4 120 läst ·
39 svar
4k läst
39 svar
Går det att rädda rören fast systemet varit tömt i 20 år?
Jag skulle först klara ut om det verkligen är stålrör som du har. Det går nog att försiktigt skrapa bort det vita som kan vara t ex färg eller plast för att se vilket material som röret är tillverkat av. Skrapa så högt upp som möjligt så att det finns möjlighet att kapa röret och montera en ny koppling om du råkar skada röret och det skulle vara möjligt att återanvända det. Troligen sitter den en stödhylsa i rörets ända, där det ser ut som koppar.
Det är möjligt att det är plaströr som du har och då finns det nog ingen anledning att dra nya rör. Detta kommer att ta väldigt mycket mer tid jämfört med om du kan återanvända befintliga rör. Vore jag helt säker på att det är stålrör som är rostiga så skulle jag dra nytt. Det största problemet med att dra nytt är framkomligheten, främst där man måste passera dörrar. Antingen får man såga upp en ränna i golvet vilket blir en massa extrajobb med att återställa eller så drar man rören ovanför dörrarna och så blir det massor av extra pyssel när det ska luftas.
Det är möjligt att det är plaströr som du har och då finns det nog ingen anledning att dra nya rör. Detta kommer att ta väldigt mycket mer tid jämfört med om du kan återanvända befintliga rör. Vore jag helt säker på att det är stålrör som är rostiga så skulle jag dra nytt. Det största problemet med att dra nytt är framkomligheten, främst där man måste passera dörrar. Antingen får man såga upp en ränna i golvet vilket blir en massa extrajobb med att återställa eller så drar man rören ovanför dörrarna och så blir det massor av extra pyssel när det ska luftas.
Tycker det är lite dumt att måla fan på väggen bara för att det är stålrör, är ju en ganska enkel koll att skaffa lite proppar & byglar och plocka fram kompressorn och trycka i ett halv kg luft, är ju många 10tusentals kronor att spara om systemet är okej istället för att bygga ett helt nytt system 😅
Länka gärna till dokumentation över de mjuka stålrören, jag har aldrig hört eller läst om sådana innan de dök upp i den här tråden. Går de verkligen att bocka? Vilket verktyg används då? Jag har försökt söka men lyckas inte hitta något.
Som sagt. De bockades som Prisolrör med en vanlig bockapparat. Minns jag rätt var ytterdiametern densamma, så det behövdes speciella stödhylsor.T TommyC skrev:
Bockades med vanlig bock apparat men var ju inte lika enkelt som prisol direkt, dessa rör är ju inget du finjusterar med händerna precis!
Viktigt om man ska skarva dessa rör med exempelvis vattete är att man bara skalar av det yttersta plastskiktet, skalar du båda plast skikten får du bekymmer att få det tätt!
http://www.uponornordic.com/arkiv/H.../wirsboradiatorrxrwirsboflex_2_11_jan1994.pdf
Viktigt om man ska skarva dessa rör med exempelvis vattete är att man bara skalar av det yttersta plastskiktet, skalar du båda plast skikten får du bekymmer att få det tätt!
http://www.uponornordic.com/arkiv/H.../wirsboradiatorrxrwirsboflex_2_11_jan1994.pdf
Det är två-våningshus så ett alternativ är att dra under taket på första våningen. Därifrån kan man ju dra både nedåt till radiatorerna, och uppåt till radiatorerna på andra våningen.T TommyC skrev:Jag skulle först klara ut om det verkligen är stålrör som du har. Det går nog att försiktigt skrapa bort det vita som kan vara t ex färg eller plast för att se vilket material som röret är tillverkat av. Skrapa så högt upp som möjligt så att det finns möjlighet att kapa röret och montera en ny koppling om du råkar skada röret och det skulle vara möjligt att återanvända det. Troligen sitter den en stödhylsa i rörets ända, där det ser ut som koppar.
Det ena utesluter kanske inte det andra och en kombination eller ohelig allians har oftast bara en utgång.L L A Axelsson skrev:
Oavsett vet du något om rörtypen TS kan ha nytta av? Verkar vara förvirrat när det inte är känt av de som upprepat tror att det är koppar i olika former. Det man får tänka på här är om det stått med öppna ändar och temperaturväxlingar gett kondens i dem. Krävs ytterst lite för att i fickor med lite vatten rosta igenom särskilt med lite luftdrag genom också.
Om du använder gamla rören får du kolla som sagt om det är en- eller tvårörssystem. Så du dimensionerar elementen rätt om du skaffar nya. Det skadar inte att du är medveten om det även om det kanske är lite finstilt med tanke på tråden i allmänhet.T Toffe82 skrev:
Tyvärr vet jag inget om rörtypen.som den amatör jag är. Noterar att huset är byggt 1979.GK100 skrev:
Det ena utesluter kanske inte det andra och en kombination eller ohelig allians har oftast bara en utgång.
Oavsett vet du något om rörtypen TS kan ha nytta av? Verkar vara förvirrat när det inte är känt av de som upprepat tror att det är koppar i olika former. Det man får tänka på här är om det stått med öppna ändar och temperaturväxlingar gett kondens i dem. Krävs ytterst lite för att i fickor med lite vatten rosta igenom särskilt med lite luftdrag genom också.
järn/stålrör lär vara magnetiska....T TommyC skrev:Jag skulle först klara ut om det verkligen är stålrör som du har. Det går nog att försiktigt skrapa bort det vita som kan vara t ex färg eller plast för att se vilket material som röret är tillverkat av. Skrapa så högt upp som möjligt så att det finns möjlighet att kapa röret och montera en ny koppling om du råkar skada röret och det skulle vara möjligt att återanvända det. Troligen sitter den en stödhylsa i rörets ända, där det ser ut som koppar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden