Tacksam om någon/några kan ge sin syn och åsikt kring val av lösningar.

Vi har ett timrat hus där vi håller på att lägga nytt golvbjälklag och trossbotten. Golvbjälklaget hamnar ibland under syllstock, ibland en bit upp på syllstock, men alltid en bit ner på grundstenarna. Grundstenarna sticker dessutom ut innanför syllstockar ibland. Får således svårt att sätta bjälkskor eller annan bra infästning i väggarna. Har istället valt att sätta två stödmurar som tar belastningen från golvet och sedan bara sätta enklare stöd mot vägg/syll för golvbjälklaget.

Problemet: De yttersta golvbjälkarna hamnar 30cm in från vägg då grundstenarna sticker ut. På den ena väggen kan jag sätta en 45x45 regel direkt på väggen som skulle kunna vara till stöd för golvet, men på andra sidan kommer golvet ligga i nivå med överkant på grundstenar. Finns det något bra sätt att fästa en regel/stöd i grundsten? Är det ett alternativ att borra i grundstenar och fästa regel med syllisolering emellan? Andra lösningar jag missat att tänka på?

Om jag nu får dit reglar på båda sidor, vill jag verkligen lägga golvet ända in mot timmervägg? Ska tilläggsisolera (45mm) på insidan av timmerstommen så det innebär att jag får en vägg där golvet går in under och något jag känner som en riktigt korkad lösning om man i framtiden skulle behöva ta upp/byta golv. Ser två alternativ gällande golvläggning. Alt 1. ett massivt 45mm golv som då hamnar helt under vägg. Alt 2. ett lager golvspont som då skulle kunna gå in under väggen, och sedan ett tunnare trägolv som ligger utanför väggen.

Eller bör jag försöka hitta en lösning med stöd för golv typ 45 innanför timmerväggen och sedan reglat ända ner mot golvbjälklaget för väggen?

Tar tacksamt emot alla tips och idéer.

Schematisk illustration av olika sätt att placera golvbjälklag i förhållande till syllstock och grundstenar i ett timrat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej. Hur gick det för dig? Sitter lite med samma situation just nu och hade vart spännande att se hur du gjorde

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.