H hempularen skrev:
Även om det går att reparera/återanväånda de bef. stavarna så kan det vara dyrare än att lägga nytt.

Vi byggde på en våning på en utbyggd del av huset. Och ändrade samtidigt planlösningen en del där. Jag rev upp ca 40 kvm stavparket och lagrade med inställningen att den skulle återanvändas i en del av utbyggnaden. När det var dags att lägga parkett igen så vägrade de första två firmorna jag pratade med att ens diskutera återanvändning. Den 3e firman förklarade att stavarna slår sig lite när de ligger i golvet, så de är svåra att återmontera annat än i exakt samma läge som tidigare, tillsammans med samma stavar som de har haft som grannar tidigare. Den firman erbjöd återanvändning men till högre total kvadratmeterkostnad än att köpa nya stavar.

Han tipsade även att om jag inte trodde honom så kunde jag lägga ut ett tiotal stavar själv och titta. Det stämde, det var omöjligt att få täta rader om man lade ut några tycken, det fanns små krökningar på dem, de var inte längre helt raka.
OK! Värdefull info, tack!

Vad finns det för fjädrar som tydligen inte syns i ett parkettgolv men ändå går isönder.
Jag har aldrig hört talas om det problemet.

H hempularen skrev:
stavarna slår sig lite när de ligger i golvet, så de är svåra att återmontera annat än i exakt samma läge som tidigare, tillsammans med samma stavar som de har haft som grannar tidigare
👍 Om man skall återanvända lägger man tillbaka allt på sin plats. Hur man löser det bör man veta innan man river. T.ex. märkning på undersidan är ett sätt.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vad finns det för fjädrar som tydligen inte syns i ett parkettgolv
Fjädrarna syns inte när golvet är lagt, nej. Men de finns ändå...

Bönhas Bönhas skrev:
Fjädrarna syns inte när golvet är lagt, nej. Men de finns ändå...
Vad är en "fjäder" i detta sammanhang?

• Gilla
Kolis32
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Not och fjäder är spåret resp remsan som håller ihop parkettstavarna. I bilden är fjädern den ljusa remsan och noten spåret som remsan placeras i.

Person monterar parkettgolv med not och fjäder; fjädern är en ljus remsa, placeras i ett spår på golvplankan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Samma sak som på råspont t.ex.

Tack båda. Det borde jag ha fattat men jag snöade in på någon obegriplig spiralfjädekonstruktion under parketten 🤢😬😀

H hempularen skrev:
Även om det går att reparera/återanväånda de bef. stavarna så kan det vara dyrare än att lägga nytt.

Vi byggde på en våning på en utbyggd del av huset. Och ändrade samtidigt planlösningen en del där. Jag rev upp ca 40 kvm stavparket och lagrade med inställningen att den skulle återanvändas i en del av utbyggnaden. När det var dags att lägga parkett igen så vägrade de första två firmorna jag pratade med att ens diskutera återanvändning. Den 3e firman förklarade att stavarna slår sig lite när de ligger i golvet, så de är svåra att återmontera annat än i exakt samma läge som tidigare, tillsammans med samma stavar som de har haft som grannar tidigare. Den firman erbjöd återanvändning men till högre total kvadratmeterkostnad än att köpa nya stavar.

Han tipsade även att om jag inte trodde honom så kunde jag lägga ut ett tiotal stavar själv och titta. Det stämde, det var omöjligt att få täta rader om man lade ut några tycken, det fanns små krökningar på dem, de var inte längre helt raka.
Jag tänkte skriva en omvänd berättelse. Vi byggde ut vårt vardagsrum och ville ha samma golv (parkett med holländskt mönster) i den nya ytan och ville att golvläggaren återanvände de brädor jag tidigare plockat upp från ett annat rum.

Nu kanske vi hade tur och fick tag i en som kunde trägolv, men det blev hur fint som helst. Efter slipning är det helt omöjligt att se skarven mellan gammalt och nytt. Så visst är det möjligt att få till. Dock så kanske det beror lite på exakt vilket golv man utgick ifrån och kompetensen hos den som lägger det. Så hempularen har en poäng.

Redigerat:
  • Gilla
Kolis32
  • Laddar…
Vet du hur golvet är uppbyggt?
Går det att komma åt underifrån?
Låter likt de symptom jag hade på original golvet i vårt radhus byggt 59. Där visade det sig att det inte fanns något undergolv utan golvet var självbärande. När fjädern då gick sönder fanns det inget stöd alls.
Vet inte om den informationen hjälper riktigt men kan ju vara bra att veta vad man har att jobba med.

• Gilla
Kolis32
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vad finns det för fjädrar som tydligen inte syns i ett parkettgolv men ändå går isönder.
Jag har aldrig hört talas om det problemet.
Anders243 Anders243 skrev:
Jag tänkte skriva en omvänd berättelse. Vi byggde ut vårt vardagsrum och ville ha samma golv (parkett med holländskt mönster) i den nya ytan och ville att golvläggaren återanvände de brädor jag tidigare plockat upp från ett annat rum.

Nu kanske vi hade tur och fick tag i en som kunde trägolv, men det blev hur fint som helst. Efter slipning är det helt omöjligt att se skarven mellan gammalt och nytt. Så visst är det möjligt att få till. Dock så kanske det beror lite på exakt vilket golv man utgick ifrån och kompetensen hos den som lägger det. Så hempularen har en poäng.
Hoppfullt! Tack!

P pjkw skrev:
Vet du hur golvet är uppbyggt?
Går det att komma åt underifrån?
Låter likt de symptom jag hade på original golvet i vårt radhus byggt 59. Där visade det sig att det inte fanns något undergolv utan golvet var självbärande. När fjädern då gick sönder fanns det inget stöd alls.
Vet inte om den informationen hjälper riktigt men kan ju vara bra att veta vad man har att jobba med.
Har tyvärr ingen aning om hur det är uppbyggt. Har dock fått kontakt med en person som bor i samma förening och en golvfirma bytte framgångsrikt en ruta i originalparketten i hennes lägenhet.

Jag gissar att det är en lamellparket, dvs inte massiva stavar. Massiva stavar brukar få en synlig torrspricka mellan varje stav.

Styrelsen bör kunna ge information om undergolv och parkett.

• Gilla
Kolis32
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Det är ingen omvänd berättelse utan en helt annan historia. En bra historia!👍
Massiv stavparkett och lamellparkett (brädor) är helt olika saker.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Det är ingen omvänd berättelse utan en helt annan historia.
Massiv stavparkett och lamellparkett (brädor) är helt olika saker.
Var lamell så vanligt i början/mitten av 50-talet undrar jag? Huset är byggt 1954.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.