Byggahus.se
De minsta Finns dessutom att hyra
 
buspojken skrev:
Bilden du visar pelpet, är en underjordsrigg och inget man använder ovan jord. De ovan jord har bara en bom
Ja, vi pratade ju Norra länken.

För TS behov så kanske sådana här spräckare skulle kunna fungera. De borde inte vara tokdyra om man kan hitta begagnade grejor.

[video=youtube;u6oHz-_hn5g]https://www.youtube.com/watch?v=u6oHz-_hn5g[/video]
 
De är dyra, men finns också att hyra, fettet du använder till dem är däremot svindyrt ! Tänk på att du behöver hyra minst en handhållen borrmaskin till den också, fördelen är fraktionen på berget blir fint, dessutom så slipper du tillstånd, besiktningskrav etc
 
richardtenggren
buspojken skrev:
Bilden du visar är ett sk uppskjut, inget annat,
De används för att skapa en fri yta att spränga emot, inget annat. När hålet är gjort så borrar man i riktning mot den frigjorda ytan. Uppskjut är spännande och ett av de mest kritiska moment du gör vid sprängning
Den drifterborrning jag sett har då alltid kört med "Cut holes", vilka är upprymda med en rymmare, för att skapa fri yta för berget. Så detoneras hålen runt om först, men jag är rätt grön i gruvbranschen, så terminologin är inte den bästa.
 
Vad kul att det blev sådan diskussion, och man inser ju hur lite man kan om att knäcka sten. Produkten som pelpet visar i filmen ovan kan ju absolut vara en bra start men frågan är om jag skulle våga då det känns som om att man lätt kan göra sprickorna alldeles för stora och åt fel håll...? Eller är jag bara feg?

Såga som någon var inne på känns ju mer safe så sett, men frågan är hur man gör då? Hur ser en sådan såg ens ut? Jag tänker mig någon form av vinkelslip/sänksåg där man då får såga små bitar åt gången?

Tog en bild nu i morse innan jag satte mig i bilen. Tyvärr är en av de andra bilarna i vägen men på vänster sida är det kanske 3,5 meter högt och till höger i bild 4,5 till 5 meter. Bilen kanske är bra då den ger perspektiv? Jag höll upp telefonen rätt högt så jag skulle säga att bilen är lite över 2 meter hög. Eller kanske mer 2 meter. :)

Som synes står det ju några träd här uppe också, dessa bör man ju såklart ta ner. Huset man ser där på kullen är säkert 30-40 meter bort och hur mycket berg det är osv vet jag ju inte. :)

Blå skåpbil framför en stor klippa med träd, ger skala för diskussion om brytningsmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit. Inser att bilden ser lite skev ut. Proportionerna blir lite tokiga då bilen står rätt långt från berget osv. Det är högre än det ser ut iaf. :)
 
Redigerat:
richardtenggren skrev:
Den drifterborrning jag sett har då alltid kört med "Cut holes", vilka är upprymda med en rymmare, för att skapa fri yta för berget. Så detoneras hålen runt om först, men jag är rätt grön i gruvbranschen, så terminologin är inte den bästa.
Nu pratar du underjordsarbete, då stämmer de att man skjuter mot ett pilothål, men arbetet ts ev ska göra är ovan jord, helt olika metoder hur man spränger
 
richardtenggren
buspojken skrev:
Nu pratar du underjordsarbete, då stämmer de att man skjuter mot ett pilothål, men arbetet ts ev ska göra är ovan jord, helt olika metoder hur man spränger
Precis, jag har antog att man jobbar på samma sätt som vid tunneldrift/drifterborrning, men kanske inte går att applicera på detta projekt.
Skönt att vi är överens då :)
 
Nu har du juh öppet på ena sidan av berget (öppet på två sidor, plus ovaninfrån) då kan du borra från sidan, framifrån och ovanifrån och kan då få in en wire till en wiresåg (tyrolit, mfl) då får du perfekta raka fina snitt. Sedan får du hitta något rejält att bogsera ut det stora blocket, för att sedan spränga sönder det. Blir perfekt raka fina väggar. Vad priset blir däremot blir är nog rätt högt om du lejer bort allt....
 
bomm skrev:
Nu har du juh öppet på ena sidan av berget (öppet på två sidor, plus ovaninfrån) då kan du borra från sidan, framifrån och ovanifrån och kan då få in en wire till en wiresåg (tyrolit, mfl) då får du perfekta raka fina snitt. Sedan får du hitta något rejält att bogsera ut det stora blocket, för att sedan spränga sönder det. Blir perfekt raka fina väggar. Vad priset blir däremot blir är nog rätt högt om du lejer bort allt....
Ja, det där låter dyrt och svårt på alla sätt och vis - om än som en bra lösning att också borra ovanifrån. Smart! :)
Tanken är ju såklart att ju färre stora maskiner som behövs ju bättre, och att på något vis kunna ta sig in i berget i den takt en människa klarar av och sedan forsla bort gruset på egen hand. Finns alltid någon som behöver stenen till utfyllnad eller så.
Bredvid berget går nog dock inte, det är en synvilla. Det är en liten klyfta i berget (någon meter max) där som sedan blir ännu högre höger ut i bild. Det är endast framifrån och ovanifrån som går.
 
https://www.youtube.com/watch?v=sWPi6Cey5z8 här ser du både wire och kedjesågning.


Wiresågning i svensk granit: https://www.youtube.com/watch?v=HHCsxrT5rtU

wiresågning utförs med en diamant-wire som förs in genom borrade hål och sedan sätter man wiren runt ett hjul som drivs av en motor. Sedan är det bara att vänta och spänna wiren vartefter den har tuggat sig genom stenen.

Kedjesågning är en gigantisk motorsåg som förs in i berget.
 
bomm skrev:
[länk] här ser du både wire och kedjesågning.


Wiresågning i svensk granit: [länk]

wiresågning utförs med en diamant-wire som förs in genom borrade hål och sedan sätter man wiren runt ett hjul som drivs av en motor. Sedan är det bara att vänta och spänna wiren vartefter den har tuggat sig genom stenen.

Kedjesågning är en gigantisk motorsåg som förs in i berget.
Så, med vire skulle jag då alltså borra ett djupt hål uppifrån som jag sedan möter med två hål från väggen sett, där jag leder wiren runt? Låter sjukt svårt...?
Kedjesåg låter mer som min melodi. Finns dessa i hanterbara storlekar för att köra för manuell maskin, eller är dessa då för små vilket kommer ta flera år? :) Att jämföra berget mot trä och jobba sig in med vanlig kedjesåg är ju att hoppas på för mycket såklart.
 
Jag skulle vara beredd på att det där är sjukt dyrt. Diamantklingor brukar inte vara gratis.

Jag tror att det enklaste sättet att hantera detta är att borra och spräcka. Om du hyr en sån här rigg kostar det ca 6000 kr ink moms per dag. Då kan du borra 9 meter djupa hål. Om du borrar en halvring som utgör kantprofilen på ditt berggarage och sedan en massa hål i mitten så borde du sedan kunna spräcka sönder berget i hanterbara bitar. Antingen med spräckkilar eller så hyr du spräckutrustning.

Det blir givetvis ett tungt och slitigt jobb, att bara gräva ut 50 kubik är ju en brutalt tungt jobb.

Jag hade nog börjat med att testa med lite spräckkilar och en vanlig borrhammare. Man kan ju börja med att göra ett robotgräsklippargarage för att se om det ens är görbart.

Vissa jobb ger man sig inte på utan entreprenadmaskiner. Det här är nog ett sånt.

Arbetsrigg för borrning i berg med arbetare och bergig skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pelpet skrev:
Jag skulle vara beredd på att det där är sjukt dyrt.
...
Vissa jobb ger man sig inte på utan entreprenadmaskiner. Det här är nog ett sånt.
Båda dessa påståenden är helt sanna men ändå något jag försöker blunda för så gott jag kan än så länge. ;)
Jag är inne på iden med att borra profil och sedan borra upp fler hål för att sedan köra med t.ex. snigeldynamit. Såklart är en sån där maskin att föredra som gör flera meter djupa hål, men de kräver ju också manövreringskunskaper osv.
Skulle nog hellre hyra in maskin + gubbe som med kunskap borrar upp hålen åt mig, för att sedan tacka och vinka av honom och ge mig på att snigeldynamita/spräcka på annat vis. Nu kan ju inte jag något om att borra i berg, men att köra in en massa hål för detta ändåmål borde ju nästan kunna göras på en dag, om man vet vad man gör? Eller är det optimistiskt? 8-9 meter djupt (eller så djupt det går beroende på bergets form) enkelgarage tänker jag då.

Forsla sten är nog det jag är minst orolig för dock. Det handlar ju bara om lite jävlaranamma. Det löser sig alltid. :)
 
Om det går att få upp en grävare hade jag hyrt in någon till att köra med knacken.

En grävmaskin av märket Volvo används för att bryta och lyfta sten i en stenbrottlig terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt klart lättare än att hålla på att spränga och såga. Men att få bort alla massor blir såklart dyrt. Kanske billigare att hyra in ett krossverk och sedan fylla ut någonstans...
 
Thberg skrev:
Om det går att få upp en grävare hade jag hyrt in någon till att köra med knacken.

[bild]

Helt klart lättare än att hålla på att spränga och såga. Men att få bort alla massor blir såklart dyrt. Kanske billigare att hyra in ett krossverk och sedan fylla ut någonstans...
Nu har jag inte så många timmar bakom spakarna i grävmaskiner och har aldrig kört med hydraulhammare själv, men jag är tveksam till att det skulle funka. Att spräcka stenar och göra hål för stolpar i mark, ja. Men knappast att hacka sig ner i fast berg. Men någon med mer erfarenhet av att köra med hydraulhammare kan kanske rätta mig här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.