15 098 läst ·
31 svar
15k läst
31 svar
Garage med cc1200 på väggarna samt brandklass
Alt en 120x45 som du sågar ur vid varje liggande 45x45....
En stående 45x70 där smaländen livar med hammarband och syll tror jag avses. Den behöver ju inte ha kontakt med bakomliggande 45or.
Har likadant garage (Lundqvist?), jag körde liggande 45x45 cc60, skruvade osb och gips med halvskivas förskjutning. Stabilt? Sådär, inte helt nöjd men det duger.
Har likadant garage (Lundqvist?), jag körde liggande 45x45 cc60, skruvade osb och gips med halvskivas förskjutning. Stabilt? Sådär, inte helt nöjd men det duger.
Ahh. Ja så kan man ju göra. Själva ytterväggen står ju kvar utan att jag reglar upp extra. Det är ju för innerväggen ska bli stabil. Så får det nog bli.eran skrev:
Vill gärna ha det stabilt när man ändå gör det från början. Stämmer att det är Lundqvist.
Sätt 45x70 regeln i liv med insidan på dom befintliga 120 reglarna och strunta i att det blir 5mm luft ut mot dom liggande 45x45 reglarna. Det blir ju en rejäl förstärkning av ditt inre ytskikt men gör ju varken till eller ifrån när det gäller ytterbeklädnaden. Skråspika/skruva i hammarband/syll.emde skrev:
Jag kan inte se att arbetet med att jacka ur en 120mm regel skulle tillföra så mycket mer än stadga i jämförelse med arbetet.
Precis så.eran skrev:
Men ev kan man lägga en liten bit ca 5mm mellanlägg bakom vid den mittersta regeln, om man vill pilla lite. Borde staga upp lite.
Men själv skulle jag definitivt strunta i mer än ett mellanlägg / regel. Dvs sätta endast mot den mittersta av de tre vågräta spikreglarna.
57-58mm
Enkelgips skruvar du med 30-35mm skruv (lite olika för olika fabrikat, men typ 3,5x32 mm). Denna kan du (bör du?) använda för första lagret.emde skrev:
Är det sen dubbelgips använder du skruv för dubbelgips, som brukar vara 41-45mm lång. Skruva även andra lagret i reglarna. Men förskjut gärna alla skivor en halvskiva, så skarvarna inte hamnar på samma ställe. Sätt skuren gipsskivekant mot väggarna, inte okapad fasad kant, så slipper du tråkigt och krångligt spackeljobb.
Du kan också sätta en OSB, spån, eller plyfa-skiva först i taket, och sen gips. Om nu brandklassen klaras, vilket den väl borde göra.
Fördelen med detta är att du lättare kan fästa saker i taket, t.ex. lätt sätta lysrörsarmaturer precis var du vill utan att hålla på med mollypluggar osv. Kanske en upphängning för bilens takbox, kanoten eller skidor, och annat som man kan få för sig att hänga upp i taket.
Ytterligare en fördel är att det faktiskt är enklare att sätta upp en OSB-skiva i taket, den väger mindre och går inte sönder så lätt som gips.
Nackdelen är förstås priset.
Men isåfall skruvar du först träskiva med 32mm spånskiveskruv (denna skruv försänker skallen i träet, medan gipskruven har slät skalle för att förhindra att pappen går sönder).
Sen skruvar du gipsen med förskjutna skarvar och med 32mm gipsskruv, och nu är det inte så viktigt precis var du skruvar, du har ju OSB precis överallt.
Förövrigt, hyr gärna en gipsskivelyft en dag, när det är dags att sätta gips i taket. Den kostar nog under en hundring i hyra, och om allt är förberett, golvet tomt och rent osv så sätter du och en kompis 100kvm gips på en dag.