Hej,
Nu efter jag har läst lite hit o dit kom jag på att asfeltera infarten själv, fast jag vet inte vilka material ska man använda som till ex. för Förstärkningslager och bärlager?
fick pris här i gbg på asfalt 700 spänn per ton undrar hur mycket jag behöver för en yta på 30kvm?
Jätte tacksam
Nu efter jag har läst lite hit o dit kom jag på att asfeltera infarten själv, fast jag vet inte vilka material ska man använda som till ex. för Förstärkningslager och bärlager?
fick pris här i gbg på asfalt 700 spänn per ton undrar hur mycket jag behöver för en yta på 30kvm?
Jätte tacksam
Vi börjar från toppen.
Asfalt ca. 4 cm = 100 kg/m2
Bärlager (samkross 0-32) ca. 8 cm.
Förstärkningslager (samkross 0-90) ca. 30 cm.
Geotextil i bruksklass <N2
Behöver du trafikera infarten med tyngre trafik så ökar du förstärkningslagret med 20 cm. ytterligare.
Lycka till.
Asfalt ca. 4 cm = 100 kg/m2
Bärlager (samkross 0-32) ca. 8 cm.
Förstärkningslager (samkross 0-90) ca. 30 cm.
Geotextil i bruksklass <N2
Behöver du trafikera infarten med tyngre trafik så ökar du förstärkningslagret med 20 cm. ytterligare.
Lycka till.
Nyckelmossens beskrivning är oklanderig, Lyckas du med det så blir det nog bra.
Tänk på att det inte är att "bara" asfaltera om du nu inte gjort sådant innan.
Tänker du dessutom göra det i år kör asfalten på ett isolerat flak med kapell då det kallnar fort och resultatet blir lidande.
Skulle jag lagt själv skulle jag satsa på juni när det är varmt, då kan man raka asfalten 5 ggr mer och bli nöjd innan man packar det med vibroplatta.
Du kommer behöva minst 4-5 ton (3 ton exakt), överskott till överton samt massor som blir för kalla.
Lycka till!
Tänk på att det inte är att "bara" asfaltera om du nu inte gjort sådant innan.
Tänker du dessutom göra det i år kör asfalten på ett isolerat flak med kapell då det kallnar fort och resultatet blir lidande.
Skulle jag lagt själv skulle jag satsa på juni när det är varmt, då kan man raka asfalten 5 ggr mer och bli nöjd innan man packar det med vibroplatta.
Du kommer behöva minst 4-5 ton (3 ton exakt), överskott till överton samt massor som blir för kalla.
Lycka till!
Hej och tack Nypon,
Du har helt rätt därför funderar jag på att göra klart markarbetet själv och lämna asfeltering till en firma istället.
Vet nån om vad kan en asfeltering på 30 kvm till garage uppfarten kan ta för tid och kostnad?
Jättetacksam
Du har helt rätt därför funderar jag på att göra klart markarbetet själv och lämna asfeltering till en firma istället.
Vet nån om vad kan en asfeltering på 30 kvm till garage uppfarten kan ta för tid och kostnad?
Jättetacksam
min uppfart på ~70kvm asfalt tog ca 55min att lägga för 4man, MEN då var det rätt raka sträckor samt att underarbetet var tipp-topp med rätt lutningar och slätt/packat underlag...jag körde med urgrävning 120cm....sen markduk, sen runt 80cm 0-90(slagg)packat...sen 0-32 och sist lite stenmjöl...inte dumt att göra så att urgrävningen ger en lutning undertill ut mot vägen eller att lägga dräneringsslang när man grävt ur...bättre att göra det ordentligt så man slipper få en ojämn uppfart....
/
M
/
M
En bra fråga, säkert många som är intresserade av att få veta vad det kostar per kvm, att få det utlagt av någon firma, som en jämförelse till vad annat material kostar.Maxpayne skrev:
Här i GBG jag fick offert på enbart asfeltering för uppfarten på 200 per kvm då all förarbete ska vara klart innan.
för min del det kommer ock kosta 6000 spänn ta man det på rotavdrag då blir dte bara 3000. Jag tycker det är värt med tanke på vädret just nu lite kyligt ute och dessutom det blir svårare om man är amatör som mig jag menar att prova asfaltera uppfarten när det är kalt.
Fast jag kommer säkert och hinna göra all för arbete själv på en helg typ...
Då har jag här en liten kalkyl på summan:
Cr 5 ton asfalt 4500 hem levererat
Bärlager (samkross 0-32) ca. 8 cm ((5 säckar 5*400=2000)).
Förstärkningslager (samkross 0-90) ca. 30 cm ((5 säckar 5*400=2000))..
Geotextil i bruksklass max 500
transport av säckarna 1000
---------------------------------------------------------
Då blir det material kostnad=10,000
Arbete med Rotavdrag =3000
Vad tycker ni är det rymmligt?
för min del det kommer ock kosta 6000 spänn ta man det på rotavdrag då blir dte bara 3000. Jag tycker det är värt med tanke på vädret just nu lite kyligt ute och dessutom det blir svårare om man är amatör som mig jag menar att prova asfaltera uppfarten när det är kalt.
Fast jag kommer säkert och hinna göra all för arbete själv på en helg typ...
