Kan du ta du förklara det där på ett enklare sätt?J justusandersson skrev:
Gissar att det beror på om jag lägger golvspån på tvären eller längden, men är lite för trög eller trött för att riktigt förstå
Tack på förhand.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bara du ser till att skivornas skarvar hamnar över en regel kan du lägga kortlingarna hur du vill.
Fråga igen.
Ska ju ha ”kattvindar”. Hur skulle ni tänkt med att komma åt på ett bra sätt?
Lämna sista takstolen utan golv och kunna använda stege för att komma åt?
Lämna innervägg öppen?
Luckor?
Vill ju få lofteummet snyggt samtidigt som jag vill möjliggöra förvaring i kattvindarna och kunna komma åt.
Ska ju ha ”kattvindar”. Hur skulle ni tänkt med att komma åt på ett bra sätt?
Lämna sista takstolen utan golv och kunna använda stege för att komma åt?
Lämna innervägg öppen?
Luckor?
Vill ju få lofteummet snyggt samtidigt som jag vill möjliggöra förvaring i kattvindarna och kunna komma åt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det prisvärda lösningar med skenor som man sätter egna skivor?
Jag förstår att specialgjorda lösningar finns men då drar det iväg i pris.
Är ju trots allt 6.6 meter ena sidan och 5,8 meter anda sidan.
Med en skjudörrslösning får jag rumskänslan och sambon smidig förvaring bakom.
Vi diskuterar ivrigt rumskänslan vs gardin.
Jag förstår att specialgjorda lösningar finns men då drar det iväg i pris.
Är ju trots allt 6.6 meter ena sidan och 5,8 meter anda sidan.
Med en skjudörrslösning får jag rumskänslan och sambon smidig förvaring bakom.
Vi diskuterar ivrigt rumskänslan vs gardin.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Min privata erfarenhet av en liknande situation är att det både är enklare och smidigare med gardiner. IKEA har system med vajrar som man kan spänna hela vägen. Ibland vill man kunna förvara långa saker och då kommer man åt bättre med gardiner.
Ja du har säkert rätt. För husfriden är det bättre. Dock är jag övertygad att min ide kommer funka lika bra i praktiken så jag har köpt MDF och kommer tillverka 2 eller 3 stora dörrar och sätta dit som öppnas inåt.J justusandersson skrev:
De sätts dit med lite distans nertill så golvlist kan monteras.
Utmaningen nu är att hitta såkallade dolda gångjärn / infällda gångjärn. Specialbeslag har men de kostar 700 kr styck. Måste gå att hitta en bättre lösning. Varje dörr kommer väga ca 13 kg.
Sen vill jag hitta en sån trycköppningsmekanism likande den som finns i IKEA bestå. Man trycker så poppar luckan upp.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bra beslag blir bara alltmer sällsynta. Har du kollat på www.theofils.se/?
Har kikat med dem så får vi se om jag hittar dolda gångjärn som klara 115 x 115 dörr på 13 kg.
Eftersom jag ska använda loftet som musik / biorum funderar jag på ljudisolering.
Just nu är det isolering OSB och gips på ytterväggarna. Vad är enklaste metoden att skapa ännu bättre ljudisolering främst gavlel bakom högtalarna.
Är ju en riktig djungel detta.
Är det idé att tex slå upp en innervägg till? Med en luftspalt till ytterväggen?
En till sak.
Har ju tänkt att bygga in trappen med en innervägg och tänker att den ska vara isolerad för att dämpa ljud är det en bra idé?
Taket / golvet består ju idag av takstolar / kottlingar - tänker att jag ska isolera och sätta gips. Är det alltid fullisolering som gäller?
Läst nånstans att 70% isoleringsgrad av innerväggar ger bättre ljuddämpande egenskaper än att lägga fullisolering?
P’s jag menar nu metoder som är enkla och prisvärda att göra. Speciallösningar och exotiska material avser jag inte använda ds
Tack på förhand
Eftersom jag ska använda loftet som musik / biorum funderar jag på ljudisolering.
