3 827 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Går mitt system åt fel håll? Ja troligtvis..
Då har du skiften in/ut mellan dom 2 . det närmast pannan rätt och därefter har det blivit en groda med att inte se upp. Du får se om det är möjligt att skifta efter den som blir varm på rätt sätt. Går rören i golvet kan det bli problem, i vägg samma sak. Det finns korskoppling som skiftar in/ut och beror på fabrikat på elementen och var dom ansluts du kan se vad som finns lite härH HittePå skrev:
https://www.google.com/search?q=kor....69i57j0i13.9215j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Vet inte hur mycket plats som finns, du får mäta.
Foto på anslutning av dina element, från undersida mitten eller i ena sidan är bra
Det är ett element modell äldre, två paneler. Inlopp högst upp höger, utlopp längst ner vänster. Det är 320cm långt och 40cm högt. Min tanke är att om jag switchar rör ovan pannan och allt blir bra men endast det kasst. Byter jag till ett nytt purmo 300x40 element och kopplar det rätt.J jonaserik skrev:Då har du skiften in/ut mellan dom 2 . det närmast pannan rätt och därefter har det blivit en groda med att inte se upp. Du får se om det är möjligt att skifta efter den som blir varm på rätt sätt. Går rören i golvet kan det bli problem, i vägg samma sak. Det finns korskoppling som skiftar in/ut och beror på fabrikat på elementen och var dom ansluts du kan se vad som finns lite här
[länk] Vet inte hur mycket plats som finns, du får mäta.
Foto på anslutning av dina element, från undersida mitten eller i ena sidan är bra
Jepp skiftar du bakom pannan så kommer allt att gå rätt utom det första , lämpligt materiel vid skiftning är slangar, enkel kapa rör och sätta på slangarna, rätt snabbt gjort om det finns plats att jobba. Så här ser dom ut och finns i olika kopplingsutförande , gänga eller rak för klämring. ta inte för korta, kan bli lite tvära böjar då.
https://www.google.com/search?q=sla...57j0i22i30.21895j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://www.google.com/search?q=sla...57j0i22i30.21895j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Grymt tack!J jonaserik skrev:Jepp skiftar du bakom pannan så kommer allt att gå rätt utom det första , lämpligt materiel vid skiftning är slangar, enkel kapa rör och sätta på slangarna, rätt snabbt gjort om det finns plats att jobba. Så här ser dom ut och finns i olika kopplingsutförande , gänga eller rak för klämring. ta inte för korta, kan bli lite tvära böjar då.
[länk]
Ett aber är att du kanske måste tappa ur systemet om det är 2-plans hus. om det inte finns avstängare/ventiler på utgående. är alla rör nedåtgående så kanske du kan klara det. Annars blir det mycketlufta. Släpp ut trycket till noll först annars blir du duschad vid kap.
Kolla då upp hur det är kopplat ihop med VP , finns uppgifter vad som är ut och in och där är det nog inget fel, om inte VP-gubben sett fel. lätt gjort, när man tar bort något i rörväg för värme, så märker man rören T = tillopp och R= retur.
Ah han nämnde det och då visste jag vad han menade pga du nämnde det, så det tackar vi förJ jonaserik skrev:
Men vi provar byta först så ser vi
Tack för alla kloka svar i denna tråd
Klicka här för att svara