Då har jag här en liten kalkyl på summan:
Cr 5 ton asfalt 4500 hem levererat
Bärlager (samkross 0-32) ca. 8 cm ((5 säckar 5*400=2000)).
Förstärkningslager (samkross 0-90) ca. 30 cm ((5 säckar 5*400=2000))..
Geotextil i bruksklass max 500
transport av säckarna 1000
---------------------------------------------------------
Då blir det material kostnad=10,000
Arbete med Rotavdrag =3000
Vad tycker ni är det rymmligt?
Oj då, ja jag får väl uppdatera (min plånbok), men då blir det ändå samma pris som för marksten/byasten, som jag tycker är bättre som underlag till bilen, asfalten håller vattnet.Raskus skrev:
observera att OM asfalten spricker/blir ful/gropig så har du ingen garanti då du
gjort underarbetet själv. Jag vet inte hur marken ser ut men har du redan grävt ut?
Räknat med en 500kg padda??Använda en laser för att få rätt lutningar för
avvattning?Jag tror att 5*400kg säckar med 0-90 blir för lite...jag har iofs satt 1,2m-1,3m med 0-90 och när jag kört över det med paddan så sjunker det ihop ~2dm...ska du ha något mot kanterna för att slippa gräsväxt i asfalten efter några år?
/
M
gjort underarbetet själv. Jag vet inte hur marken ser ut men har du redan grävt ut?
Räknat med en 500kg padda??Använda en laser för att få rätt lutningar för
avvattning?Jag tror att 5*400kg säckar med 0-90 blir för lite...jag har iofs satt 1,2m-1,3m med 0-90 och när jag kört över det med paddan så sjunker det ihop ~2dm...ska du ha något mot kanterna för att slippa gräsväxt i asfalten efter några år?
/
M
1. Du kan inte göra ROT avdrag på asfaltering.
2. Asfaltering på mindre ytor kostar mellan 200-350 kr/m2 inkl moms.
20-40 m2 -> 350, ju större desto billigare. Det är vanliga mönstret.
3. Förarbeten är svårt att säga något generellt då det alltid är olika förutsättningar. Men en 500padda är att föredra.
2. Asfaltering på mindre ytor kostar mellan 200-350 kr/m2 inkl moms.
20-40 m2 -> 350, ju större desto billigare. Det är vanliga mönstret.
3. Förarbeten är svårt att säga något generellt då det alltid är olika förutsättningar. Men en 500padda är att föredra.
185 kr/kvm har jag fått höra av gänget jag kör asfalt åt... Antar att det är om vi är i närheten och håller på...
Rekomenderar verkligen att använda en läggare (maskin), går inte att jämföra resultatet mellan en läggare och när man handskottat... Dessutom är det inte helt lätt att göra själv om man aldrig hållt på med asfalt. En läggare justerar ut asfalten med rätt mängd per kvadrat och rätt fall med mm precision... Dessutom har dom alltid en lämplig storlek på välten med sig samt paddor där man inte kommer åt att välta...
Rekomenderar verkligen att använda en läggare (maskin), går inte att jämföra resultatet mellan en läggare och när man handskottat... Dessutom är det inte helt lätt att göra själv om man aldrig hållt på med asfalt. En läggare justerar ut asfalten med rätt mängd per kvadrat och rätt fall med mm precision... Dessutom har dom alltid en lämplig storlek på välten med sig samt paddor där man inte kommer åt att välta...
Här i Stockholmstrakten finns det några Engelsmän som fixar din uppfart, asfalterad och klar, för 10.000 kr. Dom åker säkert runt i hela Sverige.Maxpayne skrev:
Dom gör inget annat än blåser okunniga villaägare på pengar. Kommer dom hem till dej, sparka ut dom utanför tomtgränsen. Skulle själv aldrig anlita dom, efter att jag sett hur deras utförda jobb ser ut efter en tjällossning!
Hej!
Livar upp denna grupp med ett nytt inlägg med liknande fråga. Här gäller det en 10cm platta för poolbygge. Med armeringsnät. Vad tror ni det är för sprickor som uppkommit 1dygn efter gjutning. Jag trodde vi vattnade tillräckligt men plattans yta var helt torr korta stunder innan den fick vatten igen. Hade inte koll på täckplast:/.
Det skrivs om olika varianter här på nätet men jag har svårt att urskilja vilken sort det är? Dem går knappt att känna när man stryker fingret över, men dem är många..
Vi är inne på att endast slipa plattan lite för de småstenar som sticker upp i plattan. Kan man hjälpa plattans livslängd med ett lager flytspackel för alla dessa små sprickor?
Stort tack för hjälp!
Livar upp denna grupp med ett nytt inlägg med liknande fråga. Här gäller det en 10cm platta för poolbygge. Med armeringsnät. Vad tror ni det är för sprickor som uppkommit 1dygn efter gjutning. Jag trodde vi vattnade tillräckligt men plattans yta var helt torr korta stunder innan den fick vatten igen. Hade inte koll på täckplast:/.
Det skrivs om olika varianter här på nätet men jag har svårt att urskilja vilken sort det är? Dem går knappt att känna när man stryker fingret över, men dem är många..
Vi är inne på att endast slipa plattan lite för de småstenar som sticker upp i plattan. Kan man hjälpa plattans livslängd med ett lager flytspackel för alla dessa små sprickor?
Stort tack för hjälp!
Klicka här för att svara