1 737 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Går inte få värme uppe och nere samtidigt :(
Relativt nybliven husägare sedan aug-2010
1-plans villa med källare under 2/3 av huset.
Pannrum i separat byggnad med kulvert in i huset.
Vedpanna/elpatron med 1.1kbm acc tank
Enrörs system
Cirk pump i pannrummet som jag provat i alla 3 hastigheter
Tidigare (innan 1995) satt panna i källaren i huset men utflyttat av tidigare ägare av huset.
Har inga problem med laddning av acctank osv utan eldar jag så har jag inga problem och få upp 90-95 grader i acc-tanken och kan ställa shunten på den temperatur jag vill.
Har provat ställa shunten på max och då är det ~85grader som går ner i kulverten in i huset. Direkt på inkommande från pannrummet sitter det ett Y-kort, varav ett rör går uppåt (grovt) och ett rör går neråt (lite mindre). Stänger jag kranen som sitter på den övre slingan helt så blir alla element utom 2 (5totalt) riktigt varma , ett av de andra blir ljummet och det största blir endast varmt i kopplet.
Har luftat alla element , tagit bort dem och kört ner fjäder i röret, insexpluggen på returen är helt urskruvat. Hjälper inte
Sen så fort jag öppnar kranen till övre slingan minsta lilla förvinner all värme i elementslingan till källaren precis som ciruklatationen stannar i nedre sligan.
Öppnar jag kranan till övervåningen fullt så har jag inga problem (efter luftning+byte 2 termostater) att få alla element där uppe varma.
Returen: Båda slingorna går ihop i ett motsvarande Y-kort och sen ut i kulvert/pannrum igen sen
Det finns ingen kran på första Y-korset som gör att går och stänga av nedre slingan (ser ut och suttit kran som numera är borta) men nu det sitter däremot en Kran på returen som går och stänga av den undre slingan på.
Inte jätteskönt och ha 9 grader i källaren på vintern
Någon som har nån idé??
1-plans villa med källare under 2/3 av huset.
Pannrum i separat byggnad med kulvert in i huset.
Vedpanna/elpatron med 1.1kbm acc tank
Enrörs system
Cirk pump i pannrummet som jag provat i alla 3 hastigheter
Tidigare (innan 1995) satt panna i källaren i huset men utflyttat av tidigare ägare av huset.
Har inga problem med laddning av acctank osv utan eldar jag så har jag inga problem och få upp 90-95 grader i acc-tanken och kan ställa shunten på den temperatur jag vill.
Har provat ställa shunten på max och då är det ~85grader som går ner i kulverten in i huset. Direkt på inkommande från pannrummet sitter det ett Y-kort, varav ett rör går uppåt (grovt) och ett rör går neråt (lite mindre). Stänger jag kranen som sitter på den övre slingan helt så blir alla element utom 2 (5totalt) riktigt varma , ett av de andra blir ljummet och det största blir endast varmt i kopplet.
Har luftat alla element , tagit bort dem och kört ner fjäder i röret, insexpluggen på returen är helt urskruvat. Hjälper inte
Sen så fort jag öppnar kranen till övre slingan minsta lilla förvinner all värme i elementslingan till källaren precis som ciruklatationen stannar i nedre sligan.
Öppnar jag kranan till övervåningen fullt så har jag inga problem (efter luftning+byte 2 termostater) att få alla element där uppe varma.
Returen: Båda slingorna går ihop i ett motsvarande Y-kort och sen ut i kulvert/pannrum igen sen
Det finns ingen kran på första Y-korset som gör att går och stänga av nedre slingan (ser ut och suttit kran som numera är borta) men nu det sitter däremot en Kran på returen som går och stänga av den undre slingan på.
Inte jätteskönt och ha 9 grader i källaren på vintern
Någon som har nån idé??
