FK fungerar men bättre är den nya hippa polyetenisolerade FQ

PVC tar åt sig en del vatten vilket polyeten inte gör.

Protte

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
R
F fredand44 skrev:
Hej
Hittade denna på bauhaus:
[länk]
Vilket tycks vara en anpassad begränsningsksbel.

Men skulle man lika gärna kunna ta denna fk från biltema 1,5 mm för tex 179:-

Mvh
Fredrik

En vanlig FK är inte avsedd för att utsättas för fukt och UV-ljus. Den kommer att förstöras efter ett tag. Hur lång tid det tar kommer förstås att variera beroende på hur den är lagd och hur bra kabeln är från början.

Är det verkligen värt att riskera att få göra om jobbet om ett par år för att spara några hundralappar? I sammanhanget är det ju småpengar.

HQ:s gröna kabel verkar påverkas av UV ljuset, den blir blå.
EKKJ som är oförtennt verkar klara sig bra i mark.
Jag fortsätter nog med FK så länge rullen räcker.

Protte

R
Att färgen ändras är ju inte hela världen. Min erfarenhet av FK som varit utsatt för solljus är däremot att isoleringen torkar ut och spricker.

Men fortsätt med FK för all del, det är ju inte så att det är fara för liv eller egendom, jag tycker bara att det låter dumsnålt.

3e året med stora delar FK. Är nu uppe i säkert 10 skarvar med wago och funkar fint för min worx

Vad är senaste nytt på snåljåpsfronten om begränsningskabel?

Jag skall lägga kabel på en stor och besvärlig tomt i helgen. Undviker gärna överprissatta specialprodukter men vill heller inte ha problem.

Var hittar jag en stor billig rulle (helst förtent?) och vilka vattentäta skarvar "gör jobbet" och kan inhandlas på bulk?

• Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
C
P plan-g skrev:
vilka vattentäta skarvar "gör jobbet" och kan inhandlas på bulk?
"Originalet" 3M Scotchlok 314 är rätt billiga om man köper dem i 50-pack och handlar någon annanstans än i trädgårdsbutikerna. Dock går det ju inte åt så jättemånga till själva grundinstallationen. Lite av utmaningen att snåla på slingan är att få lagom mycket material över så att man klarar framtida reparationer utan att behöva panikkomplettera med småförpackningar.

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte ett femtiopack och har väl använt 1/4 och gett bort 1/4.

Numera lagar jag oftast med smältlimsfylld krympslang över en ihoplödd lagning.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Som begränsningskabel funkar FQ bra. Polyetenplasten är vattentät så kopparn borde hålla väldigt bra.
Scotchlok blir vattentät och är enkel att jobba med.

Protte

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.