561 läst ·
5 svar
561 läst
5 svar
Fabriksmålat och handmålat - går det att mixa?
Hej,
Jag tänkte bara höra hur ni ser på möjligheterna att blanda fabriksmålat och handmålat vad det gäller innerdörrar & dörrkarmar & dörrfoder & golvsocklar?
Exempelvis om man har dörrar i dåligt skick som behöver bytas ut, kan man ersätta dem med nya fabriksmålade, men behålla dörrkarmar & dörrfoder & golvsocklar och låta dem vara handmålade (i bra skick)?
Eller det det konstigt ut om man mixar, så man bör köra allt som fabriksmålat, eller allt som handmålat?
Ser fram emot synpunkter och smakråd.
Jag tänkte bara höra hur ni ser på möjligheterna att blanda fabriksmålat och handmålat vad det gäller innerdörrar & dörrkarmar & dörrfoder & golvsocklar?
Exempelvis om man har dörrar i dåligt skick som behöver bytas ut, kan man ersätta dem med nya fabriksmålade, men behålla dörrkarmar & dörrfoder & golvsocklar och låta dem vara handmålade (i bra skick)?
Eller det det konstigt ut om man mixar, så man bör köra allt som fabriksmålat, eller allt som handmålat?
Ser fram emot synpunkter och smakråd.
Jag tycker inte det är något problem att kombinera, har fabriksmålade dörrar men tycker absolut att foder m.m. blir snyggast om man bättringsmålar efter spikning, och då helst hela ytan, fabrik och handmålat på samma yta kan se lite trist ut
Men då blir väl i praktiken allt handmålat is slutändan, även om vissa ytor är fabriksmålade ursprungligen men målas över via handmålning?F fribygg skrev:
Och om man vill välja den vägen, är det inte bättre att välja omålat för de delar man sätter in som nya och handmåla dem? Lättare att handmåla omålade ytor, än att handmåla fabriksmålade ytor tänker jag.
Men ser det inte konstigt ut om man har hela ytan på dörrfoder och golvsocklar handmålade, samtidigt som man har dörrarna fabriksmålade?P pjkw skrev:
Är det inte bättre att bara handmåla över endast spikar/skruvar på fabriksmålade dörrfoder och golvsocklar (så det inte syns förhoppningsvis)? Detta så att "allt" (dörrkarmar & dörrfoder & dörrar & golvsocklar) ser fabriksmålat ut och därmed enhetligt.
Redigerat:
Jag funderar också på om det spelar roll vad det är för typ/stil på bostaden?
Jag tänker:
* Sekelskifte: Allt bör vara handmålat. Behöver man byta ut någon del (tex dörrar / dörrkarmar / dörrfoder / golvlister) så bör man skaffa omålade och handmåla. Antagandet är att befintliga delar som inte behöver bytas ut redan är handmålade (och om de inte är det redan bör de också handmålas).
* Nybyggt / totalrenoverat i stil för modern bostad: Allt bör vara fabriksmålat. Så man bör tex inte behålla handmålade dörrar / dörrkarmar / dörrfoder / golvlister, och endast ersätta endera av dessa med nya fabriksmålade. Dvs om exempelvis dörrkarmar / dörrfoder / golvlister är handmålade men man behöver byta till nya dörrar, så bör man skaffa nya fabriksmålade dörrar, samt även byta ut dörrkarmar / dörrfoder / golvlister till nya fabriksmålade så det matchar.
Håller ni med om detta som grundprincip?
Finns det något fall där det är ok att blanda, så man har vissa delar handmålade och andra fabriksmålade? I så fall, när passar det och i så fall varför? 🤔
Jag tänker:
* Sekelskifte: Allt bör vara handmålat. Behöver man byta ut någon del (tex dörrar / dörrkarmar / dörrfoder / golvlister) så bör man skaffa omålade och handmåla. Antagandet är att befintliga delar som inte behöver bytas ut redan är handmålade (och om de inte är det redan bör de också handmålas).
* Nybyggt / totalrenoverat i stil för modern bostad: Allt bör vara fabriksmålat. Så man bör tex inte behålla handmålade dörrar / dörrkarmar / dörrfoder / golvlister, och endast ersätta endera av dessa med nya fabriksmålade. Dvs om exempelvis dörrkarmar / dörrfoder / golvlister är handmålade men man behöver byta till nya dörrar, så bör man skaffa nya fabriksmålade dörrar, samt även byta ut dörrkarmar / dörrfoder / golvlister till nya fabriksmålade så det matchar.
Håller ni med om detta som grundprincip?
Finns det något fall där det är ok att blanda, så man har vissa delar handmålade och andra fabriksmålade? I så fall, när passar det och i så fall varför? 🤔
Klicka här för att svara