H HittePå skrev:
Ok nu har jag stängt av alla element i huset och gjort min test med att hålla på rören, alla blir varma på utloppet först utom ett.. vilket är det som jag tror är närmast pannan.
Då har du skiften in/ut mellan dom 2 . det närmast pannan rätt och därefter har det blivit en groda med att inte se upp. Du får se om det är möjligt att skifta efter den som blir varm på rätt sätt. Går rören i golvet kan det bli problem, i vägg samma sak. Det finns korskoppling som skiftar in/ut och beror på fabrikat på elementen och var dom ansluts du kan se vad som finns lite här
https://www.google.com/search?q=kor....69i57j0i13.9215j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Vet inte hur mycket plats som finns, du får mäta.
Foto på anslutning av dina element, från undersida mitten eller i ena sidan är bra
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då har du skiften in/ut mellan dom 2 . det närmast pannan rätt och därefter har det blivit en groda med att inte se upp. Du får se om det är möjligt att skifta efter den som blir varm på rätt sätt. Går rören i golvet kan det bli problem, i vägg samma sak. Det finns korskoppling som skiftar in/ut och beror på fabrikat på elementen och var dom ansluts du kan se vad som finns lite här
[länk] Vet inte hur mycket plats som finns, du får mäta.
Foto på anslutning av dina element, från undersida mitten eller i ena sidan är bra
Det är ett element modell äldre, två paneler. Inlopp högst upp höger, utlopp längst ner vänster. Det är 320cm långt och 40cm högt. Min tanke är att om jag switchar rör ovan pannan och allt blir bra men endast det kasst. Byter jag till ett nytt purmo 300x40 element och kopplar det rätt. :D
 
Jepp skiftar du bakom pannan så kommer allt att gå rätt utom det första , lämpligt materiel vid skiftning är slangar, enkel kapa rör och sätta på slangarna, rätt snabbt gjort om det finns plats att jobba. Så här ser dom ut och finns i olika kopplingsutförande , gänga eller rak för klämring. ta inte för korta, kan bli lite tvära böjar då.
https://www.google.com/search?q=sla...57j0i22i30.21895j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp skiftar du bakom pannan så kommer allt att gå rätt utom det första , lämpligt materiel vid skiftning är slangar, enkel kapa rör och sätta på slangarna, rätt snabbt gjort om det finns plats att jobba. Så här ser dom ut och finns i olika kopplingsutförande , gänga eller rak för klämring. ta inte för korta, kan bli lite tvära böjar då.
[länk]
Grymt tack!:D
 
Ett aber är att du kanske måste tappa ur systemet om det är 2-plans hus. om det inte finns avstängare/ventiler på utgående. är alla rör nedåtgående så kanske du kan klara det. Annars blir det mycketlufta. Släpp ut trycket till noll först annars blir du duschad vid kap.
 
  • Haha
HittePå
  • Laddar…
H HittePå skrev:
…alla blir varma på utloppet först utom ett.. vilket är det som jag tror är närmast pannan.
Vad lustigt, det är exakt samma hos mig. Det innebär kanske att det är någon tidigare röris som gjort fel, inte den som installerade värmepumpen.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Kolla då upp hur det är kopplat ihop med VP , finns uppgifter vad som är ut och in och där är det nog inget fel, om inte VP-gubben sett fel. lätt gjort, när man tar bort något i rörväg för värme, så märker man rören T = tillopp och R= retur.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Röris va här och bekräfta att det va fel, han kommer switcha rören åt mig (y).
Och kommer då det enda element som är fel(fast rätt nu :p) krångla byter jag det till ett nytt.
 
Om det går med en korskoppling så är det kanske bästa vägen att gå, prata med röris om det så kan han fixa det samtidigt, troligtvis blir det nog en del nertappning av vatten kanske, bra då att att ligga i framkant.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om det går med en korskoppling så är det kanske bästa vägen att gå, prata med röris om det så kan han fixa det samtidigt, troligtvis blir det nog en del nertappning av vatten kanske, bra då att att ligga i framkant.
Ah han nämnde det och då visste jag vad han menade pga du nämnde det, så det tackar vi för :D.
Men vi provar byta först så ser vi :).

Tack för alla kloka svar i denna tråd
 
Bara av ren nyfikenhet, hur kan alla element gå åt rätt håll utom ett?
Borde inte det förstöra flödet helt då?:thinking:

Schema över värmeanläggning med radiatorer och ett element inkopplat i motsatt riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I mitt hus beror det på att det element som är närmast är eftermonterat.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
H HittePå skrev:
Bara av ren nyfikenhet, hur kan alla element gå åt rätt håll utom ett?
Borde inte det förstöra flödet helt då?:thinking:

[bild]
Nej, det är ju bara att flytta på anslutningarna på ett av elementen.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.