Går det att ta bort klämringen från ett kromat 12 mm rör som suttit monterad några år i en skarv?

Om det finns något sätt så jag inte behöver kapa bort 15 mm av röret, det blir för korta rör annars.
Klämring i krom för 12 mm rör.

Jag ska montera en duschhörna och behöver borra två 12 mm hål i duschväggens aluminium list.
Sedan trä in rören den vägen, och det har varit duschdraperi där tidigare.

• Gilla
Mikaela1234
  • Laddar…
Knacka med skaftet på en skruvmejsel runt om så kan det gå.

• Gilla
Gusaf-59
  • Laddar…
Om inte klämringen ska återanvändas brukar det gå att klämma lite försiktigt runt om med en polygrip och sedan knacka bort den om den inte släpper med skruvmejseltricket ovan.

Kan det vara någon fördel att värma klämringen lite först?

Tänkte om jag häller en kastrull kokhett vatten på röränden?

Så här ser röret och klämringen ut:
VVS-installation med ett kopparrör och en klämring nära änden mot en beige vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej värme hjälper dig inte i detta fall.

L
Cromade rör är inte hårda , dom är lite mjuka och klämringen biter hårt i röret ( klämmer in )
och kan vara svåra att få bort , du har en klämmutter som ska gå emot den , ibland gåt det att knacka på den mot ringen
Om du mot förmodan får bort den , så är det inte säker att en ny klämring kommer att täta då röret är deformerat
Rekommendation lite nya bitar

• Gilla
Ali Sher
  • Laddar…
Går att såga ett spår med bågfilsblad, nästan helt genom, sedan sätta i en flatmejsel i spåret och vrida till, då går klämringen av och går att ta bort.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Kan du inte borra ett lite större hål bara?

Det blir ett jättehål isåfall då muttern till klämmringskopplingen är 24 mm.

Kopplingen var inte så hårt åtdragen, röret ser rätt ok ut. Ska prova få loss klämringen med de knep som föreslagits i tråden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.