Hej!
Lång historia kort, jag var en glad amatör och satte upp ett nytt element. Gjorde allt enligt kostens alla regler och det verkade fungera bra. Noga som man försöker vara dubbel kolla jag saker och ting och märker då att returröret är bra mycket varmare än inflödet. Man tänker ju direkt att man gjort fel, men börjar gå runt och känna på alla element och det vara samma visa på dessa. Jag provar då att slå av flera element, väntar tills de blir kalla och slår på.. känner på in/retur-rör och det rör som blir varmt först är det som är i botten(retur).
Nu blev det en lång historia istället
.
Då är frågan med det förmodligen uppenbara svaret, går mitt system åt fel håll?
Jag har aldrig tänkt på detta innan och huset blir varmt.. elementen lika så, förutom ett stort as i källaren som bara blir varmt högst upp.
mvh
Lång historia kort, jag var en glad amatör och satte upp ett nytt element. Gjorde allt enligt kostens alla regler och det verkade fungera bra. Noga som man försöker vara dubbel kolla jag saker och ting och märker då att returröret är bra mycket varmare än inflödet. Man tänker ju direkt att man gjort fel, men börjar gå runt och känna på alla element och det vara samma visa på dessa. Jag provar då att slå av flera element, väntar tills de blir kalla och slår på.. känner på in/retur-rör och det rör som blir varmt först är det som är i botten(retur).
Nu blev det en lång historia istället
Då är frågan med det förmodligen uppenbara svaret, går mitt system åt fel håll?
Jag har aldrig tänkt på detta innan och huset blir varmt.. elementen lika så, förutom ett stort as i källaren som bara blir varmt högst upp.
mvh
Jag kanske skulle skrivit vilket system jag har också... är Mitsubishi ecodan(ehpt20x) luft/vatten.
Vet inte hur jag vänder på cirkpumpen i en sådan, om det ens går.
Min tanke är att ringa rörmokaren som gjort jobbet för ca 3år sedan och be han vända på rören.
Vet inte hur jag vänder på cirkpumpen i en sådan, om det ens går.
Min tanke är att ringa rörmokaren som gjort jobbet för ca 3år sedan och be han vända på rören.
Är nog ingen bra idé att vända på cirkulationspumpen. Man kan ju fundera på hur det kan ha funkat. Regleringen sker väl på returtemperaturen(?)H HittePå skrev:
I såna där lägen bör man nog ta en funderare på om man verkligen borde ringa samma röris igen. Även om man skulle få det fixat gratis.
Du ska kolla in/ut på värmekällan vilket rör som blir varmt, finns säkert info om vad som är fram och retur, Kan var skift på rören som går från den, enkelt då att skifta med slangar som korsar varandra på lämpligt ställe. se även på cirkpumpen, det finns en pil för pumpriktning på pumphuset, så inte den är felvänd som sägs
Har googlat en massa och det är tydligen väldigt vanligt att det är fel kopplat och man upptäcker det först några år senare.C cpalm skrev:
Om jag fattat rätt är det så att det går åt något mer energi att värma huset "åt fel håll".
Men för att få effekt har jag behövt ha hög temp inställd. Vilket om jag jag fatta det rätt också kan sänka när det går rätt.
Hehe ja det är ju frågan om man ska ringa samma.. men det är ju bara att korsa två rör ovan pannan så det bör han klara
Ja, det borde ju få några negativa konsekvenser, annars hade ju radiatorerna inte haft ett dedikerat in- respektive utlopp. Men värme är ju värme tänker jag. Det kan ju inte gärna ta vägen någon annanstans än in i huset.
Jag kan tänka mig att man vill att vattnet ska vara varmast upptill, så därför släpper man in det där och tar ut det nedtill. Kallt vatten sjunker ju så man vill inte att vattenflödet i radiatorn ska jobba mot pumpen, utan tvärt om. Annars får ju pumpen jobba motströms.
Mitt system med gammal oljepanna från 80-talet konverterad till pellets går också baklänges och jag har också hört/ läst att det blir aningen mer ineffektivt. Något med att det blir mer spillvärme i rören men det borde ju värma huset det med.
Sen har jag även läst att skillnaden mellan framledning och retur bör vara 7-10 grader för att värmepumpar ska jobba bäst och om det går baklänges kan det vara svårt att komma upp i det.
Sen har jag även läst att skillnaden mellan framledning och retur bör vara 7-10 grader för att värmepumpar ska jobba bäst och om det går baklänges kan det vara svårt att komma upp i det.
Det som kan hända är att om man har termostatventiler, som vill dom stänga om flödet gåt baklänges, har man många element/GV så blir det statiska trycket från pumpen lägre vid varje element och då kanske inte ventilen vill stänga. Har man vanliga äldre slottventiler eller utan termostat så har det ingen påverkan av flödet, det är raka rör in i elementen, bara att dom blir varmare nertill.
Elementen fungerar lite sämre när man kör vattnet åt fel håll. Du måste då köra med lite högre framledningstemp för att kompensera för det, och högre temp ger lite sämre prestanda på värmepumpar.
Pumpen ska inte skifta håll (för att styrningen av vp ska bli rätt) utan det ska skiftas på rörsidan, så värmepumpens fram leder till framledningen till elementen.
Pumpen ska inte skifta håll (för att styrningen av vp ska bli rätt) utan det ska skiftas på rörsidan, så värmepumpens fram leder till framledningen till elementen.