Just nu är det isolering OSB och gips på ytterväggarna. Vad är enklaste metoden att skapa ännu bättre ljudisolering främst gavlel bakom högtalarna.
Är ju en riktig djungel detta.
Är det idé att tex slå upp en innervägg till? Med en luftspalt till ytterväggen?
En till sak.
Har ju tänkt att bygga in trappen med en innervägg och tänker att den ska vara isolerad för att dämpa ljud är det en bra idé?
Taket / golvet består ju idag av takstolar / kottlingar - tänker att jag ska isolera och sätta gips. Är det alltid fullisolering som gäller?
Läst nånstans att 70% isoleringsgrad av innerväggar ger bättre ljuddämpande egenskaper än att lägga fullisolering?
P’s jag menar nu metoder som är enkla och prisvärda att göra. Speciallösningar och exotiska material avser jag inte använda ds
Tack på förhand
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du måste precisera vilken sorts ljudisolering du strävar efter. Är det för att bioljudet inte ska höras i resten av huset eller är det för att bioljudet ska låta bättre? Om det är det första alternativet du tänker på så är den viktigaste åtgärden att separera ljudkällan från husets stomme, t.ex. genom fjädrande upphängning av högtalarna. Gips + begränsad mängd stenull med medelhög volymvikt brukar vara en bra kombination.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ett ganska komplicerat område du gett dig in på. Om det främst är fråga om att isolera gavelspetsarna så att grannarna inte störs så skulle jag satsa på att bygga upp en vägg innanför den befintliga som är skild från denna genom någon form av fjädrande material. Klä den med gips och fyll den halvvägs med isolering.
Ena ytterväggen (den som högtalarna ska stå vid) är inte isolerad än....J justusandersson skrev:Det är ett ganska komplicerat område du gett dig in på. Om det främst är fråga om att isolera gavelspetsarna så att grannarna inte störs så skulle jag satsa på att bygga upp en vägg innanför den befintliga som är skild från denna genom någon form av fjädrande material. Klä den med gips och fyll den halvvägs med isolering.
Är det bra att bara fylla den till 70% med isolering? Riskerar jag inte att det blir dåliga värmeegenskaper?
Finns det nåt enklare än att bygga separat vägg? Känns omständigt. Drar ju med sig omdaning av el osv.
Det går att göra men blir skillnaden markant mycket bättre ljudisolerande?
Bara så jag förstår rätt
Yttervägg
panel - vindpapp - isolering - ångspärr - osb gips
Nästa vägg (luft mellan 30 mm)
Gips - regel - isolering 70% - osb - gips.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Så här kan du göra:
Yttervägg
panel - vindpapp - isolering - [ångspärr - osb gips]
Nästa vägg
[Gips] - regel - isolering 70% - ångspärr - osb - gips.
Den inre regelstommen ska inte ha kontakt med den yttre.
Yttervägg
panel - vindpapp - isolering - [ångspärr - osb gips]
Nästa vägg
[Gips] - regel - isolering 70% - ångspärr - osb - gips.
Den inre regelstommen ska inte ha kontakt med den yttre.
Funderar även på ämnet uppvärmning garaget.
Primär är det ju att få loftet varmt. Men vore skönt om även nedre del kan värmas upp av samma metod.
Är inne på en luftvärme pump med placering på loftet.
Behövs det kan man sätta extra element på nedre plan.
Ser det som svårt att sätta en pump mellan våningsplanen.
Tips?
Primär är det ju att få loftet varmt. Men vore skönt om även nedre del kan värmas upp av samma metod.
Tips?
Jag håller just nu på och skissar på ett dubbelgarage med loft och har framförallt tittat på luftvärmepump som uppvärmning och tagit in några offerter med förslag på lösningar. Det finns pumpar med en utedel och två innerdelarMicro553 skrev:
Funderar även på ämnet uppvärmning garaget.
Tips?
https://www.polarpumpen.se/luft-luf...itsubishi-electric/mitsubishi-mxz-2-innedelar
Men de flesta offerter jag fått verkar förespråka två separata värmepumpar istället och jag har ännu inte kommit så långt att jag satt mig in i vilket alternativ som jag kommer att gå vidare med.