3 217 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Garagebygge, mura starkt för att motstå jordtryck?
Hej!
Jag håller på att rita inför en nybyggnation av ett fristående garage 9,6x7,8m.
Garaget blir delvis nedsänkt i marken med gjuten platta på mark och sedan murning upp till ca.0,4m ovan mark och däröver reglad vägg.
Det blir isolerat och ytan inuti vill jag helst ha helt öppen utan innerväggar.
Ett ev. problem är hållfastheten mot marktrycket på den murade bakväggen (9,6m) som kommer att ligga djupast på det sluttande markplanet, ca.1,5 m. under mark.
Marken består av sand då det troligtsvis har varit gammal sjöbotten för tusentals år sedan.
Min tanke var att mura med 19x19x59 Lecasten eller med murblock med hål i mitten för lodrät armering samt gjutning + vågrät armering förstås.
Behövs det kanske en ingjuten lodrät stålbalk med svetsade plattor upptill och nedtill på mitten av väggen som man gjuter in i kantbalken nedtill och fäster i hammarbandet upptill.
Jag vill gärna inte ha för tjock murad vägg då regelväggen förmodligen kommer att bli smalare.
Är det någon som vet eller har andra bra tips?
Jag håller på att rita inför en nybyggnation av ett fristående garage 9,6x7,8m.
Garaget blir delvis nedsänkt i marken med gjuten platta på mark och sedan murning upp till ca.0,4m ovan mark och däröver reglad vägg.
Det blir isolerat och ytan inuti vill jag helst ha helt öppen utan innerväggar.
Ett ev. problem är hållfastheten mot marktrycket på den murade bakväggen (9,6m) som kommer att ligga djupast på det sluttande markplanet, ca.1,5 m. under mark.
Marken består av sand då det troligtsvis har varit gammal sjöbotten för tusentals år sedan.
Min tanke var att mura med 19x19x59 Lecasten eller med murblock med hål i mitten för lodrät armering samt gjutning + vågrät armering förstås.
Behövs det kanske en ingjuten lodrät stålbalk med svetsade plattor upptill och nedtill på mitten av väggen som man gjuter in i kantbalken nedtill och fäster i hammarbandet upptill.
Jag vill gärna inte ha för tjock murad vägg då regelväggen förmodligen kommer att bli smalare.
Är det någon som vet eller har andra bra tips?
Det är betonghålsten även i pelarna.
Om och i så fall hur det är armerat i vare sig väggar som pelare vet jag inget om, köpte huset begagnat, har inte träffat på någon armering i dom få hål jag har borrat.
Källarväggens höjd från plattan upp till marknivå är 1,6-1,7 m.
Om och i så fall hur det är armerat i vare sig väggar som pelare vet jag inget om, köpte huset begagnat, har inte träffat på någon armering i dom få hål jag har borrat.
Källarväggens höjd från plattan upp till marknivå är 1,6-1,7 m.
Jag såg att det finns skalblock 200x200x500 som borde klara av stora sidokrafter om man gjuter fast den lodräta murarmeringen i plattan samt att man armerar blocken liggande. Murblocken fylls sedan med betong och gjuts ihop till en sammanhängande konstruktion. Nackdelen är ju att dom inte isolerar något men det borde väl gå att göra utvändigt. Kanske med cellplast + puts?
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Hej!
Jag har fortfarande inte blivit helt klar med hur jag ska konstruera väggen men har nu bestämt mig för att bara bygga med 190 mm:s Lecablock pga den bättre isoleringsförmågan gentemot skalblocken. Jag ska mura in 2 st lodräta järnprofiler på murens insida som blir fästa i golv och hanbalk för att kunna ta upp jordtrycket + vågrät armering förstås. Tanken nu är att isolera Lecan utvändigt med 30+30 mm cellplast (ovan mark) och sedan nät + puts på det så den kommer att bygga totalt 70 mm. Problemet för min del är att den murade väggen kommer att bli tjockare utåt än träregelväggen ovanför så det försöker jag bli klok på hur jag ska göra. Lecablocken kommer att bilda en liten kant på insidan av garaget. Dom stående reglarna tänker jag lägga jämnsmed ytterkanten på Lecablocken och sedan liggande reglar och avsluta med klassisk ribbpanel som ska matcha mitt gamla sekelskifteshus. Jag kommer även att ha en vattbräda som avslutning längst ner som avslutning på panelen.
Jag har fortfarande inte blivit helt klar med hur jag ska konstruera väggen men har nu bestämt mig för att bara bygga med 190 mm:s Lecablock pga den bättre isoleringsförmågan gentemot skalblocken. Jag ska mura in 2 st lodräta järnprofiler på murens insida som blir fästa i golv och hanbalk för att kunna ta upp jordtrycket + vågrät armering förstås. Tanken nu är att isolera Lecan utvändigt med 30+30 mm cellplast (ovan mark) och sedan nät + puts på det så den kommer att bygga totalt 70 mm. Problemet för min del är att den murade väggen kommer att bli tjockare utåt än träregelväggen ovanför så det försöker jag bli klok på hur jag ska göra. Lecablocken kommer att bilda en liten kant på insidan av garaget. Dom stående reglarna tänker jag lägga jämnsmed ytterkanten på Lecablocken och sedan liggande reglar och avsluta med klassisk ribbpanel som ska matcha mitt gamla sekelskifteshus. Jag kommer även att ha en vattbräda som avslutning längst ner som avslutning på panelen.
Tack för uppdateringen!
Det låter som vi står inför samma problem men att du hunnit lite längre!
Jag funderar på att bygga ett garage där bakre kortsidan (ca 7.5m) kommer hamna ca 140cm under mark. Jag vill helst inte heller ha några mellanväggar eller andra stöd som tar plats i garaget.
Det låter som vi står inför samma problem men att du hunnit lite längre!
Jag funderar på att bygga ett garage där bakre kortsidan (ca 7.5m) kommer hamna ca 140cm under mark. Jag vill helst inte heller ha några mellanväggar eller andra stöd som tar plats i garaget.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur impregnerar man en murad tegelvägg i ett kök?
Kök -
Mura igen öppning och ansluta kamin, moment och material?
Värme allmänt -
Ommurad samt putsad murstock, två frågor!
Byggnadsvård -
Mura igen dörröppning
Byggmaterial & Byggteknik -
Garagebygge, murad syll i leca eller bara trä?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus