Hej! Ber om ursäkt för en sannolikt dum fråga… men undrar om det finns några hinder för att spackla och måla väggen som syns på bilden? Eller behöver man sätta upp någon slags skiva först? Tack för svar på förhand! / J

• Kök med gröna skåp, oavslutad vägg redo för spackling; fråga om behov av extra skiva inför målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med gipsskivor och skruvar, några synliga hål och siffran "565" skriven på en skiva.
    Skapa konto
  • Kök med halvfärdig installation, vägg bakom i rå gipsskiva, målning och spackling diskuteras.
    Skapa konto
Purre
Ser ut som gipsskiva så spackla på du

• Gilla
Jacob Flyg
  • Laddar…
J
Ja det är gips det nya i alla fall, sätt pappersremsor i alla skarvar och spackla och måla så kommer det att hålla!

• Gilla
Jacob Flyg
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja det är gips det nya i alla fall, sätt pappersremsor i alla skarvar och spackla och måla så kommer det att hålla!
Tack för svar! Och en annan dum fråga: är det något särskilt spackel som behövs för att lägga en grund? Har bara spacklat mindre ytor förut, där det inte varit lika viktigt att få det slätt. Gissar att det kommer synas en del fula bucklor om jag spacklar som jag gjort tidigare… någon som vet hur jag kan göra för att få till en slät vägg liksom?

Normalt när man sätter gipsskivor och spacklar skarvar har de försänkningar i kanten för att man ska kunna sätta en pappremsa i spacklet som förstärker skarven, nu ser det ut som att det är skurna skivor utan kant.
Spacklar du utan förstärkning i skarvarna kommer det spricka rätt snabbt, jag hade antingen spacklat allt hyfsat slätt (dvs fylla i alla springor) och sen limmat på pappremsor med våtrumslim i skarvarna följt av mer spackel, eller satt någon slags renoveringstapet efter att springorna spacklats.

Du kan spackla med vanligt väggspackel, i springorna kommer du behöva spackla flera gånger med en dags mellanrum för det kommer sjunka när det torkar. Går också att fylla springorna med gipsbruk som inte sjunker nämnvärt, men vet inte om det går att köpa i mindre förpackningar än 25kg och det kanske känns lite onödigt.

• Gilla
Jacob Flyg
  • Laddar…
Jag hade skurit ut försänkningar för skarvarna istället.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
J
J Jacob Flyg skrev:
Tack för svar! Och en annan dum fråga: är det något särskilt spackel som behövs för att lägga en grund? Har bara spacklat mindre ytor förut, där det inte varit lika viktigt att få det slätt. Gissar att det kommer synas en del fula bucklor om jag spacklar som jag gjort tidigare… någon som vet hur jag kan göra för att få till en slät vägg liksom?
Du behöver vanligt medium sandspackel, tvärgående skarvar får du spackla en gång och sedan limma pappers remsan om du inte är van att spackla in pappersremsan i spacklet inte lätt för en novis..
Om du inte har pappersremsor i alla skarvar kommer det garanterat att spricka..

• Gilla
Jacob Flyg
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du behöver vanligt medium sandspackel, tvärgående skarvar får du spackla en gång och sedan limma pappers remsan om du inte är van att spackla in pappersremsan i spacklet inte lätt för en novis..
Om du inte har pappersremsor i alla skarvar kommer det garanterat att spricka..
Check out this video from this search, pappersremsor spackel
https://share.google/Y7M5GcyiKHQh54rIC

Som på denna video va? Man ser hur han gör cirka 2 min in på klippet.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.