Behöver hjälp med hur jag ska bete mig.

Det jag undrar är om jag kan använda befintligt nät (seriekopplade tv-uttag) i till att både ta emot boxer signaler och kabel-tv signaler och distribuera dem till befintliga vägguttag ?

Idag är det boxer som gäller men kommer få tillgång till ett grundutbud med traditionell kabel-tv, som levereras via ett fiberoptiskt bredbandsnät till fastigheten och sedan vidare med en analog signal till tv-uttagen.

Kabel-tv kopplas alltså normalt in in på befintligt infrastruktur genom en konverterare, se exempel här.

Min tanke är att det ska gå att behålla boxer, men ändå kunna koppla in den nya utrustningen?
Går det att lösa med ex en switch ell liknande innan signalerna går vidare ut till tv-uttagen?

-clain

Troligen inte men det beror på om boxers muxar krockar med signaler i kabeltvsignalen.
Enklast är om du har ett kabeltvinstrument med spec och jämför med kanalplanen hos teracom för din mast. Har du tur så skickar dom med boxers muxar i kabeltvsignalen men det är ganska osannolikt.
Finns det något digitaltvutbud i kabeltvnätet?

Vad menar du för kabeltvinstrument med spec?
Något slags mätinstrument alltså?

Det går vad jag vet att få lite olika varianter av digital-tv-utbud via fiberleverantören, fast då krävs såklart en box för detta.

Det jag länkade till i exemplet ovan är väl den smidigaste installationen om man har en redan befintlig anläggning i huset och vill ha grundutbudet till varje tv men ändå inte vill ha en box vid varje tv.

Min tanke var ju, att eftersom utrustningen skall anslutas i samma utrymme som där den befintliga gitterantennens kabel kommer in, om det gick att blanda signalerna.

Men jag kan verkligen inte mycket om muxar i kabeltvsignaler, menar du att kabel-tv signalens muxar kan krocka med boxers muxar om man försöker koppla in inkommande från både kabel-tv's "antenn" och vår "boxerantenn" i samma kablar i huset?

Det går alltså inte att separera signalerna igen när dom väl kommer fram till tv-uttaget?

-Andreas

Har du tur så har den som designat frekvensplanen tagit hänsyn till teracoms mast för att undvika störningar via inläkage i kablarna. Det gör vi i det nät jag jobbar med för masten är ganska nära och vi har ganska mycket distribution via koax.
Annars prova och se om det fungerar.
Det behövs nog en antennförstärkare på signalen från antennen innan du kombinerar ihop signalerna.
Men det har du antagligen redan om du har flera seriekopplade uttag.

Vilken leverantör är/blir det på kabel-tv?

[SKPG]Zamora;1458479 skrev:
Vilken leverantör är/blir det på kabel-tv?
Det är Gävles Gavlenet & Cantab i samarbete som blir leverantör.

Åkte till brorsan idag, dom har samma kabel-tv leverantör och jag fick i veckan höra att han även hade den gamla antennen monterad kvar sedan innan dess, så då passade jag på att testköra lite..

Kopplade in en splitter/coupleur (bilden nedan) och anslöt både kabel-tv signalen och "boxer" signalen in och provade sedan från det vanliga tv-uttaget om det skulle funka.

Kom fram till följande:

Kopplar jag in signalen för boxer på 40-862MHz ingången och för kabel-tv på 950-2300MHz ingången, så får jaq perfekt bild för boxer på dreamboxen men får en väldigt brusig bild på alla kabel-tv kanaler.

Om jag gör tvärtom och kopplar kabel-tv på 40-862MHz ingången och boxer på 950-2300MHz ingången, så får jag perfekt bild på kabel-tv kanalerna men ingen bild alls på boxer.

Är inte nån fena på det här med frekvenser å MHz och vet inte vilket som passar vad.

Men jag kan tänka mig att jag helt enkelt har fel switch/combiner, om det nu över huvud taget går att göra som jag vill..

Såg att Kjell & Co säljer "Televes Digimast 5336" en VHF /UHF effektförstärkare med kombinerad combiner och mastförstärkare, som har lite andra frekvensomfång än vad min lilla splitter hade.

Är det nån som har lite matnyttiga synpunkter på ovanstående?

-clain

coupler.jpg

Den prylen är inte alls anpassad till ändamålet, alla signaler här ligger i det lägre av dessa frekvensområden. Den på bilden misstänker jag är till för att dra marksänt eller kabel-TV i samma kabel som satellitsignal. Du kan testa med enklast tänkbara splitter och köra den "baklänges", det som kan hända är att någon av kabelkanalerna dränker det marksända. För varje frekvens som krockar tappar du i storleksordning 4-7 kanaler av det marksända.

Börja med att skaffa en vanlig 2-vägs fördelare tex. 30432 hos kjell.com
Testa.
Hur många uttag har du och är alla seriekopplade?
Vilken dämpning och genomgångdämpning har dom och ungefärlig kabellängd?
Har du idag några problem med mottagningen av boxer?
Fördelaren kommer att dämpa signalen från antennen med 3,7 db så om det redan är på gränsen blir det inte bättre.
Intenon lämnar ca 85 dBuV beroende på optisk insignal om jag minns rätt så den signalen kommer nog att räcka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.