80 210 läst ·
58 svar
80k läst
58 svar
Går det ström i nollan?
Du har rätt i att det givetvis FUNGERAR rent elektriskt utan att dra en separat jord. MEN, den extra jordledningen är en säkerhetslina i det fall något fel skulle uppstå som spänningssätter nollan.
Om tex det skulle bli kortslutning i en apparat med nollan ansluten till apparatens hölje åker detta upp till ca 115 Volt tills dess säkringen löser ut, vilket kan ta upp till 5 sekunder. Samma gäller alla andra apparater anslutna till gruppen. En helt livsfarligt situation.
Därför får ALDRIG skyddsjord och nolla kopplas ihop i en förbrukare, i ditt fall handsken.
Om tex det skulle bli kortslutning i en apparat med nollan ansluten till apparatens hölje åker detta upp till ca 115 Volt tills dess säkringen löser ut, vilket kan ta upp till 5 sekunder. Samma gäller alla andra apparater anslutna till gruppen. En helt livsfarligt situation.
Därför får ALDRIG skyddsjord och nolla kopplas ihop i en förbrukare, i ditt fall handsken.
Du MÅSTE byta kabeln till en femledare.sarrow skrev:Varför drar man då en kabel för jord och en för nolla ? Varför inte bygla över imellan nollan och jord och spara en massa kabel? Är jag helt ute o cyklar? Ska nämligen byta en Hanske i källaren från det gamla i plåt med tre stift till ett nytt med 5 stift ! Har ju tre faser ner och en jord som är kopplad i handskens hölje. Hur kopplar jag in den nya handsken? Har även ett 230 v jordat uttag inmonterat i den nya handsken. Är det bara att ta en av faserna och Nollan (jorden) o koppla på 230v uttaget o skita i jorden, eller ska jag bygla över immelan jord o nolla så det blir ett jordat uttag? Jag fattar snart ingenting.
Du måste också slå alla tankar på att koppla ihop jord och nolla ur skallen.
För elektronernas väg så är det iofs så att dom hittar "hem" både genom jord och nolla, men det finns goda anledningar till att vi delar upp det i våra elsystem.
Det har med säkerhet att göra, det har med möjligheten att få en jordfelsbrytare att fungera, det har med god elpraxis att göra.
Sen är det du funderar på i den här och en annan tråd helt enkelt SUPERförbjudet.
Tyvärr är det så. Den gamla handsken är ifrån en tid då vi inte hade lika hög elsäkerhetsstandard som idag. Idag får man inte koppla på vare sig det sättet eller använda de där gamla kopplingsdonen.
Jag tror att du får behålla det gamla donet och kopplingen så länge det fungerar, men om man gör om så måste det vara enl ny standard. Men det är en mycket god ide att byta detta mot ett nytt. Dessa gamla metallhandskar är den vanligaste dödsorsaken orsakad av el i Sverige idag (fast det finns så få kvar ! )
Jag tror dessutom att i industri och verkstad osv där det finns anställda så är man tvungen att byta ut dessa gamla handskar, även om de fungerar.
När vi ändå är inne på ämnet:
Varför har man kopplat samman nollan och jord i elcentralerna i äldre hus. Vårt är byggt 1925 och vet inte hur matningen ser ut (det har ju inte jag med att göra;-), men i första elcentralen i källaren är nollskenan och jord sammankopplade. Elcentralen är uppenbart av senare modell än husets byggår - en gammal hederlig i grå stålplåt och säkringar i porcelain som finns i många, många kåkar.
Vad finns det för nackdelar med kopplingen (jordfelsbrytare kan man väl glömma) och bör jag (låta!) byta ut elcentralen och dela upp nollan och jord?
/Helt klart intresserad varför!
Varför har man kopplat samman nollan och jord i elcentralerna i äldre hus. Vårt är byggt 1925 och vet inte hur matningen ser ut (det har ju inte jag med att göra;-), men i första elcentralen i källaren är nollskenan och jord sammankopplade. Elcentralen är uppenbart av senare modell än husets byggår - en gammal hederlig i grå stålplåt och säkringar i porcelain som finns i många, många kåkar.
Vad finns det för nackdelar med kopplingen (jordfelsbrytare kan man väl glömma) och bör jag (låta!) byta ut elcentralen och dela upp nollan och jord?
/Helt klart intresserad varför!
Att Noll-skenan & Jord-skenan är förbundna i centralen är i sin ordning och beror på att du har 4-ledare in.
Jordfelsbrytare går att koppla in (om inte centralen i sin tur matar en undercentral med 4-ledare). En gammal gängsäkringscentral står emot tidens tand så det är nog ingen fara. Att ändra från 4 till 5-ledare bara för sakens skull är inte lönt (inbegriper byte av kabel till centralen).
Jordfelsbrytare går att koppla in (om inte centralen i sin tur matar en undercentral med 4-ledare). En gammal gängsäkringscentral står emot tidens tand så det är nog ingen fara. Att ändra från 4 till 5-ledare bara för sakens skull är inte lönt (inbegriper byte av kabel till centralen).
Redigerat:
21:an skrev:När vi ändå är inne på ämnet:
Varför har man kopplat samman nollan och jord i elcentralerna i äldre hus. Vårt är byggt 1925 och vet inte hur matningen ser ut (det har ju inte jag med att göra;-), men i första elcentralen i källaren är nollskenan och jord sammankopplade. Elcentralen är uppenbart av senare modell än husets byggår - en gammal hederlig i grå stålplåt och säkringar i porcelain som finns i många, många kåkar.
Vad finns det för nackdelar med kopplingen (jordfelsbrytare kan man väl glömma) och bör jag (låta!) byta ut elcentralen och dela upp nollan och jord?
/Helt klart intresserad varför!
Ser ut så hemma hos mig med, en lång skena med blandat både gröngula, röda och blåa kablar på denna skena?? Har endast jordade uttag i källaren resten är ojordat.
snaggletooth skrev:Att Noll-skenan & Jord-skenan är förbundna i centralen är i sin ordning och beror på att du har 4-ledare in.
Jordfelsbrytare går att koppla in (om inte centralen i sin tur matar en undercentral med 4-ledare). En gammal gängsäkringscentral står emot tidens tand så det är nog ingen fara. Att ändra från 4 till 5-ledare bara för sakens skull är inte lönt (inbegriper byte av kabel till centralen).
Jag har då en undercentral, går till elpatronerna. Har ändå två jordfelsbrytare, en för källaren och en för badrummet.
Sitter inte skyddsjorden (de röda & gul/gröna) på en egen liten skena som i sin tur är fastskruvad på skenan med nollorna (de blåa)? Om alla sitter på samma skena så verkar din central vara lite "hempulad"sarrow skrev:
Då har du redan nollan och jord uppdelad. I och med att du har en separat nollskena och skyddsjordskena.21:an skrev:När vi ändå är inne på ämnet:
Varför har man kopplat samman nollan och jord i elcentralerna i äldre hus. Vårt är byggt 1925 och vet inte hur matningen ser ut (det har ju inte jag med att göra;-), men i första elcentralen i källaren är nollskenan och jord sammankopplade. Elcentralen är uppenbart av senare modell än husets byggår - en gammal hederlig i grå stålplåt och säkringar i porcelain som finns i många, många kåkar.
Vad finns det för nackdelar med kopplingen (jordfelsbrytare kan man väl glömma) och bör jag (låta!) byta ut elcentralen och dela upp nollan och jord?
/Helt klart intresserad varför!
Nollan och jord måste alltid gå ihop någonstanns i elnätet. Numera dras det allt oftare in 5-ledare som servisledning från elleverantören. I det fallet så är uppdelningspunkten redan någonstans i eleverantörens nät. Teoretiskt skulle det kunna ske redan vid generatorn i kraftverket. (Men i praktiken sker det tidigast vid den transformator som tar ner spänningen till konsumentspänning).
I din central delas alltså nollan och jord upp, det är rätt så, och det antyder att du har 4-ledarmatning till ditt hus.
Iom att du har separata skenor så är det inga problem att sätta in JFB, så du behöver inte byta centralen ifall den är i gott skick. Då sätter man JFBn i en låda bredvid.
JFBn kollar så att all ström som går ut på faserna verkligen återvänder i nollan. Om inte så är fallet så är det något fel någonstanns.
T.ex. att värmepatronen börjar att tappa sin elektriska ísolering, så en del av strömmen går tillbaka genom skyddsjorden istället, eller att din elektriska häcksax har pajat, så du ligger där kramp medan en del ström passerar din kropp och ner i gräsmattan.
I båda dessa fall blir den ström som kommer tillbaka i nollan för liten, och alla faser slås av. Bra va !? Särskilt för den som ligger på gräsmattan
edit:
Som småbarnsförälder måste man ibland gå iväg och styra upp nåt, i någon minut...
Men se så många inlägg det hinner bli under tiden ...
Redigerat:
Tack alla för (supersnabba) svar!
Nu är det mycket klarare varför det ser ut som det gör - att serviser både kan vara 4- och 5-ledare, etc.
Någon tidigare ägare har dessvärre låtit göra en del fulpul - korrekt eller inte, men tvättmaskinen har fått en egen liten 3x10 A gängcentral parallellkopplad med huvudcentralens matning, sen sitter det en gängcentral till på 1:a våningen och en modernare central med automatsäkringar (eller vad de heter - som man vippar tillbaks om de brutit) på andra våningen som även servar tredje våningen. Speciellt det i källaren hade man velat snygga upp. Som lök på laxen sitter det först (på servisen) en stor gjutjärnsklump med 3x25 A gängsäkringar, direkt en till likadan efteråt och därefter går det till en klump med mätare (dubbel, varav en avstängd) som skall bytas ut på måndag och kåkens huvudsäkringar på 3x16A - den max-ström som abonnemanget är på alltså. Sen kommer allt det andra.
/en som vill ha ordning på torpet och "papper" på det
Nu är det mycket klarare varför det ser ut som det gör - att serviser både kan vara 4- och 5-ledare, etc.
Någon tidigare ägare har dessvärre låtit göra en del fulpul - korrekt eller inte, men tvättmaskinen har fått en egen liten 3x10 A gängcentral parallellkopplad med huvudcentralens matning, sen sitter det en gängcentral till på 1:a våningen och en modernare central med automatsäkringar (eller vad de heter - som man vippar tillbaks om de brutit) på andra våningen som även servar tredje våningen. Speciellt det i källaren hade man velat snygga upp. Som lök på laxen sitter det först (på servisen) en stor gjutjärnsklump med 3x25 A gängsäkringar, direkt en till likadan efteråt och därefter går det till en klump med mätare (dubbel, varav en avstängd) som skall bytas ut på måndag och kåkens huvudsäkringar på 3x16A - den max-ström som abonnemanget är på alltså. Sen kommer allt det andra.
/en som vill ha ordning på torpet och "papper" på det
Det blir lätt så efter några renoveringar och lika många ägare...21:an skrev:Tack alla för (supersnabba) svar!
Nu är det mycket klarare varför det ser ut som det gör - att serviser både kan vara 4- och 5-ledare, etc.
Någon tidigare ägare har dessvärre låtit göra en del fulpul - korrekt eller inte, men tvättmaskinen har fått en egen liten 3x10 A gängcentral parallellkopplad med huvudcentralens matning, sen sitter det en gängcentral till på 1:a våningen och en modernare central med automatsäkringar (eller vad de heter - som man vippar tillbaks om de brutit) på andra våningen som även servar tredje våningen. Speciellt det i källaren hade man velat snygga upp. Som lök på laxen sitter det först (på servisen) en stor gjutjärnsklump med 3x25 A gängsäkringar, direkt en till likadan efteråt och därefter går det till en klump med mätare (dubbel, varav en avstängd) som skall bytas ut på måndag och kåkens huvudsäkringar på 3x16A - den max-ström som abonnemanget är på alltså. Sen kommer allt det andra.
/en som vill ha ordning på torpet och "papper" på det
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Måste ta upp en gammal tråd. Om det nu inte går ström i nollan verkar det ju konstigt att en jfb mäter att det kommer tillbaka lika mycket ström i nollan som går ut i faserna.
Och hur funkar det egentligen , det kan ju inte komma tillbaka lika mycket om man har tex en 60w lampa som last då den förbrukar 60 w. då borde det ju komma tillbaka ca 0.25A mindre??
Kan nån god själ reda ut det. Av allt man läst som jag uppfattar det så skulle man rent ut kunna sätta en hand på nollskenan i centralen utan att få en stöt(ska naturligtvis inte göra det men rent teoretiskt).Vill bara förstå hur det funkar .
Och hur funkar det egentligen , det kan ju inte komma tillbaka lika mycket om man har tex en 60w lampa som last då den förbrukar 60 w. då borde det ju komma tillbaka ca 0.25A mindre??
Kan nån god själ reda ut det. Av allt man läst som jag uppfattar det så skulle man rent ut kunna sätta en hand på nollskenan i centralen utan att få en stöt(ska naturligtvis inte göra det men rent teoretiskt).Vill bara förstå hur det funkar .
Nu har jag inte läst igenom hela tråden (igen, har gjort det förr...) men är ganska säker på att det har avhandlats flera ggr.
Jag är rätt säker på att du sxr förväxlar spänning och ström.
Det är mycket riktigt att det inte finns någon spänning i nollan om du mäter mot jord.
Kopplar du in en förbrukare så går det precis lika mycket ström i nollan som i fasen.
Jag är rätt säker på att du sxr förväxlar spänning och ström.
Det är mycket riktigt att det inte finns någon spänning i nollan om du mäter mot jord.
Kopplar du in en förbrukare så går det precis lika mycket ström i nollan som i fasen.
Inte märkligt, jfb bryr sig inte var strömmen kommer tillbaka!sxr skrev:
Den kan komma tillbaka i nollan, eller i de andra faserna.
Tänk på att var strömmen vandrar varierar över tid när det gäller växelström.
Men ström ut, ska vara samma som ström tillbaka. Dock är det inte så petigt var, bara den kommer tillbaka så jfb ser att det är "balans".
Om den hittar en annan väg som inte passerar jfb, då får vi en läckström och jfb löser.
Jo det kan det.sxr skrev:
Det kommer tillbaka samma ström, titta gärna lite på Kirchhoffs lagar (och ohms lag).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_lagar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag
Däremot kan du få ett späningsfall över en last under vissa omständigheter, men det är en annan historia.
Om din anläggning är perfekt balanserad mellan faserna så är detta sant,sxr skrev:
problemet är att den inte brukar vara helt balanserade med alla 1 fas laster som är spridda över ett vanligt hus.
Sedan är det dock potential skillnaden man får en stöt av, eftersom det då flyter en ström, och om du står på jord och håller på en nollskena som har samma spännings nivå då händer inget.
Om du å andra sidan rör vid ett element som ibland har en annan nivå, så kan det bli kul.
Man hör ibland folk som talar om "dålig jord"...