Hej Vet du om systemet har fungerat tidigare?Har du provat att lufta cpn så du inte har luft i den.Låter som det är flödesrelaterat och det skulle vara intressant och veta om det har fungerat tidigare så det inte är felkopplat.Ligger trycket stabilt eller?
Tyvärr kan jag inte svara på det då förra ägaren tog livet av sig och ägaren innan (som byggde huset) är dement.växelventil skrev:
Jag har inte provat och lufta cp'n (hur gör jag det?) Det är inga som helst problem och få bra med temp på vattnet och man hör iaf att de cirkulerar (och även returen blir varm)
Vatten är påfyllt i expansionskärl , jag önskar jag kunde se trycket , men den kombinerade tryck/tempmätare på pannan har sett bättre dagar och numera funkar bara tempmätardelen i den. Ska bytas vid tillfälle (antar det kommer komma ut massa vatten när jag skruvar bort den)
Tryckmätaren sitter iaf på pannan , och ingen mer tryckmätare finns vad jag har hittat.
Hej lufta cpn kan du göra genom att lätta lite på centrumskruven och se om det kommer luft.vet om du har ett öppet system eller om det är ett slutet system.en mätare skulle sitta fint så du ser vilket tryck du har.Sedan är det det här med att ha kopplet fullt öppet (insexskruven) om du skruvar upp returen på kopplet max kan det hända att det inte räcker till dom andra radiatorerna.men det bästa är om du kan fixa en mätare.Kan ju vara så att du har för lite vatten i systemet så det är därför du inte får varmt överallt.Om du har ett slutet system så borde du kunna lätta på trycket så det blir trycklöst sedan kan du byta mätare.Göra systemet trycklöst=Stäng retur och tilllopp (och pannan)sedan lättar du på säkerhetsventilen och har du inget spillrör så sätt en model större hink så du tömmer exspansionskärlet på vatten sedan kan du byta mätare.
Produkter som diskuteras: "insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Är inte så haj på 1-rörssystem men ska man verkligen ha y-kopplingar på ett sådant? Trodde att hela systemet var tvunget att sitta i serie.
Jag menar att när du öppnar till övervåningen så tar vattnet lättaste vägen och eftersom du har grövre rör till övervåningen så tar vattnet den vägen.
Har du tagit bort termostaterna på de element som är kalla i källaren och knackat på piggarna så de löper ordentligt?
Jag menar att när du öppnar till övervåningen så tar vattnet lättaste vägen och eftersom du har grövre rör till övervåningen så tar vattnet den vägen.
Har du tagit bort termostaterna på de element som är kalla i källaren och knackat på piggarna så de löper ordentligt?
Jag har också fått för mig att det ska vara i en serie men känns ju väldigt konstigt att de aldrig kunnat haft värme i källaren sedan 1995 på vintern.Bezt skrev:Är inte så haj på 1-rörssystem men ska man verkligen ha y-kopplingar på ett sådant? Trodde att hela systemet var tvunget att sitta i serie.
Termosterna är nya (finns bara på ett element där nere , de andra saknar termostat) Men piggen satt fast i den gamla och den fick jag loss men bytte till en ny för säkerhetsskull.
Variant är ju och sätta ytterliggare en cirk-pump på nedre slingan men fått information att man kan få problem att man kan få vattnet och bara cirkulera mellan över och nedreslingan då.
I vintras (vinter 2010/2011) hade jag även problem med att jag var tvungen och shunta fullt (85-90grader) vatten för och komma upp i 19'c inomhustemp (uppe alltså, nere var det...kallt) när det var -20 ute, Det gick inte få varmare, dock var ett element ej varmt då som är fixat numera
Tycker att det lätt borde räcka och shunta ut 50-60gradigt vatten för att hålla vettig temperatur inne och på så sätt hålla värmen bättre i acc-tanken
Tycker att det lätt borde räcka och shunta ut 50-60gradigt vatten för att hålla vettig temperatur inne och på så sätt hålla värmen bättre i acc-tanken
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden