Finns det någon här som vet något om röjsåg som inte startar?

Det är en McCulloch B40 elite.

På senare år har den varit lite svårstartad. Bytte tändstift och luftfilter förra året och den funkade då (dock lite tjurig att komma igång). Nu skulle jag starta den igår och jag rycker och rycker och rycker. Den startat men stryps nästan, jag gasar och då dog den. Sen får jag inte igång den igen. Jag har kollat stiftet och det ger gnista och det finns bensin. Om jag pumpar och rycker så kommer det ut bensin genom avgasröret.

Jag har tagit bort förgasaren och rengjort den, blåst i hålen och det verkar ok.

Vad sjutton kan det vara för fel?

På många modeller sitter det en justerskruv, ofta med en fjäder, som styr luftblandningen. Om fen ändrats kan den bli lite seg. Hade stora problem med min meec tills jag hittade den.

• Gilla
Danfro
  • Laddar…
N
Vad har du för bensin och hur gammal är den?
Låter ju som den skulle få för mycket bensin. Fungerar chokespjället som det ska?

N Niq skrev:
Vad har du för bensin och hur gammal är den?
Låter ju som den skulle få för mycket bensin. Fungerar chokespjället som det ska?
Ny soppa, Aspen 2-takt.
Hyr vet jag om choken funkar som den ska...?

M mojjen skrev:
På många modeller sitter det en justerskruv, ofta med en fjäder, som styr luftblandningen. Om fen ändrats kan den bli lite seg. Hade stora problem med min meec tills jag hittade den.
Jag har testat den också. Blrjat från noll och sen skruvat lite i taget.

N
Det brukar finnas ett separat chokespjäll. Om det inte öppnar så får den för fet blandning vilket gör att sågen dränker sig. Vet inte hur det fungerar på din men dom jag har haft har det varit manuell choke på. Den jag har nu är felmärkt så choken är av när den visar att den är på.
Jag har en billighetsmodell och inte en McCulloch.

Jag har flertalet gånger lyckats fixa en 2T motor med att byta tändstift fast det har gett gnista

N Niq skrev:
Det brukar finnas ett separat chokespjäll. Om det inte öppnar så får den för fet blandning vilket gör att sågen dränker sig. Vet inte hur det fungerar på din men dom jag har haft har det varit manuell choke på. Den jag har nu är felmärkt så choken är av när den visar att den är på.
Jag har en billighetsmodell och inte en McCulloch.

Jag har flertalet gånger lyckats fixa en 2T motor med att byta tändstift fast det har gett gnista
Jag har inte rört något, sågen har funkat felfritt i 7 år så det är inte choken. Den funksr när jag vrider på vredet.

Jag satte fingret för tändstiftshålet och drar i snöret, jag känner att det finns komp (ingen exakt vetenskap, men i alla fall 😀).

N
Ok löpte nålventilen som den skulle? Blir det någon skillnad om du har tanklocket öppet?

N Niq skrev:
Ok löpte nålventilen som den skulle? Blir det någon skillnad om du har tanklocket öppet?
Jag tror att det kan vara membranet som ligger över nålventilen. Den kändes lite stel. Beställde en ny så får vi se om den funkar sen.

Danfro Danfro skrev:
Finns det någon här som vet något om röjsåg som inte startar?

Det är en McCulloch B40 elite.

På senare år har den varit lite svårstartad. Bytte tändstift och luftfilter förra året och den funkade då (dock lite tjurig att komma igång). Nu skulle jag starta den igår och jag rycker och rycker och rycker. Den startat men stryps nästan, jag gasar och då dog den. Sen får jag inte igång den igen. Jag har kollat stiftet och det ger gnista och det finns bensin. Om jag pumpar och rycker så kommer det ut bensin genom avgasröret.

Jag har tagit bort förgasaren och rengjort den, blåst i hålen och det verkar ok.

Vad sjutton kan det vara för fel?
Jag bytte detta membran och nu går den som en klocka igen.

• Hand håller ett nytt svart membran med flera hål för installation i maskineri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.