1 613 läst ·
34 svar
2k läst
34 svar
Går det att reparera trasiga fjädrar i originalparkett från 1954?
Har originalparkett med holländskt mönster från 1954 i mitt vardagsrum. Fantastiskt vackert! Är rätt säker på att fjädrarna gått sönder på några ställen. Enligt Google ska det teoretiskt sett gå att reparera detta. Har haft en golvfirma på besök som föreslog att jag river hela golvet och lägger nytt. Någon som känner till firma/firmor i Stockholmsområdet som har rätt kompetens för att reparera? Om de ens går att reparera?
Jag fick hjälp av pjparkettgolv i Stockholmstrakten och iallafall han som var hos mig kändes som någon med yrkesstolthet som snarare skulle se detta som en spännande utmaning. Om det sedan blir så vet jag ju såklart inte...
Tack! Jag tänker också så, att det kan vara en kul utmaning.S skyisthelimit skrev:
Gissar bara att det tar mer tid än att riva och lägga nytt. Dessutom finns risk att delar av golvet går sönder vid demontering och då får snickaren nya problem.
Om en fjäder gått av finns säkert ett underliggande problem som bör åtgärdas. Att sätta in en fjäder i en bräda/stav är enkelt.
Om en fjäder gått av finns säkert ett underliggande problem som bör åtgärdas. Att sätta in en fjäder i en bräda/stav är enkelt.
Nyfiken: Exakt vilka symptom har du som gör att du misstänker trasiga fjädrar?Bönhas skrev:
Att reparera är inte svårt. Men det tar tid, så mycket arbetstid och lite materialkostnad. Det kräver mer kunnande än att riva ut och lägga nytt (sämre) golv, till låg arbkostn och hög mtrlkostn. Så det ger mer pengar att byta golvet.
Av svaren från firmorna kan man utläsa om de ser högsta prioritet att ha nöjda kunder eller hög förtjänst. Dvs man lär få leta en stund innan man finner någon som "antar utmaningen"
Exakt. Om allt är som det skall för övrigt borde inte en fjäder kunna gå sönder.arneri68 skrev:
- Så frågan är först om det verkligen är en fjäder som gått sönder
- Och sedan oavsett svaret på det, vad som är orsaken till felet.
- De firmor som inte kan/vill fixa det själva kan man alltid fråga om de kan rekommendera en konkurrent som kan/gör sådant.
Golvet sviktar på några ställen och på ett ställe finns det en glipa mellan parkettbitarna där den ena biten har sjunkit ned. Helt koncentrerat till vissa ”rader”.Bönhas skrev:
Nyfiken: Exakt vilka symptom har du som gör att du misstänker trasiga fjädrar?
Att reparera är inte svårt. Men det tar tid, så mycket arbetstid och lite materialkostnad. Det kräver mer kunnande än att riva ut och lägga nytt (sämre) golv, till låg arbkostn och hög mtrlkostn. Så det ger mer pengar att byta golvet.
Av svaren från firmorna kan man utläsa om de ser högsta prioritet att ha nöjda kunder eller hög förtjänst. Dvs man lär få leta en stund innan man finner någon som "antar utmaningen"
Håller med om att det kan finnas underliggande problem. Har haft en firma på besök som menar att golvet är ”ruttet” underifrån. Det tror jag inte och vill ha en bedömning av någon som kan sina grejer om det går att reparera.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Även om det går att reparera/återanväånda de bef. stavarna så kan det vara dyrare än att lägga nytt.
Vi byggde på en våning på en utbyggd del av huset. Och ändrade samtidigt planlösningen en del där. Jag rev upp ca 40 kvm stavparket och lagrade med inställningen att den skulle återanvändas i en del av utbyggnaden. När det var dags att lägga parkett igen så vägrade de första två firmorna jag pratade med att ens diskutera återanvändning. Den 3e firman förklarade att stavarna slår sig lite när de ligger i golvet, så de är svåra att återmontera annat än i exakt samma läge som tidigare, tillsammans med samma stavar som de har haft som grannar tidigare. Den firman erbjöd återanvändning men till högre total kvadratmeterkostnad än att köpa nya stavar.
Han tipsade även att om jag inte trodde honom så kunde jag lägga ut ett tiotal stavar själv och titta. Det stämde, det var omöjligt att få täta rader om man lade ut några tycken, det fanns små krökningar på dem, de var inte längre helt raka.
Vi byggde på en våning på en utbyggd del av huset. Och ändrade samtidigt planlösningen en del där. Jag rev upp ca 40 kvm stavparket och lagrade med inställningen att den skulle återanvändas i en del av utbyggnaden. När det var dags att lägga parkett igen så vägrade de första två firmorna jag pratade med att ens diskutera återanvändning. Den 3e firman förklarade att stavarna slår sig lite när de ligger i golvet, så de är svåra att återmontera annat än i exakt samma läge som tidigare, tillsammans med samma stavar som de har haft som grannar tidigare. Den firman erbjöd återanvändning men till högre total kvadratmeterkostnad än att köpa nya stavar.
Han tipsade även att om jag inte trodde honom så kunde jag lägga ut ett tiotal stavar själv och titta. Det stämde, det var omöjligt att få täta rader om man lade ut några tycken, det fanns små krökningar på dem, de var inte längre helt raka.
👍okK Kolis32 skrev:
👍 Att grundorsaken finns i underlaget tycker jag verkar helt klart. Av de enkla anledningen att annars skulle golvet inte svikta.K Kolis32 skrev:
Naturligtvis går det att reparera underlaget också. Det lär man få göra oavsett om man behåller eller byter parketten.K Kolis32 skrev: