Ska sätta gipsskivor i taket och undrar om det går att använda sig av endast renoveringsgips direkt på reglar? Eller är den för tunn och "sladdrig"?

Det är i ett badrum och det ska målas direkt på gipset, efter spackling så klart.

Vilket regelavstånd ska jag isåfall använda?

Eller är det bara att gå på med vanlig 13 mm-gips?

Anledningen är att det är lite lågt i tak så varje mm är kul att ha kvar! :p

Renoveringsgips duger inte, regla cc30 och använd 13mm gips.

Paul-Staffanstorp
Norell skrev:
Renoveringsgips duger inte, regla cc30 och använd 13mm gips.
cc300 blir lättare... ;)

Men jag hade också kört med 13mm gips...
7mm hit eller dit spelar ju mindre roll på utrymmet...

Köksmontören

Redigerat:
Tackar! Då får det bli så!:D

Enda rimliga anledningen att köra med renoveringsgips är att det är inte så tungt att hålla på plats när man skruvar det. Hyr en skivlift hos en maskinuthyrare. Kostar någon hundring över helgen, och gör jobbet med gips i tak väldigt lätt.

Nejdå! Det fanns en till anledning i mitt fall!

Nämligen att renoveringsgipsskivorna fick plats i bilen och inte dom andra.
Men det gick att lösa! :D

Jag har exakt samma fråga men eftersom jag redan har renoveringsgipsen hemma vill jag gärna veta argumentet varför man inte kan ha renoveringspips i tak???
Det är ett litet badrum så några extra glespanel spelar ingen roll. Väggarna ska ha plastmatta och väv.

P
Renoveringsgips är främst avsedd för att klä befintliga väggar och tak med.

Det är klart att det går...Allt går ju, men du får garanterat ett bättre slutresultat med standardgips, eller ännu bättre -Planumskivor, eller motsvarande, med försänkta spackelkanter på alla fyra sidor.

Bättre slutresultat - på vilket sätt?

Risken är att renoveringsgipset börjar bukta ner mellan glesen efter ett tag, även om skivan är armerad, jag har iofs aldrig provat/chansat men det kanske funkar för dej?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.