Vill börja med att jag är totalt kass på vvs och dess termer. Prata med mig som en 5 åring, tack!

Hus byggt 2024 i västra Sverige. Övervåning med toalett som används ungefär 1 gång per dag. Igår kväll var det inga problem men nu när jag skulle spola var det "tomt". Händer ingenting när jag trycker på spolknappen.

Då det är nytt och toan används relativt lite gissar jag att det inte är proppat nånstans utan att något rör har frusit. Duschen och handfatet i samma badrum samt toan nere har bra flöde.

A. Hur går jag tillväga att identifiera vart problemet sitter?

B. Hur bråttom är det? Har i princip jobbat natt och hade velat sova lite innan jag meckar.

C. Vad kan jag göra?

Eftersom spolcisternen inte fyllde på igårkväll efter att du spolat (logisk slutledning, cisternen är tom nu) var röret redan fruset då. Gå och lägg dig och sov nu, och återkom till tråden någon gång i eftermiddag när du kvicknat till. Jag tror inte det blir värre under tiden du sover.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fruset rör i ett hus byggt 2024? Låter inte det ganska osannolikt om man byggt rätt?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med osannolikheten i att det skulle vara fruset, särskilt om inga andra rör är det.

Jag skille börja med att kolla vatten tanken så att den är korrekt, och inget hundrar den från att ta in vatten.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Står vattenmätaren still när alla kranar är stängda? Annars har du ett akut läckage nånstans.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Fruset rör i ett hus byggt 2024? Låter inte det ganska osannolikt om man byggt rätt?
Det låter osannolikt, men det är inte otänkbart. Vi har trots allt fått ett mildare klimat, och alla nybyggen kanske inte är fullt ut anpassade efter att det blir rejält kallt ibland.

• Gilla
Humsipums
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Står vattenmätaren still när alla kranar är stängda? Annars har du ett akut läckage nånstans.
Japp monitorerade den i över en timme. Den rörde sig inte.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H HammerGuuurl skrev:
Instämmer med osannolikheten i att det skulle vara fruset, särskilt om inga andra rör är det.

Jag skille börja med att kolla vatten tanken så att den är korrekt, och inget hundrar den från att ta in vatten.
Hur kommer jag åt vattentanken? Innanför cisternen? Behöver man stänga av något utöver husets vatten innan man går in där?

Redigerat:
H Humsipums skrev:
Hur kommer jag åt vattentanken? Innanför cisternen? Behöver man stänga av något utöver husets vatten innan man går in där?
Hen menar förmodligen att vattentanken på toaletten är samma som cisternen. Vad är det för toalett, fristående på golvet eller någon vägghängd variant med inbyggd spolcistern i väggen?

Enkel fråga: Har du kollat att vattenventilen, in till vattentanken på toa-stolen, är öppen ?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H Humsipums skrev:
För att någon ska kunna svara vettigt på det så krävs att du säger vilken typ av toa (fabrikat, modell) du har, kan ju ta en bild på den också. De flesta toaletter brukar väl ha en avstängningsventil på ingående röret till toan. Hittar du den så räcker det att stänga där.

Jag hörde just ett ljud från toaletten och när jag försökte spola fungerade det igen. Jag har inte gjort någonting. Ska jag utgå från att det har varit ett fruset rör ändå? Kan jag göra något för att motverka det i framtiden?

Bifogar foto på den toastol som ingick i husbygget enligt säljaren. Kunde inte följa länken (404) så bifogar bilden istället

• Toalettstol med rundad sits och rektangulär cistern, modell WC 9085 från Svedbergs, visas mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Humsipums skrev:
Jag hörde just ett ljud från toaletten och när jag försökte spola fungerade det igen. Jag har inte gjort någonting. Ska jag utgå från att det har varit ett fruset rör ändå? Kan jag göra något för att motverka det i framtiden?
Ja, antagligen går toans rör för långt ut i någon yttervägg, det kan ju ha varit hela övervåningens kallvattenrör som varit fruset, då du provade handfatet. Spolade du med mittemperaturinställning? då ifall varmvattenröret inte var fruset kan det ju bra verka som att inga rör var frusna, men egentligen så kommer det vara kallt varmvatten i början.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H Humsipums skrev:
Du tar av locket på toalettens vattentank. Fungerar lite olika beroende på märke och modell, men det brukar finnsa bra videos på YouTube som visar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.