6 437 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Går det fixa elektroniken i kylen husqvarna opal plus?
Finns inget spårmedel i från fabrik för det är alldeles för dyrt.
I och med att det är R600 som gas så får du skaffa lite fler verktyg än en bulletvalv.
Osäker på vilka spårmedel som är kompatibla med R600 och den oljan.
Men detta skåpet är enkelt att läcksöka då ingenting är dolt.
Använd snifer för bränbara gaser eller läcksökarespray för gasol system.
Oftast är det förångaren som läcker och det brukar man se med blotta ögat.
I och med att det är R600 som gas så får du skaffa lite fler verktyg än en bulletvalv.
Oftast är det förångaren som läcker och det brukar man se med blotta ögat.
Nu är allt igång igen och fungerar bra för tillfället iaf. Hoppas att det håller sig så.
Det var en kombination av dels för lite köldmedel, men även att fläkten inte gick som den skulle. Någon av de servicetekniker som varit här och fixat den genom åren hade satt klämskarvar på kabeln till fläkten som inte hade fullgod kontakt. Jag pressade dem bättre så det funkar nu. Ett framtida projekt blir att sätta en ordentlig lödskarv på dem istället.
Dessutom var det dålig kontakt där kablaget för fläktarna anslöt till kretskortet, och även dåliga lödningar där.
Just nu fungerar det bra, har slängt in ett antal saftdunkar för att ha något innehåll i kylen och en trådlös digital termometer visar att det pendlar mellan 4,5C till 5 C när den är inställd på 5C på panelen.
Trycket på serviceventilen innan vi påbörjade fyllning var långt ner på vacuum (missade tyvärr att anteckna exakt värde).
Har läcksökt allt och hittar ingen läcka. Har även fyllt med spårmedel och ser inget där heller.
Troligtvis är det inom den acceptabla förlusten per år som gjort att systemet tömts, men skulle en läcka uppstå nu så finns iaf möjligheten att hitta var det kommer ifrån.
Summa summarum, min misstanke om dålig elektronik var inte helt fel, men det var inte det enda problemet. Har haft manometerstället påkopplat i över ett dygn nu och det verkar inte tappa tryck alls under den tiden.
Billigt sätt att få kylen att fungera igen, men vet att många kommer att skrika högt om att man inte ska pilla med sånt själv. Jag valde själv hur jag gjorde...
Det var en kombination av dels för lite köldmedel, men även att fläkten inte gick som den skulle. Någon av de servicetekniker som varit här och fixat den genom åren hade satt klämskarvar på kabeln till fläkten som inte hade fullgod kontakt. Jag pressade dem bättre så det funkar nu. Ett framtida projekt blir att sätta en ordentlig lödskarv på dem istället.
Dessutom var det dålig kontakt där kablaget för fläktarna anslöt till kretskortet, och även dåliga lödningar där.
Just nu fungerar det bra, har slängt in ett antal saftdunkar för att ha något innehåll i kylen och en trådlös digital termometer visar att det pendlar mellan 4,5C till 5 C när den är inställd på 5C på panelen.
Trycket på serviceventilen innan vi påbörjade fyllning var långt ner på vacuum (missade tyvärr att anteckna exakt värde).
Har läcksökt allt och hittar ingen läcka. Har även fyllt med spårmedel och ser inget där heller.
Troligtvis är det inom den acceptabla förlusten per år som gjort att systemet tömts, men skulle en läcka uppstå nu så finns iaf möjligheten att hitta var det kommer ifrån.
Summa summarum, min misstanke om dålig elektronik var inte helt fel, men det var inte det enda problemet. Har haft manometerstället påkopplat i över ett dygn nu och det verkar inte tappa tryck alls under den tiden.
Billigt sätt att få kylen att fungera igen, men vet att många kommer att skrika högt om att man inte ska pilla med sånt själv. Jag valde själv hur jag gjorde...
Det är helt okay att pilla med detta själv
Men en läcka har du och den går att hitta väldigt enkelt.
Det finns ingen acceptabel förlust på köldmedel, du har en läcka.
Vacum är normalt när systemet är igång då R600A jobbar med undertryck.
När alla delar i sytemet har rumstemperatur och avstängt i timmar så är det runt ett bar övertryck. Annars har du en läcka.
Har du fel spårmedel så är det inte till nån hjälp.
Enklast och normalt är att använda kvävgas för läcksökning. Eller R600A.
Men en läcka har du och den går att hitta väldigt enkelt.
Det finns ingen acceptabel förlust på köldmedel, du har en läcka.
Vacum är normalt när systemet är igång då R600A jobbar med undertryck.
När alla delar i sytemet har rumstemperatur och avstängt i timmar så är det runt ett bar övertryck. Annars har du en läcka.
Har du fel spårmedel så är det inte till nån hjälp.
Enklast och normalt är att använda kvävgas för läcksökning. Eller R600A.
Samtliga delar kontrollerade med läcksökning innan fyllning, visade inget vid 1 bar någonstans längs hela systemet. Ser heller inte att något sjunker i tryck på ett dygn, men det kan ju givetvis vara att läckan är för liten för att observera det. Har för säkerhets skull beställt en sniffer nu
electroluxaren skrev:Finns inget spårmedel i från fabrik för det är alldeles för dyrt.
Oftast är det förångaren som läcker och det brukar man se med blotta ögat.[/QUOTE
Följt tråden med intresse
Min opal kyl blir inte kallare än ca 12 gr o det visas ett streck i temp display.
Ibland visas temp.
Kompressor går o ser inget läckage bak men det känns som kylmedel är för lågt tryck, vad tror du?
Fast ledningarna nere vid temp givare brukar frysa rätt hårt. Har hjälpt förr att stänga av/ tina o sen köra igen.
Lösning?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden