1 128 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Fiberduk under garageinfarten
Hej,
jag har med kort varsel bestämt mig att lägga 35 cm x 35 cm marksten i garageinfarten i stället att asfaltera den.
Så vitt jag minns hade grävföretaget lagt en fiberduk under gruset i infarten.
Nu vill jag gärna lägga stenarna lite bredare, dvs på en yta 1.3 m bredvid infarten. Jag misstänker att det inte finns fiberduk under den där delen, men under förra två år hade det knappt funnits någon växt där, eftersom där ligger stenkross.
Hur viktigt är det med fiberduk? Kan jag strunta i detta på den där delen?
Annars blir det fiberduk under 4 cm stenmjöl där marksten ligger på, eftersom jag vill inte gräva upp stenkrosset.
jag har med kort varsel bestämt mig att lägga 35 cm x 35 cm marksten i garageinfarten i stället att asfaltera den.
Så vitt jag minns hade grävföretaget lagt en fiberduk under gruset i infarten.
Nu vill jag gärna lägga stenarna lite bredare, dvs på en yta 1.3 m bredvid infarten. Jag misstänker att det inte finns fiberduk under den där delen, men under förra två år hade det knappt funnits någon växt där, eftersom där ligger stenkross.
Hur viktigt är det med fiberduk? Kan jag strunta i detta på den där delen?
Annars blir det fiberduk under 4 cm stenmjöl där marksten ligger på, eftersom jag vill inte gräva upp stenkrosset.
Ja markduken bör du ha under hela stenytan.
Renoverare
· Kalmar
· 3 051 inlägg
Ska den fylla sin funktion så måste den ligga under bärlagret och då vara överlappad enligt leverantörens anvisningar
Infarten är täckt med grus och sand. Jag har skrapat bort ett par centimeter, som ska ersättas nu med stenmjöl. Just nu kan jag bara lägga duk ovanför och täcka den med 5 cm stenmjöl följd av marksten.
Kan det fungera? Eller ska jag struntar i duken?
Kan det fungera? Eller ska jag struntar i duken?
Där ska du inte ha någon markduk.
Sett ovanifrån ska det vara följande ”lager” i en uppbyggnad:
Marksten
Stenmjöl/makadam 4-8
Bärlager (krossgrus 0-32)
Markduk
Underliggande jordlager(ej matjord eller andra tjälskjutande jordlager)
Sett ovanifrån ska det vara följande ”lager” i en uppbyggnad:
Marksten
Stenmjöl/makadam 4-8
Bärlager (krossgrus 0-32)
Markduk
Underliggande jordlager(ej matjord eller andra tjälskjutande jordlager)
Redigerat:
Klicka här för att svara