllde du med sand?

Lite i dyraste laget jämfört med tex 0-90 eller dylikt va?

Tack för dom givande svaren.

Hjälpte mig väldigt mycket.

Mikael_L
Jag ställde en fråga, gav inget svar.

Själv skulle jag fyllt 25-65cm 0-100 och sen 15cm 8-16.

Sand räknas inte som kapillärbrytande såvitt jag förstått, men jag förstår fel ibland

Nej nej, det ska inte vara sand under en platta, ta bort några dm sand, lägg på markduk och på med några dm makadam (t ex 8-16). Markduken krävs för att separera makadam från sand. Sanden suger upp vatten som står där sen, makadam är dränerande.

Hade bra tillgång på sand. Men Isoleringen är väl kapillärbrytande så vitt jag förstått? Det blir så att jag lägger ett lager med mackadam på sanden.

Kanske man skulle satsa på en duk då mellan sanden och mackadamen?

Precis, lägg på en duk på sanden så att du separerar makadam och sand, annars kryper stenen ner i sanden när du "paddar".
Isoleringen vet jag inte om den är så kapillärbrytande på det viset som grus är

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.